Annons

Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?

1
Har lite funderingar kring egr ventilen och besiktiningen.
håller som sagt på å ska slänga ner en 400 från 72 i min Firebird
från 79. Sitter EGR ventil på 301an som sitter i lär jag även montera
Egr ventil på 400 motorn för att det ska kunna gå att besikta ?

Sen undrar jag även vilken olja jag ska köra på ?
motorn kommer vara helt nyrenoverad så gärna tips på olja
Törs man köra på biltemas halvsyntet ? lr ska man ha mineral ?

Tack på förhand
Pontiac Firebird Esprit 1979
Annons

Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?

3
Jag har kört Judgen och min 66:a på Biltemas 10w/30 mineral i minst 15 år om det kan betyda nå´t?
Om man byter olja varje år med runt 3-500 mil per sommar så finns ingen anledning att kasta bort pengar i onödan på en lyx olja som håller för 3000mil (syntet)?
ALLA oljor som säljs i förseglade förpackningar i Sverige idag är avsevärt bättre än oljorna som såldes när våra bilar var nya.
En nyrenoverad motor har nytta av en flaska GM E.O.S. vid de första 3-4 oljebytena.

Har svårt att tänka mig att Bilprövningen skull sakna EGR ventilen på en motor som inte ska ha en?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?

6
Mr.Pontiac skrev:lagen om katalysator kom först -88, hade en 87:ans volvo 740 turbo me kat men den plockade jag väck och dom sa inget på besiktningen,

tilläggas ska att lambdan satt innan katten på röret & inte i katten, avgas värdena va klart godkännda.
Då gjorde dom egentligen fel.
Satt det en kat på bilen från fabrik, ska den sitta kvar oavsett årsmodell, 88 och äldre behöver den i princip inte funka så länge den klarar co kraven, men den ska sitta där.
Men bilprovningen är ju ett lotteri och jag skulle tro att 99,99% av alla besgubbar vet inte att en pontiac 79 ska ha kat.
Enda undantaget vad jag vet är flyttgods om det inte uttryckligen står på regbeviset att bilen ska ha kat.