Annons

Värmeproblem

1
Hej !Är det någon pontiacfreak som kan hjälpa mig med ide`er???Jag har en bonneville-63a som har lite värmeproblem:den går varmt när jag åker sakta,men kommer ner i temp när jag åker lite fortare.Har bytt Kylare ,Termostat,Vatten pump,Kylarlock,Transmissionskåpa,Slangar,Har lagom mängd med vatten,Haft motorn isär och gjort allt rent,Bilen har gott ca 7000 mil totalt,ingen sönderskruvad kärra.motorn renoverad.Har kört med den i någar år och den funka bra i början sen har kokningarna smygit sig på oftare och oftare,i våras tog jag isär motorn helt och gjorde rent allt.Någon pontiacfreak som har några liknande erfarenheter???? Patrik.j
Annons

2
HUR varm blir den?
Varningslampan tänds vid ca. 245 grader Farenheit.

Kylarvätskan ska bestå av förutom vatten hälften glykol, men det visste du?

Fungerar vakuumförställningen på fördelaren, och har du ställt tändpunkten med slangen till denna bortkopplad och pluggad?
Fungerar den mekaniska centrifugalförställningen i fördelaren?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Har Du termokoppling till fläkten, eller är den bultad direkt på vatenpumpen ?

Det gjorde skillnad för mig när jag bytte till en ny termokoppling. Den gamla var glapp och läkte lite vätska när den stått ett tag.
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

Värme problem

4
Hej Igen!Har monterat tempmätare från autometer så jag ser vad som händer,dan har gått upp till 250 farenhait innan jag stängt av eller annars åker man ut på vägen i 80-100 km så kryper tempen sakta tillbaka.Har 50-50 glykol i vattnet.Bilen såldes ny med underdash AC då monteras även en 6 bladig större fast kylfläkt.Vacum-förstellaren funkar(Suger man på slangen rör den sig lätt)Har även bytt transmissionskåpa på den.Orginal är det en 4 bultad vattenpump(tidig 63a).Har en transkåpa från 64-68 istället med en ny flowcoolerpump på nu.Bytte pga ärjad hål i den gamla.Har gamla svängdämparen på.64-68 kåpan är graderad för tändning,ej den gamla som enbart hade en pigg-piggen och sträcket skall väl möta varan då när man stället tändningen???.Ställde tändning på 0 på nya kåpan,Vart högtänd når jag ställde på 7 grader.på 64-68 kåpan.Vad skall tändningen stå på???.kan man prova med svängdämpare från en 64-68a om det stämmer bättre??? Tack för svaren Patrik.j

5
1963½-65 transkåpa har en pigg samt två streck på hubben, det första är 6 grader före, det andra är 0:an.
1966-67 transkåpa har gradering samt ett streck på hubben, här används graderingen som visar upp till 6 grader före.
1968 har samma vattenpump som de tidigare nämnda, har gradering upp till 12 grader före, MEN den använder samma damper som 1969 och senare.

Vilken har du?

Man kan inte använda 1963½-67 hubbar/damper med 1968-senare kåpor eller 1968-senare damper med tidigare kåpor, då får man fel indikering av tändmärkena.

1967 och tidigare Pontiac V8 "ska" stå 6 grader före, samt ha vakuumförställningen kopplad till insugsvakuum direkt (utom Californien-modellerna, som ska ha "portat" uttag).
Tändpunkten ska dock ALLTID ställas med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/