Det var endast ett fåtal handbyggda speciella motorer, nämligen 455S.D., som använde 80 psi pumpen från fabrik.
De var anpassade till denna avseende lagerspel, storlek på fördelardrev, oljepumpsdrivningsaxel, kylsystem, vevhusventilation o.s.v.
Det finns ingen anledning att sätta en 80 psi i nå´n annan motor än denna.
Annons
Re: Renovering Pontiac 400
63Ja, 60 psi-pumpen ÄR original i de flesta 4-ports, H.O. och Ram-Air motorer.
Re: Renovering Pontiac 400
65Väntar fortfarande på att få hem ny stoppskruv till en av polylocksen, annars är motorn nästan startklar. Insåg att jag inte kommer hinna få färdigt Bonnevillen i år så jag flyttar över motorn och lådan till Firebirden över sommaren istället (måste ju ha nånting att köra i sommar!). Nya motorn borde bli kul ihop med 4.10-utväxlingen
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
66Väntar fortfarande på den j-a polylocken som inte har dykt upp än Hoppas på att den kommer i veckan... Motor och lådan monterades i Firebirden i helgen iaf. Nu ska jag bara försöka få headersen på plats också
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
67Burningbird skrev:Väntar fortfarande på den j-a polylocken som inte har dykt upp än Hoppas på att den kommer i veckan... Motor och lådan monterades i Firebirden i helgen iaf. Nu ska jag bara försöka få headersen på plats också
sikket tjusigt bygge
Önskar då att man hade kommit igång med ett motorbygge själv. men det får då bli senare, lär få ihop allt annat skit på min bil först
Kanonfint bygge
// Niklas
GTO66
Re: Renovering Pontiac 400
68Tack! Tyvärr är inte Firebirden så fin än men den får fungera som provbänk för motorn i sommar
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
69hehe du är inte ensam, GTOn jag har ser ut som sju svåra år just nu men ska bli nån ordning där sen också. Funktion Före Form ;D
// Niklas
// Niklas
GTO66
Re: Renovering Pontiac 400
70Nu är allt på plats, ska bara fylla lådan och köra upp oljetrycket imorgon sen blir det uppstart! (Hoppas jag... )
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
71Nu är äntligen motorn uppstartad! Gick igång nästan direkt med några skvättar 98oktan i primärportarna. Hörde direkt ett elakt metalliskt ljud och fick slå av. Det visade sig vara startmotorn som tog i flexplatten men fixades lätt med ett par shimsbrickor. Hade motorn igång bara någon minut eftersom jag bor i ett lugnt villaområde och startade med öppna headers, är kanske inte så bra för grannsämjan Återkommer med video när motorn är injusterad. Vill tacka alla på forumet som hjälpt till med råd, tips och delar under byggets gång!
/Mvh Erik
/Mvh Erik
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
72Det där ser verkligen trevligt ut Hoopas man får se en videosnutt på motorsången också!
Re: Renovering Pontiac 400
73Har hunnit med en kort provtur, tyvärr sprack kylaren och sprutade ner hela vindrutan (körde utan huv) plus att det kom in kylvätska i vxl.lådsoljan. Upptäckte också att kylfläkten inte får plats under huven Men har lånat kylaren från Bonnevillen samt monterat originalfläkten till Firebirden ist. Ska byta olja i lådan och koppla om lite el så blir det förhoppnings en längre provkörning nästa gång
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: Renovering Pontiac 400
74Snyggt
tråkigt med allt små strul bara men antar att det är så det ska vara när man bygger nytt
har ännu inte lyckats få färdigt nått projekt utan några oförutsedda händelser vid provkörning så det bör anses som normalt
tur det inte blev några större skador iaf
tråkigt med allt små strul bara men antar att det är så det ska vara när man bygger nytt
har ännu inte lyckats få färdigt nått projekt utan några oförutsedda händelser vid provkörning så det bör anses som normalt
tur det inte blev några större skador iaf
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: Renovering Pontiac 400
75Tack! Idag gick provkörningen bättre! Inga läckage eller missljud (förutom ett mindre läckage från höger hederspackning). Drog inte högre än 4500varv men det fanns gott om klipp i motorn iaf. Räckte till för att göra svarta sträck på 1an och 2an utan problem Vid 900varv och kall motor har jag 65psi i oljetryck, vid varm motor (82grader) och 600-750varv har jag 17psi och 17inHg i vacuum. Vacuumet är väl ok men är oljetrycket för lågt vid varm motor eller det normalt? Tomgången ligger på 750varv i Park och 600varv i Drive, är det ok eller ska jag höja tomgången? Tändningen står på 10grader, har 2år gammal 95oktan i tanken och tänkte fylla upp med färsk 98oktan innan jag ställer om tändningen till 12-13grader. Trots den dåliga kvalitén på bränslet hörde jag inga spikningar vid provkörningen. Ska också kolla upp hur mycket förtändning fördelaren ger totalt. Länk till ett kort videoklipp efter provkörning: " onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Burningbird den 01 maj 2014 23:54, redigerad totalt 1 gånger.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP