Annons
Annons

Re: Firebird -71 problem

17
Bytte soppapumpen i helgen och det visa sig att det va där den felade! Sen så har jag ställt in förgasaren lite bättre samt har bytt tänddelar förutom tändkablar och nu går den bara bra 8-)
Äntligen kan man börja ut o bara mysåka lite :mrgreen:
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

19
LLLuring! :lol: Den började likadant idag igen!
Är det någon mer än jag som har ett sånt litet fult soppa filter mellan soppa pump o förgasare?
Dock känns det som den surar ner sig när den får stå för länge.. kanske är någon inställning på förgasaren? Har drage ut en massa papper på Holley förgasaren så nu ska jag försöka ställa in den precis som det står så får vi se sen då..
Tyckte ju att dessa motorer inte borde vara så svåra eftersom det inte har en massa el som kan strula .. men jag hade fel! :shock:
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

21
The Judge skrev:De roligaste bilarna att skruva på är de som det det sitter en massa eftermarknadsskräp på motorn, som gör att motorn går som sk*t.

Minen på ägaren när man bytt ut allt skräp till korrekta fabriksgrejor som man justerat enligt boken och när motorn sen går som avsett är obetalbar!
Ja det sitter ju nån holley historia på denna så! Men vad är det för förgasare som sitter där original då och vart kan man få tag på en sådan?

Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

24
Har glömt att skriva här på ett tag!
Problemet visade sig vara en helt felinställd förgasare, lite skruvande på de 2 inställningsskruvar och bilen går iallafall. Dock så drar den lite mycket nu kanske hehe .. den ligger på ca 2,5 liter milen. Men jag ska försöka få tag på någon som kan ställa in den åt mig till våren.
Nu så står bilen inne i garaget och jag håller på att gå igenom framvagnen då det låter som att varenda bussning är borta!

Skickar med en bild på bilen innan jag började plocka ner den :roll:
Bild
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

25
The Judge skrev:De roligaste bilarna att skruva på är de som det det sitter en massa eftermarknadsskräp på motorn, som gör att motorn går som sk*t.

Minen på ägaren när man bytt ut allt skräp till korrekta fabriksgrejor som man justerat enligt boken och när motorn sen går som avsett är obetalbar!
Hade nog gått justera "eftermarknadsgrejor" så dom funka bra åxå... 8-)

Holley 650 spreadbore bra förgasare...
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

26
zappafan skrev:

Hade nog gått justera "eftermarknadsgrejor" så dom funka bra åxå... 8-)

Holley 650 spreadbore bra förgasare...

Jag tror att du missat hela poängen?

Man BEHÖVER inte köpa alla eftermarknadsdelar i katalogen för att få snurr på en Pontiac V8.

Notera dock att vi inte diskuterar TopFuel här?

Holley-förgasare är bra på att dricka soppa i onödan, det är det ENDA jag har funnit dem bra på.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

27
The Judge skrev:
Jag tror att du missat hela poängen?

Man BEHÖVER inte köpa alla eftermarknadsdelar i katalogen för att få snurr på en Pontiac V8.

Notera dock att vi inte diskuterar TopFuel här?

Holley-förgasare är bra på att dricka soppa i onödan, det är det ENDA jag har funnit dem bra på.
Ja soppa dricker han fan i mig! :mrgreen:
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71

28
Nej det satt redan en 650 spreadbore på, då jag köpte min (le mans -70) -89 vilket det senare hamnde en 455.a i med ¤ 96 toppar & 068 kam tror jag det var, drog väl 1,3-1,4 landsväg med några kickdown omkörningar, sålde sedan samma gasare till en polare med en -72:as camaro & den gick på litern för det mesta så jag håller inte med, inte sagt att för det att en rockorkester går att få perfekt men jag inbillar mig det ligger mer holley prylar ute i gargen man kan låna/byta med varandra....

29
zappafan skrev:Nej det satt redan en 650 spreadbore på, då jag köpte min (le mans -70) -89 vilket det senare hamnde en 455.a i med ¤ 96 toppar & 068 kam tror jag det var, drog väl 1,3-1,4 landsväg med några kickdown omkörningar, sålde sedan samma gasare till en polare med en -72:as camaro & den gick på litern för det mesta så jag håller inte med, inte sagt att för det att en rockorkester går att få perfekt men jag inbillar mig det ligger mer holley prylar ute i gargen man kan låna/byta med varandra....
Det skulle vara kul att höra fler liknande exempel från andra?
Det låter helt unikt att komma ner på 1,3-1,4 med en 455:a, och med en Holley dessutom, vi snackar världsunikt här!
Men det är klart att om man kör 100 mil på ett bräde i 50km/h och har manuell med 2.41:1 och en för magert bestyckad förgasare avsedd för en 283:a så, ja kanske ändå.
Inte särskilt kul vid trafikljusen dock?

Kom igen nu, ärliga siffror och förutsättningar!

Min Judge drar inte mindre än 2,15 l/mil och oftast 2,25 med 455 .030" 744 kam 96 toppar TH400 och 3.55:1. Mest inspirerad körning här....
13,7 sek som bäst på 402m med 200m spinnade bakdäck.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

30
Så du påstår jag skulle ljuga, körde väl 17 mil t/r till skellefteå i hyfsat motorvägstempo med några omkörningar (2.73 utvxl), det är en helt annan femma blandad körning/tokgasa, för kort teststräcka okey kan då tala om man körde med nuvarande motor till rättvik 2006 (60 mil) 2,3 liter per mil landsväg, rullkam,alutoppar, fet holley, 3,55 utväxling 110 kmh, polarens 427 corvette drog 1.9 l/mil, 3.70 utväxling, manuell låda helt orginal...