Annons

Re: Renovering Pontiac 400

46
Uppdatering efter julledigheten! Har slipat ner övergången mellan nya ventilsätena och kanalerna samt slipat bort alla vassa kanter i förbränningsrummen efter planing av topparna. Fick bort gamla färgen på topparna med Biltemas färgborttagning + roterande stålborstar, så nu är dom grundade och lackade. Ventilerna är inslipade och monterade och fjädrarna är inshimsade, fick en installationshöjd mellan 1,610"-1,615" (ska ligga mellan 1,600"-1,625") dock varierade höjden utan shimsbrickor mellan 1,615"-1,660". Mätte om förbränningsrummen efter urslipning, planing och ventiljobb. Tidigare låg dom på 72cc och nu på 75cc så statiska kompet blir "bara" 10,1:1. Mätte också insugskanalerna efter portningen, orginal 153cc och nu ligger dom på 165cc vilket är samma volym som Jim Hand fick efter han portat topparna beskrivna i hans bok "How to build max performance Pontiac V-8". "Skålen" under ventiltallriken mäter 1,700", samma mått som Jim Hand rekommenderar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Burningbird den 06 jan 2014 20:10, redigerad totalt 2 gång.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

Re: Renovering Pontiac 400

47
Skruvade på topparna idag så jag lägger upp lite fler bilder. Kanten som motorfirman lämnade när dom planade topparna på insugssidan passar perfekt mot lyftargalleriplåten. Även insuget har bra passning mot topparna med packningarna på plats. Bilderna på 1,65-vipporna visar ventilen öppen/stängd med std. längd (9,136") på stötstängerna (Comp cams). Väntar nu på att få hem lite delar som saknas och ett cam degree kit så jag ställa kammen.
Bild
Bild
Bild
[/img]/y468/Erik_Hellberg/Mobile%20Uploads/20140106_143227_zps21a51572.jpg[/img]
Bild
Bild
Bild
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

52
Hej Burningbird, fråga, jag har också köpt Comp Cams Rollertip Rocker Arms Och i deras installationsanvisningar säger dom detta:
"Use of high pressure or high volume oil pumps can cause galling of the pushrod and pushrod seat, and burn up the pivotball and the rocker.
Ig high volume or high pressure oilpumps have to be used, then you ]will need to purchase a set of valve train oil deflectors to put over the rocker arms , ensuring that the oil does not shoot over the top of the rockers."
Såklart har jag en högvolymspump, och dessa "valve train oil deflectors" har jag sökt efter men inte hitta några.
Hur har du gjort?
Med vänlig hälsning
Peter

Re: Renovering Pontiac 400

53
Högvolym är inte detsamma som högtryck. Det kan vara hög volym utan att för den sakens skull vara högt tryck.
Högvolympumparna har 3/4" ingång, std har 5/8" ingång från silen.
Om du har en M54DS 60 psi högvolym pump så är det inget bekymmer med smörjningen.
Jag har kört mina Magnum Rockers utan "oil deflectors" sedan 1997 med denna pump i Judgens 455:a utan problem.
M54F 80 psi högvolym pumpen används endast till 455S.D. (och RAV) med större spel och stora fördelardrevet, aldrig i nå´n annan motor då slitaget på kamdrev och fördelardrev snart förstör dessa.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

55
Mina ventilkåpor (eftermarknad) har "oil deflectors" insvetsade i "taket". Har sparat mina original oljeplåtar som skruvas över vipporna om jag skulle byta till original ventilkåpor igen. Varför har inte du oljeplåtarna monterade Judge? Det fungerar uppenbarligen utan men Pontiacteknikerna kan ju inte ha satt dom där bara på kul?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

56
"Oil Deflector" användes endast till RAIV motorerna.

Jag gissar att du menar de i topparna fastskruvade "Baffle" som användes till 3x2 och 4-ports-motorerna 1965-72 som senare ersattes av ventilkåpor med fastsvetsade "Oil-drippers"?
De senast tillverkade Pontiac V8 hade varken det ena eller andra.
Dessa "Baffle" har två syften, dels att försäkra sig om god smörjning till vipparmskulan samt att reducera stänket mot öppningen till det ventilerade oljepåfyllingslocket, 1967 eller tidigare, så att det inte där skulle läcka ut olja på motorn.
Pontiacs ingengörer hade säkert goda skäl att använda dessa för vissa motorer, men ser man till hela historien så rationaliserades många av dessa goda ideer bort under utvecklingen mot slutet, p.g.a. olika orsaker, annan teknik, bättre oljor, tätare service m.m.

Jag har inte skruvat tillbaka mina på Judgens 455:a p.g.a. att jag har monterat 7/16 stödbultar med låsbara jutermuttrar, och då får inte dessa Baffles plats.
Sen tänkte jag att om alla andra motorer utom de ovan nämnda klarade sig utan dessa så gör nog min det med, och hittills har den ju det?

På 66:an ersatte jag de låsbara muttrarna med CSM OEM muttrar för att få dit dessa plåtar, mest för att slippa olja på ventilkåpan från det ventilerade oljepåfyllningslocket. Funkar som avsett!

Sammanfattningsvis kan man väl säga att om man får dit dessa plåtar "Baffle" så är det bra, men inget man behöver ligga sömnlös över om man inte får dit dem.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Renovering Pontiac 400

57
Jo, menar självklart oil drippers/oil baffle. Ville bara veta av vilken anledning du inte har monterat plåtarna. Jag vet att många rekomendarar att plocka bort oljesköldarna från ventilfjädrarna vid montering för att spara lite vikt och för att få mer frigång vid höga ventilyft. Tänkte att det kanske fanns någon bra anledning att även utelämna "oljeplåten". Men då kan inte jag heller använda mina plåtar eftersom jag också har raka 7/16-vipparmsbult med polylocks.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: Renovering Pontiac 400

60
Fundering bara om nån har erfarenhet.
Är denna M54DS 60 psi högvolym pump snällare mot fördelare och kam drevet än ovanstående inlägg (80psi).Eller åker dom med ändå med tiden alltså långt före än orginal förståss som mot mätare?
Hade nu mot ljusare tider.