Annons

Re: Snyggast färg på GTO -70??

16
Svart är absolut snyggast, judge har helt rätt ang, värdet på bilen men knappast när han säger att orginal är snyggast,
skulle va konstigt om man har samma smak som alla som köpte en ny bil på 60-talet........
Åk ut på en parkering eller ännu bättre en bilträff och kolla olika kulörer så att du får en hel bil att titta på kolla inte foto eller på nätet då ljuset kan förvränga synintrycket avsevärt. Tänk på att inte välja en för poppig kulör då risken är stor att man tröttnar. Ett annat alternativ är att välja ibland original kulörerna som fanns -69.
Jag driver en billackering och denna fråga kommer ständigt, jag lackade min GTO -69 cab svart men original är den vit.
Svart är svårare att hålla fin men inget går upp mot lystern och djupet i en svart lackering, tittar man på en svart bil så ser man himmel, träd och allt annat runt omkring medans om man tittar på en vit så är den bara platt vit. Anledningen till att silver är populärt på nya bilar är att det är lättare att hålla fint. Mycket att tänka på men det viktigaste är ju att DU gillar din bil utan att lyssna för mycket på andra.
Hälsn Crille.
Annons

Re: Snyggast färg på GTO -70??

18
crille skrev:Svart är absolut snyggast, judge har helt rätt ang, värdet på bilen men knappast när han säger att orginal är snyggast,
skulle va konstigt om man har samma smak som alla som köpte en ny bil på 60-talet........
Åk ut på en parkering eller ännu bättre en bilträff och kolla olika kulörer så att du får en hel bil att titta på kolla inte foto eller på nätet då ljuset kan förvränga synintrycket avsevärt. Tänk på att inte välja en för poppig kulör då risken är stor att man tröttnar. Ett annat alternativ är att välja ibland original kulörerna som fanns -69.
Jag driver en billackering och denna fråga kommer ständigt, jag lackade min GTO -69 cab svart men original är den vit.
Svart är svårare att hålla fin men inget går upp mot lystern och djupet i en svart lackering, tittar man på en svart bil så ser man himmel, träd och allt annat runt omkring medans om man tittar på en vit så är den bara platt vit. Anledningen till att silver är populärt på nya bilar är att det är lättare att hålla fint. Mycket att tänka på men det viktigaste är ju att DU gillar din bil utan att lyssna för mycket på andra.
Hälsn Crille.

Vad är det för konstigt med ifall man skulle ha samma smak som nå´n som köpte en ny GTO 1970?

Det fanns ju 22 olika färger att välja på, plus specialkulörer om man så önskade, exempelvis Orbit Orange.

Helt uppenbart är det väl ändå så att ALLA inte valde SAMMA färg?

Jag tycker fortfarande att bilen ska få den färg den hade från fabrik och det är MIN åsikt i frågan oavsett om nå´n annan tycker det är "rätt" eller inte.

Jag tycker att det är tråkigt om kulören på bilen inte stämmer med "Body Plate" under huven, då sjunker mitt intresse.

Dessa bilar är värda att presenteras som de var "födda", och alla färger de kom med har sin speciella tjusning, var och en.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Snyggast färg på GTO -70??

20
Judgen varför hackar du på mig, jag försöker bara säga till mac att han skall tänka igenom noga först och att det
finns olika aspekter på hur och varför man väljer kulör.
Jag har även svårt att tro dig när du säger att alla 22 kulörerna plus specialarna är finast även du måste ha någon eller några som du tycker är finare än andra.
Vad beträffar värdet är det inget snack utan original kulör värderas högst, men för den sakens skull behöver inte den mest värdefulla bilen vara den snyggaste att titta på.
Hur ställer du dig till tex Håkans GTO den är ju lackad efter originalkulör och är riktigt fin, men knappast lik en bil med samma färg som kom ut ifrån fabriken då denna original var lackad med en enskikts metallic som saknade både lyster och djup, hur långt original skall man gå för att det skall vara rätt? Det ända som är säkert är att Håkans bil idag är mycket snyggare än när den kom ut ifrån fabriken.

Hälsn Crille.

Re: Snyggast färg på GTO -70??

21
crille skrev:Judgen varför hackar du på mig, jag försöker bara säga till mac att han skall tänka igenom noga först och att det
finns olika aspekter på hur och varför man väljer kulör.
Jag har även svårt att tro dig när du säger att alla 22 kulörerna plus specialarna är finast även du måste ha någon eller några som du tycker är finare än andra.
Vad beträffar värdet är det inget snack utan original kulör värderas högst, men för den sakens skull behöver inte den mest värdefulla bilen vara den snyggaste att titta på.
Hur ställer du dig till tex Håkans GTO den är ju lackad efter originalkulör och är riktigt fin, men knappast lik en bil med samma färg som kom ut ifrån fabriken då denna original var lackad med en enskikts metallic som saknade både lyster och djup, hur långt original skall man gå för att det skall vara rätt? Det ända som är säkert är att Håkans bil idag är mycket snyggare än när den kom ut ifrån fabriken.

