Annons

Visningsbild!

1
Hej! Försöker lägga in en ny visningsbild men det går inte så bra. Fotot är taget med kamerans lägsta bildkvalitet (130 kb 1024x768) men bilden är i allafall för stor. Ska ju vara 0-14 KiB 200x200. Vet någon hur jag kan få bilden så liten?
Mvh Håkan
Annons

Re: Visningsbild!

4
Ta en bild som är lite större,kanske 200-300kb, du kan använda ett verktyg i bildprogrammet för att klippa ut den bit i bilden du vill använda. Oftast tar man för långt ifrån så man får med en massa husväggar, asfalt, gräs mm. Klistra in urklippet som en ny bild och spara den under ett nytt namn så du har kvar orginalet. Sedan kan du använda rezise eller förminska eller vad det heter i ditt bildprogram, ställ inte ned kvaliteten när du sparar som .JPG format under ca 70% annars blir det grynigt. När du sparat ser du i utforskaren hur många Kb den är sparad i, är den fortfarande för stor kan du klicka på Ångra knappen i bildprogrammet, testa att rezise mer och spara om tills den är så liten du vill. Gör inte rezise på en redan rezisad bild, då blir den grynig eftersom det försvinner data varje gång du ändrar och sparar bilden.
Jag använder gärna ett gammalt program som heter Paint shop pro, jättebra program och gratis om man letar äldre versioner. Jag tycker inte Paint är så lätt att använda.

Larsåke