Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

34
Hej, ny här och ny på Pontiac (bara Ford tidigare) men i våras köpte jag en -68 Bonneville cab i mycket fint orenoverat originalskick (14000 mil).
Men jag är inget originalfreak så jag tänkte pigga upp motorn lita så därför är den här tråden jäkligt intressant. jag är väldigt ödmjuk vad gäller åsikter då jag inte kan ett skit om dessa motorer, men jag är mycket inne på ett strokerkit (461cui) men vet inte vad jag ska kombinera resten av motorn med.
Kan tyvärr inte avläsa vilka toppar jag har, för otydligt men förutsätter att dom är original, men tänker att det kan bli för hög komp med strokerkitet?
Kamaxel, blir 068-kammen för tam?
Förgasare får Kent hjälpa mig med.
Syftet ned motorn är en cruisingbil som får folk att höja på ögonbrynen när man trampar på, alltså en bil med hyffsad tomgång som man kan cruisa med i timmar utan problem, men som ändå har "det lite extra"
Förstår att utväxlingen blir ett problem (2.73 tror jag) men hur stort?

Re: Renovering Pontiac 400

35
hosjobo skrev:Hej, ny här och ny på Pontiac (bara Ford tidigare) men i våras köpte jag en -68 Bonneville cab i mycket fint orenoverat originalskick (14000 mil).
Men jag är inget originalfreak så jag tänkte pigga upp motorn lita så därför är den här tråden jäkligt intressant. jag är väldigt ödmjuk vad gäller åsikter då jag inte kan ett skit om dessa motorer, men jag är mycket inne på ett strokerkit (461cui) men vet inte vad jag ska kombinera resten av motorn med.
Kan tyvärr inte avläsa vilka toppar jag har, för otydligt men förutsätter att dom är original, men tänker att det kan bli för hög komp med strokerkitet?
Kamaxel, blir 068-kammen för tam?
Förgasare får Kent hjälpa mig med.
Syftet ned motorn är en cruisingbil som får folk att höja på ögonbrynen när man trampar på, alltså en bil med hyffsad tomgång som man kan cruisa med i timmar utan problem, men som ändå har "det lite extra"
Förstår att utväxlingen blir ett problem (2.73 tror jag) men hur stort?
Välkommen till forumet!
Är motorn en 400 eller 428? Topparna bör ha nr #15, #16 eller #62. Det finns strokerkit med dishade kolvar som fungerar ihop med dessa toppar, ett exempel: http://www.spottsperformance.com/rotating%20assemblies" onclick="window.open(this.href);return false; Om du har #15 toppar går det fräsa ur dom för 2.11"/1,77"-ventiler vilket #16/#62-topparna redan har, jag skulle också konvertera till skruvade vipparmsbult på #15 topparna. 068-kammen kanske inte är så "vild" i en 461a men jag tror den fungerar bra ihop med din utväxling + tung fullsize. Alternativa kammar är exempelvis Summit 2801 eller Crower 60916. Jag bygger som sagt själv en 406a med 068-kam som ska i en Bonneville -65 med 2.73utv + TH350 med 2200-stall converter. Hade jag startat med motorbygget idag hade jag nog strokat motorn och använt en converter med lägre stall istället. Håll oss uppdaterade på ditt motorbygge! 8-)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

36
Välkommen till forumet!
Är motorn en 400 eller 428? Topparna bör ha nr #15, #16 eller #62. Det finns strokerkit med dishade kolvar som fungerar ihop med dessa toppar, ett exempel: http://www.spottsperformance.com/rotati" onclick="window.open(this.href);return false; ... assemblies Om du har #15 toppar går det fräsa ur dom för 2.11"/1,77"-ventiler vilket #16/#62-topparna redan har, jag skulle också konvertera till skruvade vipparmsbult på #15 topparna. 068-kammen kanske inte är så "vild" i en 461a men jag tror den fungerar bra ihop med din utväxling + tung fullsize. Alternativa kammar är exempelvis Summit 2801 eller Crower 60916. Jag bygger som sagt själv en 406a med 068-kam som ska i en Bonneville -65 med 2.73utv + TH350 med 2200-stall converter. Hade jag startat med motorbygget idag hade jag nog strokat motorn och använt en converter med lägre stall istället. Håll oss uppdaterade på ditt motorbygge!
Hej, tack för svar, det är en 400, ska kolla länken, kollade numret på förgasaren 7040264 VB 2419 är ju vad jag förstår en -70 så den måste väl ha bytts nångång.

