Annons

Block 2 vs 4 bult?

1
Har ett 455 block vilandes som idag har 2-bults överfall. Undrar om alla ser lika dana ut för mitt ser ut som att blocket är förberett men inte gängat i hålen längst ut.. måste väl gå att gänga och sen skaffa nya överfall??

Eller vad skiljer blocken åt annars?
Bilagor
Annons

Re: Block 2 vs 4 bult?

2
varför sätta i 4-bult överfall?

ska du åka med högkomps kolvar lr lustgas i motorn?

ska du bara göra en lätt upptrimmning av motorn så blir de billigare och enklare att byta ut överfalls bultarna till ARP bult

4-bult brukar oftast sitta i maskiner med lite högre kompression och som ska varvas ordentligt

hade ett 2-Bult 454 Cheva block som de borrade och gängade på motorverkstaden och satte i mildons 4 bultade vevöverfall samt line hornade de blocket dvs kollade så alla överfall satt där de skulle

detta är inget man gör själv då det är VÄLDIGT viktigt att det blir rätt och man har bara en chans på sig samt är det inte alla som har de verktyg som krävs

vad det gäller Pontiacs block så är det samma tillvägagångssätt för att få ditt 4-bultade överfall på ett 2-bults block

iaf när det gäller cheva så är blocken i övrigt mer lr mindre identiska utöver vev överfallen tror nog att samma gäller Pontiacs motorer men det vet säkert nån annan här inne
men läser man lite lektyr om detta (Hand/Rotella) så nämns det inte mera än att det krävs maskinbearbetning för att få dit dem
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: Block 2 vs 4 bult?

3
Eftersom jag inte har nån tidspress att få ihop den så får de väl bli att göra efter konstens regler och köpa riktigt bra grejer när intresset mm finns. Vem vet det kanske trillar dit en polerad klump över med bred rem nån gång och då bör man väl ha 4-bult..? Personligen så gillar jag inte högvarviga 8or så om jag får önska så vill jag ha Mycket vrid vid låga varv..

Att man inte kan l-borra det själv är jag helt införstådd med, ville veta så det gick att göra så!
Tack! :)