Annons

Re: CBB i Pontiac Tempest -68

16
PFA = PontiacFörAlla.........Precis. Jimmy 77 kanske borde chatta på ett annat forum!

"Stroka hit och hinka dit " Om Du har internet samt datorvana är det ingen konst att få tag på motorer , delar prisuppgifter mm.

Det är INTE bara att byta motorfästen....jag har gjort "resan" en gång fast omvänt , på min GTO 68 cab som "våldtagits" med en 402BB , men som fick sin heder upprättat med en 400" +400" igen.

Mitt råd till dig är : KÖP EN CHEVELLE ISTÄLLET.
Annons

17
GTOThomas skrev:PFA = PontiacFörAlla.........Precis. Jimmy 77 kanske borde chatta på ett annat forum!

"Stroka hit och hinka dit " Om Du har internet samt datorvana är det ingen konst att få tag på motorer , delar prisuppgifter mm.

Det är INTE bara att byta motorfästen....jag har gjort "resan" en gång fast omvänt , på min GTO 68 cab som "våldtagits" med en 402BB , men som fick sin heder upprättat med en 400" +400" igen.

Mitt råd till dig är : KÖP EN CHEVELLE ISTÄLLET.

Gammal tråd men en liten stilla undran var jag hör hemma då :lol: Lite kul och påstå grejer om Pontiac när man inte verka ha så stor aning om hur det ligger till.

Jag har en parisienne, en beaumunt och även en chevelle som jag förstår inte är nån Pontiac. Gissa vilken motor som sitter i alla tre? O två av dem är pontiac bilar och har motorerna de lämnade fabriken med men man kanske inte får vara med här då?
283 i Parisiennen, acadianen har en 396a o bilen är tyvärr i delar sedan och har aldrig rullat i Sverige. Ska jag köpa en Impala o stoppa 283an i och en chevelle och stoppa 396an i el hur ska jag göra de är ju trots allt matcing nr motorer till mina Pontiac bilar? Hade faktiskt en ventura II från 71 ett kort tag med när jag jobbade i Usa några år på 80 talet den fanns under sin levnad med både chevy ,pontiac o buick motorer om jag minns rätt min hade en 307a.

Chevellen har en 454a som strokats till 505 en liten tjejig hyd rulle ger en moderat effekt på 650 hk och den drar från botten ingen racer motor har stått i cruising köer både på Power meet och Classic car week utan några som helst problem en mek rulle o man får lätt ut 800 hk och den är fortfarande ganska körbar men en mekrulle kräver mer service och det har jag tröttnat på då jag inte har lust o kolla ventispel en el två ggr året och riva o kolla/byta lyftare med jämna mellanrum.
Chevy BB har bland de bästa toppar som gjorts speciellt deras sk large ovals de är precis lagom stora och bra bra flöde för och ge bra effekt på gatan och bra bottendrag går inte att förneka hur gärna man än vill.

Chevellen är min första bil o den har jag byggt som jag vill ha den och kostat på så mycket pengar att den i princip är osäljbarar ur ekonomisk synpunkt, har tidigare haft ett par Firebirds och en Tempest med Pontiac motorer men tillfälligheter och oemotståndliga priser gjorde att de såldes och de andra bilarna inhandlades.

Sedan 80 talet har ju Pontiac och Chevrolet delat motorer att gm pensionerade Pontiacs egna motorer beror ju helt klart på pengar men hade Chevys motorer varit urkass hade de ju gått i graven tidigare de byggdes ju på samma bas från 55-96(sista åren i pickuper och Vanar). De senaste Gtoerna har ju ls motorer och hur gärna jag än vill så är det svårt att förneka att de har enorm trim potential utan att göra för stora avkall på bränsle ekonomin tur att jag tycker de är så fula iaf.

Till trådskaparen ifall du inte lagt planerna på hyllan el fullföljt dem, du får byta ramfästena och de är samma som till chevelle och finns nyproducerade sedan behöver du headers som passar till Chevy motorn chevelle passar här med sedan får du antingen byta lådan el köra med adapter el såga av huset o skaffa en ultra bell. En 350 låda behöver vara ganska bra "preppad" för o klara en 455a el Chevy BB fanns ju anledning till att gm inte använde 350 lådor bakom stora och vridstarka motorer.

