Annons
Annons

Re: x-pipes

2
Möjligtvis så kan detta X, på motorns toppvarv, hjälpa till att "dra ur" avgaserna ur ett par väl avstämda headers som sitter på ett par toppar som har uniformt utformade avgaskanaler.
Men det är tveksamt om ökad volym med dubbla rör från krysset så långt bak i avgassystemet skulle göra nå´n nytta då avgasernas volym är större ju varmare de är och det viktiga är ju då att större rör så nära avgaskanalerna som möjligt, till en gräns, och inte där avgaserna redan svalnat.
Jag väntar fortfarande på en tillförlitlig test som skulle visa nå´n effektökning, med och utan X, f.ö. samma system, på samma bil under samma förhållanden?

En fördel är att X:et håller ihop avgasrören under bilen för ökad stabilitet (om man behöver det?) och om man tycker om ett tystare ljud som inte låter som en V8 utan mer som en 6:a?

Nä, som jag ser det är X-pipes en gimmick uppfunnen för att tömma entusiasternas plånböcker.
Och ännu mer när man lessnat på det "fisiga" ljudet och byter till raka rör?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

3
Power tidningen har ju en artikel om Håkan Sandells GTO 1970 Ram Air IV.Rullande landsväg med originalsystem och X-pipe.Om jag minns rätt startade man på 294 hk och fick som bäst 322 hk på bakhjulen.Om det har med tuning eller bara avg syst vet jag ej,förm en kombination.Nu testade man ju inte någon sur raggarhink utan en verklig hi-perf bil.Men ökningen är onekligen imponerande.

Re: x-pipes

4
Att jämföra "stock" 2 1/4" med 2 1/2" är inget att bli imponerad av, om man däremot jämfört 2 1/2" utan X med 2 1/2" med X så hade det varit intressant att se om det blev nå´n skillnad.

http://www.pypesexhaust.com/gallery25.html

Sen skulle jag ju aldrig ta uppgifter i Power på allvar ej heller "tester" som görs i reklamsyfte.
Det enda som bevisar nå´t är ET över 402m, det enda "kvittot" som betyder nå´t i verkligheten.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

7
En ET tid förutsätter att man har en robot som kör exact lika vid varje resa!
Bromsning i bänk är väl enligt min uppfattning det enda sättet att få ett trovärdigt resultat! 8-)

Re: x-pipes

10
låter som jag får se över avgassystemet, eller skaffa ett nytt... som det är nu så är det med x-piprör och ljuddämparna hänger ner lite för mycket som det är nu... Förslag på något bra märke? så x-pip är inte orginal på en pontiac firebird trans am -76 alltså??

Re: x-pipes

11
Ingenting har förbättrats sen 60/70-talet.Det är som att säga att DNA teknik är skit,fingeravtryck är bättre.För så var det förr!

Original avgas systemen gjorde det dom skulle,inte mer.Fabriken hade att ta häsyn till bl.a ljudnivå,ekonomi(för företaget).Man la knappast ner någon kärnfysik på avgas systemen då man MASSPRODUCERADE bilar.Hävdar att varje bil skulle bli alldeles för dyr om man monterade "superduper" system.Data system var i sin linda 1969 till bilar,bl.a till stötdämpar utveckling.Idag har man säkert kommit en lång väg med dator simulerade konstruktioner. Visst,teknikerna var duktiga och visste vad dom gjorde med DEN TIDENS TEKNIK.Men det har väl inte skett någon utveckling på 40-45 år..

Re: x-pipes

12
Hmm, undras varför det var olika storlekar på ljuddämparna på en 1969 GTO original?
Och speciellt gjutna grenrör till RamAir och H.O.?
Och VARFÖR "kasta pärlor till svin" om nu "Original avgas systemen gjorde det dom skulle"?

Och framför allt, om man inte vill ha eller förstå "DEN TIDENS TEKNIK" så kan man ju alltid köpa sig en Nissan Micra?

"Ingenjörer gör saker av en orsak"
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

14
pontiacdanne skrev:Jag ställer frågan igen då, Förslag på något bra märke? så x-pip är inte orginal på en pontiac firebird trans am -76 alltså??...
Nä x-pip är inte orginal på någon jänk från 60 - 70 talet så vitt jag vet, den har som funktion att dämpa ljudet o jämna ut trycket mellan rören till följd av en viss (marginell) effekt ökning. Märke? Ja de har jag ingen uppfattning om då jag byggde mitt själv.