Tänkte jag kunde starta en tråd om min pågående motorrenovering av en 400 HO -68. Målet är en stabil gatmotor på runt 400hk/450ft lbs i en fullsize med 2.73:1 utv. Jag har främst försökt att använda mig av Pontiac orginaldelar men stakar och kolvar är smidda för lite extra säkerhet. Räknar med att ha motorn färdig i höst.
Blocket:
Grovtvättat och renslipat från rost och gammal färg, vid demonteringen av frostplugg/oljeplugg hittade jag gamla frostplugg inslagna i blocket bakom de "nya" pluggen Gjutskägg i lyftargalleriet är bortslipat, oljedräneringshållen är uppfilade och oljekanalen från oljepumpen har gradats av. Har också gängat de främre oljekanalerna med 3/8-18 NPT för skruvade plugg (har kontrollerat så att pluggen inte går in för långt och täcker de korsande oljekanalerna). En av de främre och en av de bakre oljepluggen har borrats med ett 0,8mm borr (.031") för bättre smörjning av kamdrivning och kam/fördelardreven. Enligt Cliff Ruggles påverkar detta inte oljetrycket märkbart. Blocket kommer borras .030 och 0-deckas mot kolvarna, ramlagergången ska mätas samt honas vid behov.
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Annons
Re: Renovering Pontiac 400
3skoj är roligt med motor renoveringar
är det ett motorstativ från biltema?
funderar på att skaffa ett då mitt gamla blev kvar i mitt förra garage och när det skulle hämtas upp så hade de tydligen fått fötter
är det ett motorstativ från biltema?
funderar på att skaffa ett då mitt gamla blev kvar i mitt förra garage och när det skulle hämtas upp så hade de tydligen fått fötter
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Renovering Pontiac 400
4Jepp, är ett motorstativ från Biltema. Det klarade utan problem av en 350 komplett från förgasare till tråg. Tråkigt när saker får fötter
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
5Lite info och bilder på topparna:
Nr 16 gjutna -68. Omsorgsfullt portade (har lagt ner över 50-timmar på topparna) att flöda ca 245/195cfm vid 0.500" lyft med bla. Jim Hands bok som mall. Portmathade mot insug samt headers. Allt gjutskägg bortslipat ur kanalerna för oljeretur samt hålen för stötstängerna urfrästa för att kunna använda 1.65-vippor.
Förbränningsrummen låg ursprungligen på 72cc men jag har fräst ur runt insugningsventilen samt slipat ner alla vassa kanter så ligger nu på 74cc. Ferrea HD (F5000) rostfria ventiler 2.11-5.095"/1.77-5.110" + nya "std HD" ventilfjädrar, ok för upp till 0.500" lyft med 1.600" installationshöjd. Raka 7/16" ARP-bult till vipporna. Topparna ska iväg till motorfirma för blästring, planing, byte styrningar, MIRA-fräsa ventilsätena samt fräsa ner avgasstyrningar för "paraplytätningar".
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=7" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=6" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=9" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nr 16 gjutna -68. Omsorgsfullt portade (har lagt ner över 50-timmar på topparna) att flöda ca 245/195cfm vid 0.500" lyft med bla. Jim Hands bok som mall. Portmathade mot insug samt headers. Allt gjutskägg bortslipat ur kanalerna för oljeretur samt hålen för stötstängerna urfrästa för att kunna använda 1.65-vippor.
Förbränningsrummen låg ursprungligen på 72cc men jag har fräst ur runt insugningsventilen samt slipat ner alla vassa kanter så ligger nu på 74cc. Ferrea HD (F5000) rostfria ventiler 2.11-5.095"/1.77-5.110" + nya "std HD" ventilfjädrar, ok för upp till 0.500" lyft med 1.600" installationshöjd. Raka 7/16" ARP-bult till vipporna. Topparna ska iväg till motorfirma för blästring, planing, byte styrningar, MIRA-fräsa ventilsätena samt fräsa ner avgasstyrningar för "paraplytätningar".
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=5" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=7" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=6" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=9" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=9&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=9&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
6Ser riktigt fint ut, bra jobbat!
Men........paraplytätningar?.........du menar väl PS-tätningar (och det verkar redan vara gjort enl. bilderna)
Passa dig med vad du stoppar i för kam om du ska använda 1.65 vippor om fjädrarna inte pallar mer än .5 i lyft.
Men........paraplytätningar?.........du menar väl PS-tätningar (och det verkar redan vara gjort enl. bilderna)
Passa dig med vad du stoppar i för kam om du ska använda 1.65 vippor om fjädrarna inte pallar mer än .5 i lyft.