Sist en liten kul anekdot.
Ibland hade gm strejker o då kunde lite olika grejer hända som att bakaxlar vissa modellers inredningar tog slut då satte man dit bakaxlar från syster modeller el säten från syster modeller ett av de mer dokumenterad är när man fick använda buick säten i chevelle.

18
Canada tillverkade Pontiac´s såsom Parisienne, Beaumunt och den USA-tillverkade Acadian fick Ch**a motorer för att de var billigare alternativ för Canada marknaden.
Dessa är ju en del av Pontiac-historien, så självklart hör de hemma på ett Pontiac-Forum!

Tempest såldes aldrig/tillverkades aldrig av GM Canada och hade därför aldrig Ch**a motor.

Pontiac hade god kvalitetskontroll, det kanske var annat hos andra tillverkare?
Vilken bakaxel som satt på vilken bil kan bli förvirrande att hålla reda på, men det är ingen tvekan om vad fabrikanterna hade att hålla sig till när det gällde vald bakaxel till en speciell applikation. Vad som sedan hänt under bilarnas livstid är det ingen annan än ägaren till den speciella bilen som vet?
Om man vill bevisa nå´t annat så är det OK, om original-dokumentationen kan redovisas.
Har dessutom lite svårt att föreställa mig att köparen av den nya bilen skulle acceptera att det sitter ett missmatchande baksäte i sin nya bil, även om man bara köpte en Ch**a, oavsett om det var strejk eller inte?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

19
Dommar´n duger det här? Finns speciell trim code för det hela.
http://www.v8buick.com/showthread.php?1 ... he-Factory

Bakaxlarna tänkte jag mest på att gm fick slut på a-body 12 bults axlar 65 pga strejk i axelfabriken och då frångick att aldrig ha 10 bults axlar i cheveller/el caminos med 275 hk och upp.

Det jag menar är att det här bara är exempel på vad som hänt och varför det kan finnas udda bilar en del skruvades samman i samma fabrik och det blev fel och det finns inte alltid dokumentation som på inrednings exemplet. Synd att de flesta som jobbade på "banden" på 60 talet är döda el inte sysslar med internet annars kunde de nog berätta många historier om vad de gjorde ibland.

Saken är att Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile och Buick delade mkt delar mellan modellerna eftersom de var Gm bilar och de var tänkta för olika kunder och prisklasser.

20
Chevy_rules skrev:Dommar´n duger det här? Finns speciell trim code för det hela.

Bakaxlarna tänkte jag mest på att gm fick slut på a-body 12 bults axlar 65 pga strejk i axelfabriken och då frångick att aldrig ha 10 bults axlar i cheveller/el caminos med 275 hk och upp.

Det jag menar är att det här bara är exempel på vad som hänt och varför det kan finnas udda bilar en del skruvades samman i samma fabrik och det blev fel och det finns inte alltid dokumentation som på inrednings exemplet. Synd att de flesta som jobbade på "banden" på 60 talet är döda el inte sysslar med internet annars kunde de nog berätta många historier om vad de gjorde ibland.

Saken är att Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile och Buick delade mkt delar mellan modellerna eftersom de var Gm bilar och de var tänkta för olika kunder och prisklasser.
"Dommar´n"?
Hmm, nåja, man kanske inte kan begära att nå´n som kallar sig "Chevy_rules" på ett Pontiac-forum ska veta vad "The Judge" betyder?
Eller nå´t annat heller, för den delen?

Jag hittade inte mycket, om ens någon, dokumentation som styrker dina påståenden i din bifogade tråd?
Vad jag kunde förstå så var det ju inte ens nå´n strejk under denna tid (1968)?
Inte som jag hört talas om, eller hittat nå´n information om, i.a.f.?

