Annons
Annons

Re: Är det någon som vet

5
Lympis skrev:jo det har man kolla på.

Men varför detta står i option listan på catalina 2+2 1965 ?
Har ingen aning om det, kan ju vara en felskrivnig i det material du hittat, men eftersom det du hittat enbart gäller Lemans "(style numbers - 23727, 23737, 23767)" är detta ju optionet för att få en GTO på en Lemans kaross...
Var har du hittat detta material om att GTO skulle vara ett option till 2+2?
Vad gäller att betraktas som muskelbil så var väl det enbart midsize bilar med herrejössesmotorer som fick det namnet. Motorerna "lånade" man ju bara från dom större bilarna! Mindre bilar hette ponycars och större fullsize, oavsett motor.

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Är det någon som vet

7
Nja

Jag var ute och slöaurfade lite på dessa bilar och hittade detta på en sida och tyckte det såg mysko ut.

Har för mig att jag sett någon lagt opp en bild någon stans på en catalina eller bonneville grill med GTO emblem.
Så det slog mig att det kanske var nått just till 1965 catalina?

Men om det är nån som vet om en vettig Bonneville -65 -66 så meddela mig bara
frugan vill ha en sådan.

Re: Är det någon som vet

8
Att bara my little pony bilarna fick benämningen muskelbil håller jag inte med om, 2+2:an lanserades som en storebror till gto. Och kallades när den blev en egen serie för true performance car( ibland the beast) . Målgruppen var såna som vi (dom flesta här på forumet) gubbar med barnasinnet kvar. Med den här vagnen kunde dom skjutsa fru o barn lugnt o behagligt, och i nästa stund köra möget av en mustang! Med gm:s policy som då gällde, fick inte midzise bilarna tillgång till mer än 400cid, men catalina 2+2 kunde tråna med en 421 dessutom heavy duty fjädring, manuell låda med hurst spak, dubbla rör o 3,42 i utväxling. Detta var standard utrustning! Är inte detta en muskelbil?

Re: Är det någon som vet

9
åsakludden skrev:Att bara my little pony bilarna fick benämningen muskelbil håller jag inte med om, 2+2:an lanserades som en storebror till gto. Och kallades när den blev en egen serie för true performance car( ibland the beast) . Målgruppen var såna som vi (dom flesta här på forumet) gubbar med barnasinnet kvar. Med den här vagnen kunde dom skjutsa fru o barn lugnt o behagligt, och i nästa stund köra möget av en mustang! Med gm:s policy som då gällde, fick inte midzise bilarna tillgång till mer än 400cid, men catalina 2+2 kunde tråna med en 421 dessutom heavy duty fjädring, manuell låda med hurst spak, dubbla rör o 3,42 i utväxling. Detta var standard utrustning! Är inte detta en muskelbil?

Jag läste Håkans inlägg som att det finns ÄVEN ponycars OCH fullsize, som komplement till midsize?

Begreppet "musclecars" kom långt efter den tiden dessa bila var nya, från början kallades dessa midsize med fullsizemotorer "supercars" och ännu tidigare "hotrods".

Om man så vill så kan man idag säga att en "musclecar" är av midsize-storlek och en "supercar" närmast en motorstarkare fullsize?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Är det någon som vet

10
Håkan skrev: Vad gäller att betraktas som muskelbil var det väl bara midzise bilar med herrejösses motorer som fick detta namnet. Det var detta jag protesterar mot. Jag o dom flesta andra betraktar 2+2:an som muskelbil. I stort sett alla artiklar går den under denna benämning. Många menar att 62-63 catalinas superduty versioner var föregångarna för muskeltrenden. Att fabriksbyggda bilar skulle gå under benämningen hot rods är nytt för mig, dom allra flesta tänker på upphottade himmabyggen, begreppet fanns redan på 30 talet, o gällde då racers som körde på uttorkade sjöbottnar. Men där finns många teorier om hur det begreppet uppstod. Kolla längst ner i den här brochyren där nämns 2+2 i samma veva som gto.
2+2_Brochure.jpg 2+2_Brochure.jpg Visad 5469 gånger 36.41 KiB

Re: Är det någon som vet

11
Catalina 2+2 1965 är en mycket snabb fullsizebil.Finns med bland dom 50 snabbaste amerikanarna från gamla tider.Min personliga åsikt är dock att "muskelbil" från början var en lätt Tempest/Le Mans med GTO motor .Finns en mycket bra bok som förklarar denna fråga,dock hade jag bara den till låns.Ämnet är dock brännhett då alla vill att just deras bil ska gå under benämningen "muskelbil".
Inget respektlöst mot fullsize,tvärtom! Finns inget ballare än en motorstark fullsize!! 2 ton plus som kör ifrån en plastbil,FRÄNT!!!

Re: Är det någon som vet

12
Oj vilka känslor detta väckte! :roll:
Var och en får ju ha sin version av vad muskelbil är men för mig startade muskelbilsvågen med att Pontiac släppte sin GTO -64 som ett option på Lemansen.
Man vände sig då till ungdomar med en förhållandevis billig midsize bil med kraftig motor.
Många gånger var det väl bara en stor motor som kunden fick. Flera av dessa bilar hade ju kanske väghållning för hälften av hästarna dom utrustats med... :shock: Detta gäller givetvis inte våra Pontiac´s! :lol:
Jag vill inte på något sätt skriva ner fullsizebilarna som i flera olika modeller var riktiga performancebilar, tex 2+2 som nämts här.
Detta skriver wikipedian om muskelbilar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Muskelbil

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Är det någon som vet

13
Okey, jag kan hålla med om att benämningen muskelbil började med gto options bilarna. Men för den skull har ju inte midsize bilarna ensamrätt på begreppet muskelbil ! Kan ju även vara en compact bil typ en dart ,med 360 som går som ett as. Eller en fullzise 2+2 som även den kan flytta på sig, med 55/45 viktfördelning får den ner vridet i asfalten istället för o stå still o bara väsnas med brinnande däck. Vikten var stannade vid 1700, jaja ingen lättviktare men den hade resurser till o flytta skrotet. M.v.h Göran

Re: Är det någon som vet

14
Peje skrev:Catalina 2+2 1965 är en mycket snabb fullsizebil.Finns med bland dom 50 snabbaste amerikanarna från gamla tider.Min personliga åsikt är dock att "muskelbil" från början var en lätt Tempest/Le Mans med GTO motor .Finns en mycket bra bok som förklarar denna fråga,dock hade jag bara den till låns.Ämnet är dock brännhett då alla vill att just deras bil ska gå under benämningen "muskelbil".
Inget respektlöst mot fullsize,tvärtom! Finns inget ballare än en motorstark fullsize!! 2 ton plus som kör ifrån en plastbil,FRÄNT!!!
Håller med till fullo!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Är det någon som vet

15
Oj oj vad hände här.

Om man ska kolla på rivalerna till 2+2:an så är inte Impalan så liten.
Även wildmissen är ganska stor.

En kompis till mig har en -66 2+2 och den är klart frän. stor vill ha faktor.

Men var det inte i detta forum det var någon so la ut en bild på en Catalina med GTO emblem i fronten?
har försökt leta men hittar inte det igen.