/
Andreas
Andreas
Re: Renovering Pontiac 400
7Hmmm, det låter som att det blir en riktigt trevlig maskin!
Topparna skulle trivas utmärkt med en 041 kam och 3.90 utväxling! Bara en notering.......!
Topparna skulle trivas utmärkt med en 041 kam och 3.90 utväxling! Bara en notering.......!
Re: Renovering Pontiac 400
8Tack! Jo, positive seals ska det ju va Gjorde en rak översättning från "umbrella seals". Insugsstyrningarna är frästa för de tätningarna orginal men inte avgasstyrningarna. Det blir en 068-kam så lyftet blir bara .450", hade varit kul prova en 041-kam men det fungerar nog inte med 2.73 och 1900kg Bonneville Hoppas på att 068an ska ge en bra balans mellan vrid och effekt.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
9kanalerna blev riktigt släta och fina ska göra samma operation på mina toppar so mer lr mindre ser ut som lummelunda grottorna i jämförelse så det är bra med lite referens bilder
vilka slip/polerings verktyg har du använt till jobbet?
vilka slip/polerings verktyg har du använt till jobbet?
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Renovering Pontiac 400
10Tänk på att insugskanalerna inte får bli alltför släta, det är bättre med en lite grövre yta här som hjälper till att sönderdela och förånga bränslet.
Avgaskanalerna däremot kan vara släta som speglar.
Avgaskanalerna däremot kan vara släta som speglar.
Re: Renovering Pontiac 400
11Håller med Judge, jag har kört insuget med olika slipstenar för sista finishen. Avgaskanalerna polerade jag med smärgelduk (80-korn) rullat runt en slitsad gängstång monterad i en tryckluftsdriven borrmaskin. Portningen gjordes främst med en tryckluftsdriven kap/slipmaskin och olika roterande filar/fräsar. Använde också en Dremel-kopia med förlängningsslang som jag köpte på Jula för 299kr, har varit mycket användbar att komma åt med i trånga delar av kanalerna. Vissa gjutdefekter gick tyvärr inte att få bort helt men det är viktigare att kanalerna är så lika som möjligt och att man inte fräser bort material där kanalerna redan har tillräckligt flöde. Bifogar en bild på verktygen jag har använt. Lycka till, det är kul att slipa gjutjärn!
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... sort=3&o=0" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
12Hoppas alla har haft en trevlig midsommar! Lägger upp lite bilder på insug, valleypan och nya svängdämparen som jag gjort en extra 30-graders markering på. Tvättade lyftargalleriplåten med avfettning och hetvatten innan jag borrade isär den, är rätt uppenbart att den MÅSTE tas isär för att göras rent ordentligt med tanke på hur mycket kladd som var kvar...
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=34" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=33" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=31" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=27" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=22" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=34" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=33" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=31" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=27" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=22" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
13va riktigt mycket smäck mellan plåtarna, just gammalt kox å sot verkar bita fast jävligt bra där det är som sämst att komma åt av nån konstig anledning
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Renovering Pontiac 400
14Har ultraljudstvättat alla bultar, drivpinnen till oljepumpen, excenterbrickorna, kambrickan + lite andra delar på jobbet idag. Inte så kul att titta på så jag lägger upp lite bilder på renoveringen av TH350-lådan ist. Snyggade till den lite och monterade Shift-Kit och nya packboxar/packningar. Monterade också ny 12"-converter med 2100-2200 i stall. Tar med lite bilder på matchportningen av mina headers (var så dåligt tillverkade att jag fick svetsa i nytt material vid flensen för att kunna öppna upp dem till full packningsstorlek, vet tyvärr inte märket på dem eller vilka modeller dom passar då dom låg i skuffen när jag köpte Firebirden). Har också pratat med motorfirman som ska göra alla maskinjobb idag, så nästa vecka ska motorn upp till Enginekitracing i Karlskoga. Nu ska jag bara be Kent bygga en förgasare till motorn också
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... 1.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=26" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=27" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=22" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=39" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=38" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=37" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=29" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... 1.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=26" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=27" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=25" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=22" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=21" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=39" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=38" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=37" onclick="window.open(this.href);return false;
http://s1276.photobucket.com/user/Erik_ ... ort=3&o=29" onclick="window.open(this.href);return false;
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
15Jäklar.......ett spacklat oljetråg, sköna bilder och snyggt resultat!
/
Andreas
Andreas