GM hade olika divisioner av en anledning och att vissa service-delar användes av alla innebar INTE att de delade inredningar och bakaxlar hejvilt.
Att Ch**a, Buick, Olds och Pontiac var olika divisioner innebar ju snarast att de INTE använde samma inredning o.s.v. just p.g.a. att de riktade sig till olika målgrupper.

Och vad gäller Ch**a´s 12-bults axel. så var det inga andra GM A-body än Ch**a som använde den 1965. Inte senare heller.
Buick fr.o.m. 1968 och Pontiac fr.o.m. 1970 använde Canada tillverkade McKinnon 12-bults axlar för vissa applikationer, Buick stw och Pontiac 455.
F.ö. hade alla axlar, tillverkade av de olika divisionerna, som de olika divisionerna använde, sin givna applikation, helt enligt byggordern på bilen.

Många av de skrönor och myter som du beskriver har inte sällan uppstått när en bil med tveksam/felaktig utrustning ska säljas till bilens aningslöse 7:de eller 14:de köpare?

Och om det nu skulle vara nå´n bäring i det du skriver så borde detta, åtminstone om inredningen, väl vara omnämnt i exempelvis Chevelle SS Restoration Guide?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

21
Allt som GM/Pontiac har dokumenterat är inte skrivit i sten!
Min bil är ett slående exempel.
Den skulle från fabrik haft motorrumsbelysning men när Bo Hellin som förste ägare hämtade bilen saknades den.
Eftersom det saknades hål i brandväggen för den när Matti erbjöd mig att köpa bilen kontaktade jag Bo Hellin som bekräftade att den saknats vid leveransen.

På fabrikerna kunde man inte stoppa det rullande bandet om något option saknades utan det fick dealern ta vid leverans.
Eftersom min bil gick till Sverige rättades aldrig detta till.

Och tyvärr kan jag inte få detta dokumenterat från GM... är min bil inte original då?

Tänk dock på att när det begav sig var ibland fabrikerna tvungna att anställa folk från gatan för dagen och då kan det ju bli lite hur som helst.
Trots Assembly Manualer...
Om man tex läser på PY forumet (Performance Years)(som jag vet flera här gör) där flera från den tiden skriver kan man få en bild av om hur det var då...

Så Chevy_rules JAG förstår vad du menar!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

22
Håkan, vad jag förstår har din bil inga original delar från nå´n annan division monterade "på bandet"?
Att nå´t litet tillbehör saknas må väl vara hänt, men det sitter ju ingen Ch**a motor i din bil? Eller Olds bakaxel o.s.v.....

Sen må det kanske också vara hänt att köparen av en viss Chevelle inte klagade alltförmycket om det satt en Buick, Olds eller Pontiac inredning i den nyinköpta pärlan 1968, det var ju en uppgradering i.s.f.?

http://www.chevellestuff.net/1968/interiors/alt_int.htm
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

23
The Judge skrev:Håkan, vad jag förstår har din bil inga original delar från nå´n annan division monterade "på bandet"?
Att nå´t litet tillbehör saknas må väl vara hänt, men det sitter ju ingen Ch**a motor i din bil? Eller Olds bakaxel o.s.v.....

Sen må det kanske också vara hänt att köparen av en viss Chevelle inte klagade alltförmycket om det satt en Buick, Olds eller Pontiac inredning i den nyinköpta pärlan 1968, det var ju en uppgradering i.s.f.?

http://www.chevellestuff.net/1968/interiors/alt_int.htm
Helt rätt Kent det var ingen stor del men sen var ju inte min poäng att det skulle vara en liten del utan att man på fabrikerna gjorde fel som skulle rättas till senare OM kunden upptäckte dom!
Samtidigt vet jag ju inte alls hur min bilen var monterad när den kom till Sverige!

Vet andra Pontiac "originalbilar" med skruvar till Olds på ens sidan och dom rätta enligt Pontiac på andra sidan...
Svårt att säga vad som är original och inte när man monterar flera olika fabrikat och modeller på samma fabrik.
Kom ihåg att det var ett löpande band och om en bakaxel kom fel i bandet blev kanske en hel radda fel...

