Annons

301 stroker

1
hejsan.
jag har ett galet projekt på gång. jag tänker stroka en 301 med en 3.75 slags vev.

recept: 1 ca 377 kubiktum ca 1.61 vev/stak ratio
301 block kanske med stödgördel.
3.75 vev
6" stakar från cheva (orginal 6,05")
4" kolvar för scb strokning eller special beställda för att få rätt kompressions höjd. deckhöjden går även att ta ner ett par mm.
301 ramlager förutom styrlagret som blir pontiac std. då ram överfallen är för smala ca. 1mm detta skall då shimsas på något sätt.
front plåt istället för vattenpumpen skall koppla på extern vattenpump och plåten skall eventuellt användas som styrning för veven.

recept: 2 strax över en 350 kubiktum ca 1.7 vev/stak ratio
samma som ovan men med nedstrokad vev då jag ändå behöver ta ner vev tapparna. och då med andra kolvar givetvis.


ovandel1: iron duke cossworth toppar med 4 ventiler per cylinder behöver då en egen kamdrivning.
ovandel2: vanliga pontiac toppar med bra flöde en aning portade.

insug till detta blir ett sheetmetal insug då det inte finns något annat att får tag på.

största sannolikhet blir insprutning på detta. och den kommer att överladdas på något sätt.

allt kommer att balanseras väl då jag vill varva ganska högt kanske upp mot 7-8000 rpm

tack vare stödgördel och mitt mek intresse blir det även torrsump och fördelar löst.

avsikt med projektet: jag skall bevisa att man kan göra något med 301;an. tror inte attjag har glömt något. kommer med mer uträkningar när jag har sammanställt allt på mitt klotterblock.

kom gärna med kommentarer
Annons

Re: 301 stroker

3
Jag antar att det är ramöverfallen som ger sig men jag funderar på stöd gördel. Annars ser jag inte riktigt vad som ska gå sönder. Original veven ska jag inte använda. Jag ska kolla hur tjockt cylinder foder är, är det kass blir det nya våta foder.
Allt ska givetvis balanseras.

Judge, har du någonsin kört sönder ett 301 block?

Jag kan tänka mig att många original 301or har gått åt skogen i hög varvs belastning. Men det här blir långt ifrån original.
Men det blir upp till mig att bevisa. Jag har gjort många jämförelser mot andra motorer med hög effekt som verkar mycket klenare i blocket. Jag tror att 5-700hk kan funka.

Ge mig mer konstruktiva komentarer folk.

Re: 301 stroker

4
301super skrev:Judge, har du någonsin kört sönder ett 301 block?
Nä, jag undviker att prova galna projekt som är uppenbart dömda att misslyckas från start.

Men det är jag det.....

Däremot har jag kört sönder en 389 och en 400 med betydligt mindre effekt än vad du siktar på med smallblockaren.

Ställ frågan på http://forums.performanceyears.com/foru ... .php?f=416 så får du alla konstruktiva svar du behöver?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 301 stroker

5
Häftigt av dig att satsa på något udda!
Jag önskar dig all lycka och hoppas du följer upp här med uppdateringar varefter projektet fortgår.
Har själv inte mycket till konstruktiva kommentarer men är du belevad i engelska språket kan ju Judge´s länk vara till nytta...
Finns mycket kunnigt folk på den sidan!

Lycka till!
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: 301 stroker

7
Jag har kollat på 301garage men jag hittade bra info på den första länken du gav mig. En där bygger en lika combo. Detta kommer att lyckas. Jag ska nog även betongfylla.

Kom gärna med tips. Jag kommer att genomföra detta. Jag har slängt det mesta som är dåligt, bara blocket kvar.

Re: 301 stroker

8
Nu har jag ett recept på motorn som kommer att bli riktigt bra.
Deck höjd är 9,143". Slag blir 3,75 delat på två blir 1,875". Det plus Cbb stakar 6,135" plus komp höjden av 383 kolvar till 350 stroker lämnar det ett spel på 0,008" upp till deckhöjd vilket inte skulle vara några problem att fräsa ner. Komp höjden på 383 kolvar är 1,125" och borr 4,03" och det blir inga problem att borra upp, blocket skall ändå betong fyllas. Jag kommer dock att få lite fix med kolv bultar samt att veven lär slipas om för Cbb stakarna. Men allt går att lösa. Jag har en rejäl maskin park på jobbet för vissa av jobben. Notera gärna om jag glömt något.

Re: 301 stroker

10
Ja man kommer åt att mäta på några ställen. Helst vill jag ha kolvar så jag slipper att borra. Då skulle den bli377. Om jag skulle plana däcket blir det bara 0,2 mm som skall bort då blir det även rakt. Har träffat på en kille som verkar ha allt jag behöver plus massa annat. Behöver även en vev. Största bekymret nu. Vad behöver det vara för tjocklek på foder? Som sagt har jag även planer på att byta till nya våta foder då kan jag få ett väldigt borr. Får se var jag landar i projektet. Mer kommentarer.