Annons

Lyktsarger design

1
Hej alla, har ägt pontiac gto i 8 år men ej hittat in på detta forum förän nu :shock:
Nu till frågan: På min 69:a är lyktsargarna i fd kromad plast, nu är dom mer beiga! Hittar ing nyproducerade o vet inte om det går att behandla till typ krom?
Ska dom vara krom eller lackade eller nåt annat, beige plast ser inte kul ut!

Mvh Mattias
Annons

Re: Lyktsarger design

3
Hej!
Varken Ames eller P-Y har dessa, tycker överlag att det är sämre med parts till -69 än till övriga. Har en -66 oxå o där finns ju allt man kan önska sig i delar.

Mina srgar har vart kromade, det vet jag men om det är korrekt vet jag ju inte?

Nån som vet säkert hur det ska vara?

Mvh Mattias

Re: Lyktsarger design

4
Mattias
Jag trixade länge för att hitta 2 bra lyktsarger till min -68. Dom är inte exakt lika som -69 men körde med några halvbra -69 sarger några år. Dom är gjorda av eländig kromad zinkgjutning och blir poriga med tiden. De flesta verkar ha lackade svart med kromet bara som en kant längst ut. Finns inga repro men kanske på e-bay ibland. Förmodligen dyra eftersom det inte görs nya.

Re: Lyktsarger design

5
Kollade nu men hittade inte till -68. Var ganska säker på att jag sett dom som repo tidigare men har säkert fel där!?
På min är dom av plast som tappat kromet?? Vet inte vad det är nån stoppat dit men passningen mot stötfångaren har ju lite övrigt att önska?
Att det ska vara så svårt m delar till 68-69? Har enn 66:a oxå o där kan man väl nästan köpa en komplett bil i delar!?

Mvh Mattias

Re: Lyktsarger design

6
Men samtidigt är väl det lite av det roliga med det hela att inte allt finns nytillverkat...
Det heter ju att renovera en bil men idag är det ju många som iställer köper sig en ny bil med allt vad nytillverkat heter... och med kvalité som i vissa fall har mycket att önska.
Hur kul är det att äga en helt nytillverkad Mustang eller Camaro mot att få möta vårsolen i en eget renoverad GTO -69? Möjligtvis ännu bättre i en GTO -70! :)

Håkan S
Senast redigerad av Håkan S den 13 apr 2011 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Lyktsarger design

8
Först vill jag ursäkta att jag frångår tråden men vill svara på ett inlägg.

Hej Matti!

Skrev jag någonstans att jag renoverat min bil "HELT OCH HÅLLET" själv?
Jag skrev att det kanske hade varit ännu bättre att möta vårsolen i en GTO -70!
Hur många bilar har du själv renoverat "helt och hållet"?
Med allt från cylinderborrningar till vevaxelslipning... eller bakaxelrenovering!!!

För er som inte vet så är Matti den jag 2001 köpte den GTO -70 jag fortfarande äger.

Nej, jag har inte renoverat den "helt och hållet" själv.
Du hade gjort mycket jobb på bilen när jag köpte den av dig.
Du ska ha all kredit för allt jobb du gjort med att ta fram delar för renoveringen.
Även stort kredit för att jag fick förmånen att köpa bilen av dig.

Mvh
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Lyktsarger design

10
Jo, renovering av "plastkrom" kan göras med en lackeringsteknik som är jäkligt krånglig. Kolla t.ex hur min kompis Tomme gjort med en del grejor till sin Impala. http://tomme.se/blogg/. Han lärde sig av sin granne som hade en liten firma med plastkromlackering. Går även att göra i blåkrom o rödkrom.

Håkan, håll inte på o snacka så vi slutar att köpa repro från dig nu :lol:

Re: Lyktsarger design

11
Mattias:
Har hört att det ska finnas någon firma i Småland som kan kroma om plast. Men det är som vanligt, alla som berättat har bara hört detta... utom en som för länge sedan hade kromat om armstödsplasten hos just en firma i Småland så ryktet är nog sant!
Tibban:
Jag tycker inte det är något fel på reprodelar i sig men när allt ska nytillverkas kan jag tycka att det gått lite väl långt. Eftersom jag livnär mig på att sälja delar så välkommnar jag självklart detta som företagare men som privatperson kan jag tycka att lite av njutningen med att leta bra begagnade delar att renovera håller på att försvinna. Verkar ibland som att även våra gamla bilar har blivit en del av kasta och köp ny mentalitet när den blivit lite till åren. Istället för att renovera delen kastas den och en ny köps in. Men som företagre kan jag ju bara applådera fenomenet.

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: Lyktsarger design

12
Hej Håkan!
Har några kartonger med grejer kvar från GTO 70:an som donerade till bilen du köpte av mej........du kanske ska köpa dom av mej?
Allt är garanterat originalgrejer!! Det ligger bara och skräpar........sälja på forumet verkar inte fungera! Har en del böcker i nyskick oxå!


PS. Har aldrig påstått att jag renovaret mina bilar själv rakt igenom.........men jag har gjort allt utom maskinjobb, hellack och kromning själv!
Så mycket sakfel som herr Stigson skrev i första reportaget i POWER är ju nästan löjligt...... med ramriktningar i riktbänk m.m.
Du vet vad jag har för åsikt om det reportaget!? Eller? 8-)
Sen fick ju du köpa bilen på helt och hållet DINA villkor, eller hur?
Inget illa eller elakt menat! Jag har ALDRIG tagit kredit för något som nån annan gjort.....kommer ej göra det heller!! Alla som är bra på något ska ha kredit för detta själv! DS. :)

Re: Lyktsarger design

13
Hej Matti,

Delarna kan vara av intresse, kan du inte skicka en lista på vad du har till min e-mail eller ett PM?

Varför frågar du då mig om jag renoverat bilen "helt och hållet själv"? I och för sig lackade jag själv tidigare men inte nu längre.

Vad gäller reportaget i Power som Erik Stigsson gjorde finns det vad jag vet endast 1 (ett) faktafel om bilen.
Inte som du skriver: "Så mycket sakfel som herr Stigson skrev i första reportaget i POWER är ju nästan löjligt...."
Felet är att på 1 (en) bildtext står mitt namn istället för ditt.
Jag fick aldrig korrekturläsa bildtexterna så därför blev detta inte ändrat före tryck. Har för mig att du och jag pratat om detta tidigare...
Har du hittat flera fel vore det intressant att veta vilka dessa är.


Vadå köpa DIN bil på mina villkor?? Du hade ju inte ens satt ut den på annons. Du ringde mig och erbjöd bilen till mig, är väl knappast mina villkor då...
Vad jag menade var att jag ger dig kredit för att du erbjöd bilen till mig, ingenting annat.
Och jag skulle som du aldrig medvetet ta kredit för något jag inte förtjänade.

Mvh
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se