Och att dom ofta var tvungna att anställa folk för dagen från gatan!

Vem skulle idag krypa under bilen och kolla så koder på motor, transmission och bakaxelutväxlingen stämmer?
Och vem gjorde det för över 40 år sedan?

Fel händer!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

24
Håkan, det är ju inget fel att ha livlig fantasi, men att inbilla sig att en Olds eller Cheva bakaxel skulle ha letat sig in till Pontiac´s monteringsband, ja då har man ingen aning om hur det gick till?
Det är väl inget konstigt att du inte vet hur din bil var monterad när den kom till Sverige, du var ju inte den som importerade den eller ens första ägaren?
Men det var nog ingen Buick-inredning eller Ch**a motor i den, det kan vi vara säkra på?

Skruvar köptes in från olika källor och kunde ha varierande ursprung beroende på tillgången, detta gällde hos alla GM´s divisioner oavsett var i landet de hade sina sammansättningsfabriker. Jag skulle ha svårt att bestämt säga att en viss skruv användes av en speciell fabrik?
Divisionerna hade nämligen EGNA fabriker där man satte ihop bilarna, om du nu inte visste det?

Enda undantaget var Kalifornien där flera GM divisioner samsades under samma tak, så har man en Kalifornien byggd bil så SKULLE det kunna hända att små-delar blandades.

Och OM dom nu tog in nå´n från gatan så sattes denne knappast i logistikcentrum första dan?
Dessutom fanns det nå´t som hette "kvalitetskontroll", vilket tycks vara en funktion som fått mindre betydelse idag, när man ser alla eftermarknads-sopor som prånglas ut?

Om du är med i POCI och läser SmokeSignals så har du säkert läst artikelserien "Built in Pontiac" där en gammal anställd blir intervjuad om hur det kunde se ut under processen att bygga en bil på den tiden?
Och har du inte det, så rekommenderar jag att du gör det.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

25
Det här har egentligen inget att göra med hur man byggde Pontiac på 60-talet, men det anknyter ändå lite till er diskussion.

En kompis till mig har en svensksåld Oldsmobile Toronado 1966, en riktig lågmilare som har gått någonstans mellan 6000 och 7000 mil (jag är ganska säker på att Håkan också känner till bilen och dess ägare). Ytterbackspegeln på denna bil har inte samma utseende som på andra Toronado, vilket vi tyckte var underligt. Efter att ha forskat lite upptäckte vi att backspegeln egentligen hörde till en Buick. Gissningsvis har den originalmonterade spegeln blivit skadad någon gång tidigt under bilens liv och ägaren vände sig till återförsäljaren för att få en ny spegel monterad. Återförsäljaren hade kanske inte rätt typ av spegel i lager utan hade att välja på att ta hem en ny spegel från USA (med kanske månaders väntetid, detta var ju långt innan internet fanns), eller att istället montera något liknande som de hade i lager. Ägaren var troligen mest intresserad av att få bilen reparerad snabbt och för honom spelade det ingen roll att den nya spegeln såg lite annorlunda ut.

Det är som sagt bara en gissning över vad som kan ha hänt, men det är ändå inte otänkbart att det kan ha gått till så i Sverige på slutet av 60-talet eler början av 70-talet.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

26
Till trådskaparen ifall du inte lagt planerna på hyllan el fullföljt dem, du får byta ramfästena och de är samma som till chevelle och finns nyproducerade sedan behöver du headers som passar till Chevy motorn chevelle passar här med sedan får du antingen byta lådan el köra med adapter el såga av huset o skaffa en ultra bell. En 350 låda behöver vara ganska bra "preppad" för o klara en 455a el Chevy BB fanns ju anledning till att gm inte använde 350 lådor bakom stora och vridstarka motorer.
Tack för infon

Planen just nu står å stampar lite då frun i huset ansåg att ett nytt kök var viktigare än en ny motor till bilen...
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

27
The Judge skrev:
Chevy_rules skrev:Dommar´n duger det här? Finns speciell trim code för det hela.

"Dommar´n"?
Hmm, nåja, man kanske inte kan begära att nå´n som kallar sig "Chevy_rules" på ett Pontiac-forum ska veta vad "The Judge" betyder?