Hälsn Crille.

Har du redan glömt att det var DU som kritiserade MIG för MINA åsikter?
Det är ju DU som hackar på MIG!
Tänk att det ska vara så svårt att beskriva sina egna åsikter utan att klanka på andras, vem bryr sig exempelvis om vad du tycker om mina åsikter?

Och, var det nu ändå inte så att ALLA skulle få ventilera sina åsikter i denna fråga UTAN att bli påhoppad och få sina åsikter kritiserade?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Snyggast färg på GTO -70??

22
Judgen. Nu blir jag trött... Ursäkta om jag har trampat dig på tårna, jag har bara påpekat med tanke på ditt inlägg att folk har olika smak och knappast tycker att alla kulörer är lika fina oberoende vilken bil dom sitter på. Jag har målat bilar åt kunder i många år och aldrig träffat på nån som påstått nåt liknande, därför reagerade jag på ditt inlägg dock utan att hacka på dig då jag sakligt förklarade min syn på saken. Märkligt att du som skriver så mycket här har svårt att ta att andra kan ha olika åsikter och erfarenheter.
I min värld bygger ett forum på alla medlemmars kunskaper och erfarenheter och det handlar om att ge och ta på ett sjyst vis.
over and out Crille.

Re: Snyggast färg på GTO -70??

24
Mac! Du har ställt en fråga vad andra tycker.Lackera bilen i den färg DU tycker är snygg.Om 50 pers målade bilen i likadan färg skulle jag göra tvärtom o ta en Mint Turquise bara för inte följa strömmen,men det är jag det.En udda färg kan ju vara snygg i sig men se för jävlig ut med fel kombination(vinyltak.cab,inredning).Jänkarna hade ju som bekant en del udda blandningar.

Re: Snyggast färg på GTO -70??

25
Hehe här var de visst kackel, frågan är bara vem som försöker va tuppen!? ;)
Jag är ny och fortfarande ganska okunnig inom muskelbilarnas modeller och historia men den som inte vågar ge sig in i nya projekt lär sig heller inget..
Ni skriver om värdet på en bil med org kulör( men omlackad i modern tid), hjul mm jämfört med för att som exempel en svart med nytt krom, lite modernare hjul mm. Frågan är om den med original stilen verkligen har fler köpare än en med ett lite modernare snitt?? Kan tilläggas att jag tänker på bilar som är bra i ordning och bra puts så inga halvrisiga här inte..

Häng mig om ni vill! :)

Re: Snyggast färg på GTO -70??

26
Peje: Självklart kommer jag välja efter eget tycke! Bara kul att höra hur andra resonerar och det kan ju finnas snygga kombinationer(bil/kulör)som jag inte hittar på nätet eller hört talas om..
På mina 30+ år så har jag nog aldrig ens mött en GTO på vägarna här i småland så risken för att välja en uttjatad färg här är liten..

Re: Snyggast färg på GTO -70??

28
crille skrev:Judgen. Nu blir jag trött... Ursäkta om jag har trampat dig på tårna, jag har bara påpekat med tanke på ditt inlägg att folk har olika smak och knappast tycker att alla kulörer är lika fina oberoende vilken bil dom sitter på. Jag har målat bilar åt kunder i många år och aldrig träffat på nån som påstått nåt liknande, därför reagerade jag på ditt inlägg dock utan att hacka på dig då jag sakligt förklarade min syn på saken. Märkligt att du som skriver så mycket här har svårt att ta att andra kan ha olika åsikter och erfarenheter.
I min värld bygger ett forum på alla medlemmars kunskaper och erfarenheter och det handlar om att ge och ta på ett sjyst vis.
over and out Crille.
Trött borde du bli, det är du som kritiserat nå´n annan i en tråd om tycke och smak.

Jag har inga problem med andras åsikter, var har du fått det ifrån?

Tycker du att det är sjyst att säga "judge har helt rätt ang, värdet på bilen men knappast när han säger att orginal är snyggast"?

Har jag inte rätt till mina egna åsikter enligt dig, även fast du inte förstår dem eller hört liknande tidigare?

Detta gör det svårt för mig att ta det du skriver här ovan på allvar?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/