Har lite funderingar kring egr ventilen och besiktiningen.
håller som sagt på å ska slänga ner en 400 från 72 i min Firebird
från 79. Sitter EGR ventil på 301an som sitter i lär jag även montera
Egr ventil på 400 motorn för att det ska kunna gå att besikta ?
Sen undrar jag även vilken olja jag ska köra på ?
motorn kommer vara helt nyrenoverad så gärna tips på olja
Törs man köra på biltemas halvsyntet ? lr ska man ha mineral ?
Tack på förhand
Annons
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
2Med gott resultat finns hur många svar som helst.
http://absolutman.wordpress.com/2011/11 ... r-om-olja/
http://absolutman.wordpress.com/2011/11 ... r-om-olja/
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
3Jag har kört Judgen och min 66:a på Biltemas 10w/30 mineral i minst 15 år om det kan betyda nå´t?
Om man byter olja varje år med runt 3-500 mil per sommar så finns ingen anledning att kasta bort pengar i onödan på en lyx olja som håller för 3000mil (syntet)?
ALLA oljor som säljs i förseglade förpackningar i Sverige idag är avsevärt bättre än oljorna som såldes när våra bilar var nya.
En nyrenoverad motor har nytta av en flaska GM E.O.S. vid de första 3-4 oljebytena.
Har svårt att tänka mig att Bilprövningen skull sakna EGR ventilen på en motor som inte ska ha en?
Om man byter olja varje år med runt 3-500 mil per sommar så finns ingen anledning att kasta bort pengar i onödan på en lyx olja som håller för 3000mil (syntet)?
ALLA oljor som säljs i förseglade förpackningar i Sverige idag är avsevärt bättre än oljorna som såldes när våra bilar var nya.
En nyrenoverad motor har nytta av en flaska GM E.O.S. vid de första 3-4 oljebytena.
Har svårt att tänka mig att Bilprövningen skull sakna EGR ventilen på en motor som inte ska ha en?
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
4Okej =) ja jag kör på biltemas olja i mina andra bilar och har ju aldrig haft nå problem så blir nog å köra på den =)
Men du tror inte du säger nått om efr ventilen ? hade pröva å bes utan å regbes,ska ju egentligen sitta kat på bilen å men den har dom nog plockat bort för ett bra tag sen =) å måste ha gått att bes ändå =)
Men du tror inte du säger nått om efr ventilen ? hade pröva å bes utan å regbes,ska ju egentligen sitta kat på bilen å men den har dom nog plockat bort för ett bra tag sen =) å måste ha gått att bes ändå =)
Pontiac Firebird Esprit 1979
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
5lagen om katalysator kom först -88, hade en 87:ans volvo 740 turbo me kat men den plockade jag väck och dom sa inget på besiktningen,
tilläggas ska att lambdan satt innan katten på röret & inte i katten, avgas värdena va klart godkännda.
tilläggas ska att lambdan satt innan katten på röret & inte i katten, avgas värdena va klart godkännda.
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
6Då gjorde dom egentligen fel.Mr.Pontiac skrev:lagen om katalysator kom först -88, hade en 87:ans volvo 740 turbo me kat men den plockade jag väck och dom sa inget på besiktningen,
tilläggas ska att lambdan satt innan katten på röret & inte i katten, avgas värdena va klart godkännda.
Satt det en kat på bilen från fabrik, ska den sitta kvar oavsett årsmodell, 88 och äldre behöver den i princip inte funka så länge den klarar co kraven, men den ska sitta där.
Men bilprovningen är ju ett lotteri och jag skulle tro att 99,99% av alla besgubbar vet inte att en pontiac 79 ska ha kat.
Enda undantaget vad jag vet är flyttgods om det inte uttryckligen står på regbeviset att bilen ska ha kat.
Re: Pontiac Firebird 79a med 400 motor från 72 EGRventil ?
7Jag har aldrig under dom ca 10 sista åren varit med om att besiktningen har brytt sig i EGR ventilen.
Förr satte dom dit en vaccumpump för att testa funktionen men detta har helt upphört.
Förr satte dom dit en vaccumpump för att testa funktionen men detta har helt upphört.
Mats