Jag hittade inte mycket, om ens någon, dokumentation som styrker dina påståenden i din bifogade tråd?

GM hade olika divisioner av en anledning och att vissa service-delar användes av alla innebar INTE att de delade inredningar och bakaxlar hejvilt.
Att Ch**a, Buick, Olds och Pontiac var olika divisioner innebar ju snarast att de INTE använde samma inredning o.s.v. just p.g.a. att de riktade sig till olika målgrupper.

Och vad gäller Ch**a´s 12-bults axel. så var det inga andra GM A-body än Ch**a som använde den 1965. Inte senare heller.
Buick fr.o.m. 1968 och Pontiac fr.o.m. 1970 använde Canada tillverkade McKinnon 12-bults axlar för vissa applikationer, Buick stw och Pontiac 455.
F.ö. hade alla axlar, tillverkade av de olika divisionerna, som de olika divisionerna använde, sin givna applikation, helt enligt byggordern på bilen.

Många av de skrönor och myter som du beskriver har inte sällan uppstått när en bil med tveksam/felaktig utrustning ska säljas till bilens aningslöse 7:de eller 14:de köpare?

Och om det nu skulle vara nå´n bäring i det du skriver så borde detta, åtminstone om inredningen, väl vara omnämnt i exempelvis Chevelle SS Restoration Guide?
Tyckte dommar´n passade bra :mrgreen: dina ord verkar ju vara lag. Och översätter man The Judge till svenska så blir översättningen Domaren. The Judge antar jag du kallar dig för du har en sådan är väll det på avataren? Gjordes 69-71 och skulle vart en lågpris variant av GTO´n med lite stripes, vinge, nån ram motor och rally hjul men blev ett dyrare option el är jag ute o cyklar?

Vad jag kallar mig och vet spelar väll inte så stor roll, finns alltid nån som vet mer och ibland tror de att de vet mer än de gör? Lär mig säkert nått nytt varje dag utvecklingen går ju framåt iaf på en del fronter även om de designade snyggare bilar förr, hoppas bara man inte glömmer allt bara. Får man inte gilla både Pontiac, Beaumont och Chevys? Gillar nog nån modell från alla GM märken.

Finns flera första ägare i Usa som kan vittna om det där med buick inredningarna i chevelle 68 orna var ju inte så att man tog bara ett baksäte utan var ju hela inredningen. Likaså med 65orna med "fel" bakaxel har pratat med flera av dem när jag varit på usa besök och varit på träffar så rätt övertygad det är så. En del av dem har forskat varför och de har kommit fram till det jag skrev antar att GM o då chevrolet här antagligen hellre sålde bilar än inte om det nu är sant. Sen om de använt axlar eller andra delar över "gränserna" har jag aldrig påstått hört eller sett. Hade GM 100% i kvalite till kund under 60 talet tror inte det så fel av olika karaktär lär ha funnits?

Menar du k codade axlar gjorda i kanada med "mckinnon" axlar? Mckinnon var en Gm fabrik som bla gjorde bakaxlar och växellådor? Eller det nått annat exotiskt? Isåfall satt de även på chevelle har en 71 el camino k codad 12 bultare ligger o en k kodad 69a chevelle tror jag den är det dock omöjlig o se hela koden på då den haft nån form av stegar? El caminon axeln är jag säker på då jag numren stämmer och jag köpte den av första och enda ägaren innan bilen den satt på skrotades.

Att de skulle vara starkare än tex en Buffalo axel betvivlar jag, har du dokumenattion på det?
De till Buck Olds och Pontiac hade speciellt yoke? Men fanns även 1330 yoke på cheveller med 454 men kanske är mer än storleken som skiljer på yoken? Fortfarande är de iaf 12 bult av Chevy style oavsett då alla delar är utbytbara med 12 bults c axel delar men i mina ögon en Gm axel med dina ögon så borde det ju vara en chevy axel? Har sett Buffalo hus hållit för 8or på strippen år efter år utan allt för mycket underhåll.

