Sida 1 av 1

ROLIGARE 400"

Postat: 25 feb 2013 09:13
av Bonny
Min egen trötta 400" består av block 481988 -74 med toppar 6S (9). original pontiac 4-port insug med edelbrock 600. troligen ca 225Hk. Kamaxel vet jag inte..
Min undran , visst borde jag kunna väcka den ganska bra genom att montera kam MEL SPC7 tillsammans med #62 topplock från -69.
Passar mina grenrör då från 6S topparna?

Har precis kommit in i detta skruvande efter många års frånvaro och tycker det är skitskoj med all support och tips man får här. Stort tack alla!

Re: ROLIGARE 400"

Postat: 25 feb 2013 10:30
av The Judge
Det blir en fin motor, som du tänkt.
Grenrören passar rakt av.
Dock skulle jag kränga av förgasaren till nå´n Ch**va ägare och skaffa en riktig förgasare (om du har ett Quadrajet-insug) som håller den nya motorn "vaken".
Dessutom skulle jag nog ändå hona om loppen och montera nya ringar (om detta inte är gjort helt nyligen?) så att inte allt det nya kompet går rakt ner i tråget?

Spara dina 6S(9) toppar, de är fina till en strokad 400 eller 455 när hornen växer ut.

Re: ROLIGARE 400"

Postat: 01 mar 2013 13:13
av Bonny
Är det så att #13 toppar och #62 toppar är i stort sett identiska?

Re: ROLIGARE 400"

Postat: 01 mar 2013 17:52
av The Judge
Ja, det kan man faktiskt säga.
Dock har #62 runt 75cc förbränningsrum och #13 runt 80cc.

Re: ROLIGARE 400"

Postat: 01 mar 2013 18:22
av Burningbird
Enligt HO Racing Specialties bok "Pontiac heavy-duty parts & specs" ska -70 13-toppar/9799497 mäta 72cc och -68 62-toppar/9791559 mäta 75cc. Men det kanske inte stämmer i verkligheten? Mina -68 16-toppar ska ligga på 72cc och stämde exakt när jag mätte dom.

Re: ROLIGARE 400"

Postat: 01 mar 2013 18:36
av The Judge
Nej, det stämmer inte i verkligheten.
Jag har haft nå´ra par 1970 #13 och de har haft en aning större förbränningsrum än de 1969 #62 som jag haft.
Detta stämmer bra med att Pontiac sänkte kompet en aning för 400 H.O. motorn 1970.