Annons

Toppar, motorblock

1
Härligt att sidan "överlevde"...

Och till frågetecknen.....

Pontiacs 670 toppar, har dom D- port, eller O-port?, och hur mycket kan dom klara i kamlyft?

Pontiac gjorde ju något slags "viktbesparings projekt" på bla. motorblocken, som blev "klenare" (efter 1974?)...Men hur mycket påverkar det praktiskt? Funderar på en 400 motor från 1977, blir ju mycket pyssel för att få den att leverera ca 400 hp....Och det är ju bra att veta om den håller för det i längden? Och om jag efter någon/några säsonger skulle få för mig att köpa ett stroker kit på 461, skulle blocket klara av det (blir ju också borrning då)?

/Lindeman
Annons

Re: Toppar, motorblock

2
#670 är D-ports (formen på utblåsen).

Hur mycket lyft de klarar beror på vilken längd på ventiler som används samt vilken installerad höjd fjädrarna monteras med och hur grova "trådarna" i fjädrarna är, så att de inte slår ihop.
Original klarar de ca. .450".

Motorblock som börjar med gjut-#5 (1975 och senare) är svagare i ramlageröverfallen, (de gjordes svagare för att de inte behövde vara starkare med den tidens effekuttag), men 400 hästar är inget problem över 500 däremot så lever det inte lika länge som de andra.

...Kent
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Toppar, motorblock

3
Okey, då gäller det att tänka kam, och lyft, innan man köper fjädrar. Sen Hur är det med 670 toppar, klarar dom 1.65 vippor eller behöver dom också bearbetas i godset för att klara stötstängerna? Eller är det så enkelt att alla med D-port är gjutna med större hål/frigång för stången.

Låter som godset i dom "nyare" 400 blocken är okey, men det kan bli rörelser, materialutmattning vid ramlagren på sikt, vid för mycket moment på vevaxeln.

Tack/ Lindeman

Re: Toppar, motorblock

4
Det är bara RAIV (och 455S.D.) toppar som använde (och är förberedda) för 1.65 vippor, alltså är INGA D-portstoppar anpassade för dessa.

1.65 vippor är inget att sträva efter då man istället kan välja en kam med samma parametrar som man får med vipporna, åtminstone på denna nivå.
Först när man blir tvungen att nagga på kammens bascirkel för att få önskat lyft kan det vara ide´.

Jag skulle vara noga med balanseringen av vevpartiet i de senare blocken vid de effektuttag vi talar om, då det är varvtalet som tar knäcken på blocken.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/