28
Chevy_rules skrev:
The Judge skrev:

"Dommar´n"?

Tyckte dommar´n passade bra :mrgreen: dina ord verkar ju vara lag. Det är vad du tycker.

Och översätter man The Judge till svenska så blir översättningen Domaren. Jag kan engelska.

The Judge antar jag du kallar dig för du har en sådan är väll det på avataren? Jag kallar mig för The Judge för att jag äger Judgen på min avatar.

Gjordes 69-71 och skulle vart en lågpris variant av GTO´n med lite stripes, vinge, nån ram motor och rally hjul men blev ett dyrare option el är jag ute o cyklar? Nej, det är riktigt.

Vad jag kallar mig och vet spelar väll inte så stor roll, finns alltid nån som vet mer och ibland tror de att de vet mer än de gör? Vad du kallar dig själv är upp till dig, finns ingen anledning att "döpa om" andra och hur kan du veta att andra tror att de vet mer än de gör?

Lär mig säkert nått nytt varje dag utvecklingen går ju framåt iaf på en del fronter även om de designade snyggare bilar förr, hoppas bara man inte glömmer allt bara. Ingen blir fullärd, det finns alltid nå´t som man inte hört talas om eller läst, om man hållit på länge nog så kan dock minnet av allt man lärt sig svika.

Får man inte gilla både Pontiac, Beaumont och Chevys? Man gillar det man gillar, vem skulle hindra?

Gillar nog nån modell från alla GM märken. Gm har gjort många fina modeller av alla märken.

Finns flera första ägare i Usa som kan vittna om det där med buick inredningarna i chevelle 68 orna var ju inte så att man tog bara ett baksäte utan var ju hela inredningen. Likaså med 65orna med "fel" bakaxel har pratat med flera av dem när jag varit på usa besök och varit på träffar så rätt övertygad det är så. En del av dem har forskat varför och de har kommit fram till det jag skrev antar att GM o då chevrolet här antagligen hellre sålde bilar än inte om det nu är sant.
Cheveller med uppgraderad inredning var tydligen en egen modell med tillägget "Concourse", inget konstigt eller mystiskt med detta?

Sen om de använt axlar eller andra delar över "gränserna" har jag aldrig påstått hört eller sett. Det var nå´n annan som nämnde detta?

Hade GM 100% i kvalite till kund under 60 talet tror inte det så fel av olika karaktär lär ha funnits? Inget är alltid 100%.

Menar du k codade axlar gjorda i kanada med "mckinnon" axlar? Ja.

Mckinnon var en Gm fabrik som bla gjorde bakaxlar och växellådor? Ja, i Kanada.

Eller det nått annat exotiskt? Nej.

Isåfall satt de även på chevelle har en 71 el camino k codad 12 bultare ligger o en k kodad 69a chevelle tror jag den är det dock omöjlig o se hela koden på då den haft nån form av stegar? El caminon axeln är jag säker på då jag numren stämmer och jag köpte den av första och enda ägaren innan bilen den satt på skrotades. ElCamino kan ha fått McKinnon axlar men knappast en 1969 Chevelle

Att de skulle vara starkare än tex en Buffalo axel betvivlar jag, har du dokumenattion på det? Jag har detta dokumenterat nå´nstans där jag inte hittar det just nu.

De till Buck Olds och Pontiac hade speciellt yoke? Ja, ett 3R.

Men fanns även 1330 yoke på cheveller med 454 men kanske är mer än storleken som skiljer på yoken? Nej, inget 1330 men ett 3R.

Fortfarande är de iaf 12 bult av Chevy style oavsett då alla delar är utbytbara med 12 bults c axel delar men i mina ögon en Gm axel med dina ögon så borde det ju vara en chevy axel? Nej, McKinnon är ingen särskild Ch**a axel då den har starkare hus för mer krävande applikationer trots att de använder C-clips.

