Annons
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

17
Hade tänkt använda en Melling SPC-7/068-kam till 400an, men eftersom jag också har "nya" varianten av Summit 2801-kammen liggandes testade jag den i desktop dyno2000. 068an är installerad "straight up" och 2801an är backad 4 grader. Båda kammarna ger då ett dynamiskt komp. på 7.07:1 och båda stänger insuget vid 39 grader ABDC. Den tidigare 2801-kammen hade "Advertised Duration" 272/282 och den nya har 288/298. 1.65-vippor används till båda kammarna. Vad tycker ni? Summit kammen ger ju betydligt mer på toppen utan att tappa nämnvärt i bottenvrid och motorn är byggd för att klara 6000+rpm...
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

18
den volumetriska effektiviteten är lite högre på 068:an vilket borde tyda på bättre förbränning och mindre risk för spikning 92,4 mot 89,1 som bäst men jag tror inte man märker av det speciellt mycket på gatan

summit kammen ser ju roligare ut på pappret med något längre vridmoment och lite mer effekt på toppen och är botten delen byggd för att klara de extra rpm som du behöver för att nyttja kammen fullt ut så känns den som ett roligare val

kul program det där :) lät att man spenderar några timmar framför burken :ugeek:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

19
Jo det är ett kul program :) Tänkte inte på att "VE" kan påverka risken för spikningar, kompet kommer ju ligga på 10,24:1 så jag är lite på gränsen. Får se om jag törs använda 2801-kammen. Provade en #744-kam i programmet också, VE ligger riktigt högt men effekten beräknas lägre än med 068an?
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

20
intressant är det blocket från mej ? vet ju historien bakom de block som jag fann har ju ett till liggandes kanske skulle börja renovera en motor i höst. kommer du ha lite av inventerings lista oxså?
har nu fått gto 67 an från lack svårt att hålla sig till vintern med montering av lister lite dålig pass form på dörrlisterna i bakkant sticker ut ca 3mm mot qvarter listen synd men har tittat på måånga gtoer verkar vara lite så
mvh myggan

Re: Renovering Pontiac 400

21
Hej! Den här motorn/blocket kommer från en GTO -68 400 HO manuell (WS-kod). Blocket som jag köpte av dig ska få ett komplett strokerkit (461ci) och sitta i min Firebird. Har köpt ett par 7K3-toppar till ditt gamla block men funderar också på ett par Edelbrock rundportstoppar från SD-performance. Kul att du har fått bilen från lack! Då kanske man får se den på Vadstenaträffen nästa år? Själv ska jag riva ner och lacka min Bonneville i vinter. Tänkte lägga upp en lista på alla delar när motorn är klar i höst. Lämnade motorn till Enginekitracing i Karlskoga i förra veckan så nu är det bara att vänta på att få tillbaka den för ihopsättning. Köpte också en Quadrajet av Kent som jag fick hem i helgen. Lägger upp lite bilder på förgasaren, kolvarna före/efter nerslipning av vassa partier samt stakarna. Veven är rensad från gjutskägg + att oljehålen är urslipade/avgradade men hann tyvärr inte ta kort på den innan den gick iväg till motorfirman. Räknade också ihop den totala kostnaden för motorn, 50000kr++ :roll:
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

22
Snyggt! :) är det press fattning på kolvbultarna ? är det hp rating på stakarna lr :o

har kollat runt lite lätt efter .060 kolvar till min motor med flytande kolvbult men det är lite begränsat utbud till 350 blocken har jag sett :/ iaf om man ska hålla budgeten nere :roll:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

24
mjo summit säljer .060 kolvar speed-pro för ca 200$ lr Keith black silv-o-lite för 450$ dock med pressfit
men det får nog bli speed-pro kolvarna iaf till denna motor den blir på runt 400hk +/- 30hk ungefär och varvas till ca 6000 rpm lagom att börja med :)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

25
Såg nu att det inte syns så tydligt på bilden men det står "6625HP" på stakarna, det är är alltså längden 6,625". Jimmy, om du ska köra med flytande kolvbult så såg jag att Pacificperformanceracing säljer sina sista smidda I-profilstakar för bara 180dollar (ca1200kr) http://pacificperformanceracing.com/pro ... Parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

26
Burningbird skrev:Såg nu att det inte syns så tydligt på bilden men det står "6625HP" på stakarna, det är är alltså längden 6,625". Jimmy, om du ska köra med flytande kolvbult så såg jag att Pacificperformanceracing säljer sina sista smidda I-profilstakar för bara 180dollar (ca1200kr) http://pacificperformanceracing.com/pro ... Parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
om jag inte fattat fel på dessa så är det BBC storlek i stor ändan? samt längd 6,700"?

så om jag fattat allt rätt så måste veven slipas om för att dessa ska passa?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Renovering Pontiac 400

28
Räknade lite på kammarna igen, 068 vs Summit 2801. Mellan 4000-6000varv skiljer det i snitt 21HP/22ft-lbs till Summit-kammens fördel. Men totalt mellan 2000-5500varv, vilket jag beräknar är motorns arbetsområde, skiljer det bara i snitt 6HP/6ft-lbs. Snitt 068: 316,2HP/433,2ft-lbs. Snitt 2801: 322,3HP/439,2ft-lbs. Tycker nog att det är lite fränare att köra med orginalkam när det inte skiljer mer. Testade också en Crower 60916-kam i programmet men effekten/vridet beräknas likvärdigt med 2801-kammen :shock:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

30
Tack för erbjudandet, är tyvärr lite långt bort bara ;) Jag hade 068-kammen i min Firebird innan, gick riktigt bra med 4,10-utv. trots att det "bara" var en 350 med 8,6:1 i komp. Ska bli kul att se hur den funkar ihop med 1,65-vippor, 10,2:1 i komp och i en 400 ist.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP