hej på er jag har en fråga om en 400 motor block från -74 borrat 030 med -68 16 toppar -68 orginal 4ports insug har funderat på comp cams xe274 H kam kit
frågan är kolvar typ 2262 kan det fungera eller blir det för högt komp så man måste köra på v power soppa eller ska man ha dichade kolvar som ett motor recept hade i jim hands bok
Annons
Re: 400 motor
2Kolvarna är utmärk bra som de är, men du måste 0-decka blocket, eftersom kolvarna annars hamnar för långt ner i loppen och gör motorn spikningsbenägen.
Upp t.o.m. 10.0:1 med järntoppar är max med dagens soppa
XE-typen av kamaxlar är avsedda för lågkompsmotorer, men om du vill ha samma duration så ska du välja en original RAIV-kam som kommer att fungera utmärkt bra till kompet du får i din motor med vanlig 98 oktan.
Pontiac använde dock minst 3.73/3.90 i bakaxeln med denna kam.
Porta gärna topparna till ca. 250-260 cfm på insug och 75-80% av detta på avgas för att nyttja kammens fulla potential.
Du måste även skaffa ventilfjädrar som klarar kammens nocklyft, Crower Part #68404-16 rekommenderas.
Upp t.o.m. 10.0:1 med järntoppar är max med dagens soppa
XE-typen av kamaxlar är avsedda för lågkompsmotorer, men om du vill ha samma duration så ska du välja en original RAIV-kam som kommer att fungera utmärkt bra till kompet du får i din motor med vanlig 98 oktan.
Pontiac använde dock minst 3.73/3.90 i bakaxeln med denna kam.
Porta gärna topparna till ca. 250-260 cfm på insug och 75-80% av detta på avgas för att nyttja kammens fulla potential.
Du måste även skaffa ventilfjädrar som klarar kammens nocklyft, Crower Part #68404-16 rekommenderas.
Re: 400 motor
3tack för svaret det är mycket att fundera på när man ska bygga ihop en motor
vet du judge eller någon annan nån som kan porta mina 16 topparna och typ vad det kan kosta.
vet du judge eller någon annan nån som kan porta mina 16 topparna och typ vad det kan kosta.
Lars