Har sett Buffalo hus hållit för 8or på strippen år efter år utan allt för mycket underhåll. Ja, varför inte, det finns ju hur mycket starkare, än original, eftermarknadsdelar som helst till dessa axlar?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

29
Vad fint det blev med gult.

Var lite mer ödmjuk då när du skriver, behandla andra som du själv vill bli bemött.

Hittade lite mer om inredningarna i 68orna här det påstås att det fanns pontiac och olds inredningar i dem också står "unknown reason" flera av dem som jag pratat med i Usa har påstått pga strejk men vet inte sanningen i det, speciellt eller inte lite udda i mina ögon. Har sett ett par SS med Buick inredningarna när jag besökt usa.
http://chevellestuff.net/1968/tags.htm

•For some unknown reason, some models substituted Buick, Oldsmobile or Pontiac interiors and are coded on the body plate accordingly with the Chevrolet trim number followed by the BOP trim number such as 765 158. These have been found from only 3 of the 5 U.S. plants, Baltimore, Fremont, and Kansas City. So far only black interiors have been found to have been subsituted and all range from body dates of 03D through 06B depending on the plant

Jag blev citerad då du skrev det så ville bara tydliggöra att jag inte påstått det.

Alla gm´s fyra axelfabriker använde samma gjut nr på sina 12 bults hus fanns ett el ett par per årsmodell ungefär totalt ca 10 st olika. Alla bakaxlar har samma part nr på innehållet var de än är gjorda vet inte om alla fyra hade egna gjuterier så antar att vissa skillnader i gjutningarna finns men tveksamt att det skulle vara nån jätteskillnad mellan de olika.

Tror det fanns kanada 12 bult på cheveller före 71 med de gjorde trots allt ett par tusen axlar om dagen under slutet 60 talet där. Min 69a axel hade 1310 yoke och tvivlar nån bytt det med tanke på axelns kondition.

Fortfarande var det en "c" typ av bakaxel och det är en Chevy 12 bult. Skillnaden är då yoket, använde inte Olds, pontiac och buick redan det på sina axlar kanske var därför deras 12 bults "c" axlar också fick det för att förenkla och slippa flera olika på monteringslinorna? Som sagt dokumentation på att axlarna inte är "c" typ och var starkare skulle behövas för och styrka ditt påstående att de är starkare och inte av Chevy 12 bult typ då innehållet tex diff utv etc är samma. Ser ingen skillnad på mina 12 bults hus har ju både Buffalo och "Mckinnon" hus att kolla på o de har samma part nr på delarna som är lika(finns ju lite olika serier på diffar och ett gäng olika utväxlingar).

C-clipsen har inget med husets styrka att göra sällan c-clipsen går sönder och med däcken som fanns på 60 talet är det konstigt att annat än 10 bults axlar gjordes fanns ju inte en sportmössa och få fäste med vare sig polyglass däck eller de smala slicks som fanns då. Anledningen till c-clips var en kostnadsfråga lagren blev billigare o där är nackdelen för normalt bruk axeln agerar lagerbana och slits med tiden om man inte sköter lagerbyten. Kör man drag racing är inte c-clips så kul då de är förbjudna i sverige och skulle en axel gå av kan mer än bakskärmen på bilen bli mos.

Svagheten på 12 bultarnas hus är överfallen, skruvstorleken till de samma och att de har klent med gods vid gängorna för samma skruv.

30
Jag tycker du skall köra med den motor som är mest ekonomisk för dig om du vill ha mer hästar men som någon sa innan ställ originalmotorn på en pall så den finns kvar och sälj den inte utan att följa med bilen.
Jag har lagt 160.000:- (inkl blåsning från en jävligt oseriös motorbyggare) på att sätta ihop min Pontiac motor "själv" och mer blir det hela tiden. Man kan få en riktigt brutal cheva motor för dom pengarna som har mer än mina "fjuttiga" 518 hk och 790 vrid men jag tror jag kommer känna mig riktigt bra till mods när någon frågar vad som sitter under huven och inte behöver skämmas över grishjärtat.