Annons

Re: Pontiac 428 (borrad .030), hästkrafter? Beteckning?

16
Peje:
Okej, jodå engelskan funkar hyffsat!
Ja, det tycker jag med, och jag upplever det som så också! (Forumet)
Okej, jo det vet jag, att Pontiacmotorerna är känsligare än övriga, och att 428:an va avsedd för fullsizebilar (Bonneville, Catalina mm). Hade inte klagat om det satt en Chevamotor i kärran.
Okej, ja jag får väl skippa cruisandet och gasa på istället. :P

Jo jag hoppas att jag kan ställa mig bredvid och applådera jag också! Om inte så tar jag fram repet...

Grejen är ju att bilen va gjord för dragrace innan... Va lustgas monterad mm. (som nu är borttagen).
Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

18
BeerHunter skrev:
Grejen är ju att bilen va gjord för dragrace innan... Va lustgas monterad mm. (som nu är borttagen).
Antar då att bilen har en hög numeriskt utväxling och converter med högre stall än orginal, kanske passar ditt insug och förgasare utmärkt! Som sagts så kom 428an bara i Fullsizebilar men hade samma toppar, insug, kam etc. som 400-motorerna, ger bara lite mer vrid. 455an som satt i mängder av 2gen Firebird´s och T/A´s är ju egentligen bara en strokad och borrad 428. Att stoppa ett grishjärta i sin Pontiac sänker bara värdet på bilen och är inte i närheten lika fränt som att ha en Pontiacspis under huven, dessutom tror jag 428an har en bra balans mellan mellan vrid och effekt. Om du byter till en Chevamotor så kan jag köpa 428an av dig :mrgreen:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

19
zappfan: Hehe :)

Burningbird: Har varit till garaget idag och målat motorn lite. Hur ser man vad det är för toppar? Har bilder framför mig nu:
Är lite svårt att se men det står "L179" och "L099"? Fast det kanske bara är nåt annat orelevant skit...
Ja man kan ju alltid hoppas! Huvudsaken att motorn håller. Okej, jo det är ju iofs. sant!
Hehe, ja jag hör av mig isf ;)
+ TH400

25
Så kan det vara skit samma, att dom var tvillingar vid första starten betyder inget.Det kommer nog att gå bra med allt till slut ska du se.Lycka till från Norrland och vi brukar klara det mesta så även du.Skriv följer din tråd.

Re:

28
stugan skrev:Så kan det vara skit samma, att dom var tvillingar vid första starten betyder inget.Det kommer nog att gå bra med allt till slut ska du se.Lycka till från Norrland och vi brukar klara det mesta så även du.Skriv följer din tråd.
Du tänkte på topparn? :P Ja, näe det vet jag :)
Ja jag hoppas det! Tack så mycket från en ännu mer norrlänning! Japp, ibland så ;)
+ TH400