Styrväxel justering?
1Vet att man inte ska mixa med styrväxeln i onödan. Men om man nu ändå vill ha bort lite av "Hollywood glappet". Vad bör man tänka på innan man lättar mutter och justering?.
Kolla först att allt annat som styrleder och centerlink etc. är schysst.pontrace skrev:Vet att man inte ska mixa med styrväxeln i onödan. Men om man nu ändå vill ha bort lite av "Hollywood glappet". Vad bör man tänka på innan man lättar mutter och justering?.
Några läsvärda länkar:pontrace skrev:Hej Then
Jo jag har kollat alla leder. Det finns ett litet glapp i en som ska bytas i dagarna. Har dock något för mkt i växeln.
Har även jag funderat på att byta växel helt. Har faktiskt tittat på en utan servo !. Vet ej om det blir sån nu men har inbillat mig om att den är behaglig i lite högre hastigheter åsså .
Tro mig, Du kommer ångra Dig om Du kör annat än landsväg. På 'köpet' fick jag en något tyngre styrning vid byte till snäcka med annan utväxling, så det fjäderlätta i ratten är numera ett minne blott.
Men för att återgå till det man har!. Hur mkt kan man ta innan det blir för mkt?. Jag menar finns det risk att nåt går sönder?. Ska det finnas ett naturligt glapp? som det är nu så är det ungefär 10 i 2
Hissa upp framändan så hjulen går fritt. Markera hur justerskruven står innan Du börjar.
Lossa låsmuttern, ta hjälp av en person som sakta vrider ratten fram och tillbaka när Du försiktigt skruvar in justerskruven. När den som vrider ratten upplever en förändring i tröghet så är det dags att sluta, för bättre får Du det inte.
Ställer Du för hårt kan styrväxeln slitas ut i förtid, och det vill Du inte.
Btw: Jag köpte en fabriksrenoverad på Rockauto, 1982:- inkl. frakt och stompant. + 474:- i tull o moms.
Återgå till "Motor / Drivlina"