Re: Renovering Pontiac 400

37
Medans jag väntar på att motorn ska bli klar hos motorfirman så fixade jag lite smådelar på jobbet idag. Plockade isär nya oljepumpen och gradade av lite gjutrester i pumphuset samt snyggade till dreven. Oljehålet mot blocket behövde också slipas ur lite. Tvättade alla delar noggrant, monterade pickupen och svetsade fast den för säkerhets skull. Bulten fick en droppe gänglåsning och drogs med 15 ft-lbs. Tänkte jag skulle snygga till fläkten också, blev över förväntan med lite slipning/polering 8-) Är det någon som har koll på vilken längd och gänga bulten till Q-jet ska ha? Vill ha allt färdigt när motorn kommer hem och jag saknar dom bulten...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

39
Tack! Visste inte att fläkten var ovanlig, tror det är originalet från Bonnevillen med 389a och A/C? Måste köpa ny termokoppling också då den gamla skar, lätt som f-n om fläkten så den flyttar nog lite luft i "fast" läge ;)
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

43
Motorfirman ringde idag och dubbelkollade hur mycket blocket skulle deckas, topparna skulle planas etc. Veven klarade sig med att slipas .010/.010 vev/ram, jag hade köpt 20/20 lager men eftersom dom hade skadats (mkt dåligt packade) vid transporten till Sverige behövde jag iaf nya. Vi kom också fram till att kolvarna kommer hamna .008" ner i blocket vid TDC för att spara lite material om blocket skulle behöva planas igen. Topparna kommer planas på alla 3 sidor, .025" mot blocket och även mot insuget. Räknade ut mitt nya SCR och kommer att hamna på mellan 10.38:1 och 10.42:1, återstår att se om 068an blöder av tillräckligt för att kunna köra på 98/99oktan :? Borde hamna nära 1hp/ci nu iaf :mrgreen:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

44
Fick hem blocket och kolvar/stakar i förra veckan, saknar dock veven och topparna fortfarande. Ramlagergången var okej och behövde inte linehonas men tyvärr var styrstiften till det främre överfallet nerslagna för långt i blocket vilket gör att överfallet inte centrerar helt. Jag har nya stift hemma men får inte ur dom gamla, har försökt både borra och fräsa ur dom men utan framgång. Ska testa att svetsa på en mutter och rycka ur dom istället. Har också mät upp kolvringsgapet på några cylindrar, ligger mellan 0.020"-0.021" så det verkar ok än så länge. Fick avbryta arbetet med 400an och plocka ihop mina 47-toppar för försäljning istället. Var tvungen att kapa av nya ARP-bulten 8mm i botten för att dom skulle passa, fick också fräsa upp hålen i guideplatesen från 7/16" till 1/2".
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

45
Fick hem topparna och veven i förra veckan så nu är ihopmonteringen av motorn igång! Tillslut fick jag bort och kunde byta styrstiften till ettans och fyrans överfall. Fick också fräsa ur lite i styrhålen i överfallen för att få dem att passa mot blocket, så nu är dom centrerade inom 0,01mm. Alla frost och oljeplugg är monterade, bakre vevaxeltätning från Best Gasket monterad, blocket är lackat, kam+vev+stakar/kolvar är monterade samt alla lagerspel uppmätta. Nästa punkt på listan blir att slipa rent och lacka samt montera ihop topparna. Har beställt ett Cam degree kit och en ny HD-drivpinne till oljepumpen som kommer hem i januari så jag kommer plocka ihop det sista då och förhoppningsvis blir det uppstart i februari 8-)

Lagerspelen blev lite tajta men inom Pontiac´s standard spec.
Kolvringsgap 1a + 2a: .020"-.021" Oljeringar: .035"-.037"
Ramlagerspel: .0017"-.0018" Endplay: .007"
Vevlagerspel: .0016"-.0017" Sidospel - 2 stakar: .015"-.017"
Kolvarna sitter .003" ner i blocket vid TDC
Statiska kompet hamnar på 10.34:1 om förbränningsrummen fortfarande mäter 72cc efter maskinjobben.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP