Annons
Annons

2
Hej! Jag hittade också plastkuggar i mitt oljetråg samt i oljepumpens sil. När jag och min kompis tittade lite närmare på bitarna så såg vi att märkena på bitarna matchade kamkedjan! Vi drog slutsatsen att det kunde vara något eftermarknadsdrev som tydligen inte fungerat. Jag har förövrigt en 400 från 1970( Catalina)

3
Jörgen skrev:Hej! Jag hittade också plastkuggar i mitt oljetråg samt i oljepumpens sil. När jag och min kompis tittade lite närmare på bitarna så såg vi att märkena på bitarna matchade kamkedjan! Vi drog slutsatsen att det kunde vara något eftermarknadsdrev som tydligen inte fungerat. Jag har förövrigt en 400 från 1970( Catalina)

Låter troligt men är det verkligen så???

4
Ärligt talat så vet jag inte vad det är men vi gissade på det eftersom kedjans avtryck var så tydliga. Konstigt är det iaf. Vi plockade bort alla bitar och skruvade isär pumpen för att se om några bitar tagit sig igenom men vi fann inga spår av plast någonstans. Skruvade ihop skiten och fyllde på ny olja och bilen har iaf rätt oljetryck och fungerar som den ska.

5
Jörgen skrev:Ärligt talat så vet jag inte vad det är men vi gissade på det eftersom kedjans avtryck var så tydliga. Konstigt är det iaf. Vi plockade bort alla bitar och skruvade isär pumpen för att se om några bitar tagit sig igenom men vi fann inga spår av plast någonstans. Skruvade ihop skiten och fyllde på ny olja och bilen har iaf rätt oljetryck och fungerar som den ska.
Då gör jag lika!

6
Japp, det är rester av kamdrevet i nylon som Pontiac använde.
Dessa gav en tystare gång än järndreven men hade en kortare livslängd.
Verkstäderna blev snarare än väntat varse om problemet och de flesta nylondrivningar blev utbytta vid service.
Somliga hann dock rasa innan bytet?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Ja vad dom hittar på ibland! Svårt att förstå hur dom resonerat, ståldreven lever inte om särskilt mycket tycker jag. Tur dom inte fortsatte med den modellen iaf. Monterades dessa drev från fabrik?

Konstigt att dom inte lyfte motorn och tog lös oljetråget för en ordentlig undersökning, dom gjorde inte det på min bil iaf :-) Det drevet måste ha exploderat i tusen bitar. Men hellre plastskrot än järnskrot i sumpen :-)!