Har just du en 400 motor från -71 med 2 port insug och förgasare, enkelt avgas system, helt orginal med andra ord.
Vad ger det om man byter till 4 ports, headers med flowmaster system?
Annons
Re: Mera HK i en 400 motor!
2Välkommen till Forumet!
Du bör även byta kamaxel för att nyttja fyrportaren och det dubbla avgassystemet fullt ut.
En "068" kam är ett utmärkt val.
Toppar #96 med större ventiler och skruvade stödbultar för vipporna är vad som användes till fyrport 1971.
Försök hitta ett original 1971 insug med matchande Quadrajet så har du de bästa grejorna för din motor/bil.
Räkna med 30-40 hästars skillnad, vid 5500 varv.
Headers är rena race-grejor och ger mest huvudvärk samt ett nytt vokabulär vid ständiga packningsbyten vid de mest olämpliga tillfällen mitt under säsongen, stor trötthetsfaktor på headers. På race-bilar där det ändå skruvas oavbrutet på har detta mindre betydelse....
Du bör även byta kamaxel för att nyttja fyrportaren och det dubbla avgassystemet fullt ut.
En "068" kam är ett utmärkt val.
Toppar #96 med större ventiler och skruvade stödbultar för vipporna är vad som användes till fyrport 1971.
Försök hitta ett original 1971 insug med matchande Quadrajet så har du de bästa grejorna för din motor/bil.
Räkna med 30-40 hästars skillnad, vid 5500 varv.
Headers är rena race-grejor och ger mest huvudvärk samt ett nytt vokabulär vid ständiga packningsbyten vid de mest olämpliga tillfällen mitt under säsongen, stor trötthetsfaktor på headers. På race-bilar där det ändå skruvas oavbrutet på har detta mindre betydelse....
Re: Mera HK i en 400 motor!
3Vad är det för fel på Headers????
Har haft Headers på Alla mina Pontiac motorer utan problem men med orginal har det varit problem.
Har du läckande Headers Prova då Remflex Packningar funka fin fint!
Vill du ha fart på en 400 moror så skicka ett mail så för du ett riktigt svar.
www.linellracing.se
Har haft Headers på Alla mina Pontiac motorer utan problem men med orginal har det varit problem.
Har du läckande Headers Prova då Remflex Packningar funka fin fint!
Vill du ha fart på en 400 moror så skicka ett mail så för du ett riktigt svar.
www.linellracing.se
Re: Mera HK i en 400 motor!
4Tack the judge!
Verkar vara ett bra forum för pontiac ägare! Ska kolla upp lite saker som vilken 400 motor man har till min lemans 400 sport -71! Har sett massa bra tips hur man kollar upp detta.
Enligt reg beviset så har jag 134kw kan väl inte stämma?
Toppar #96 kan dom sitta på min motor tror du.
Tack för tipsen!
Kommer nog fler frågor är på forumet, man är nybörjar som sagt!
/Turbo
Verkar vara ett bra forum för pontiac ägare! Ska kolla upp lite saker som vilken 400 motor man har till min lemans 400 sport -71! Har sett massa bra tips hur man kollar upp detta.
Enligt reg beviset så har jag 134kw kan väl inte stämma?
Toppar #96 kan dom sitta på min motor tror du.
Tack för tipsen!
Kommer nog fler frågor är på forumet, man är nybörjar som sagt!
/Turbo
Re: Mera HK i en 400 motor!
5Anders.Anders skrev:Vad är det för fel på Headers????
Har haft Headers på Alla mina Pontiac motorer utan problem men med orginal har det varit problem.
Har du läckande Headers Prova då Remflex Packningar funka fin fint!
Vill du ha fart på en 400 moror så skicka ett mail så för du ett riktigt svar.
http://www.linellracing.se
Tror Kenth menar att headers är gjorda för att köra med utan avgassystem vilket man ju inte gör på gatan. Tester gjorda av Custom Racing i Örebro visar just detta. Motorer med headers och ljuddämpare ger mindre hästkrafter än original gjutjärnsheaders med ljuddämpare och det motsatta med öppna headers. Undantag finns givetvis med riktigt avstämda headers men då kostar dom också väldigt mycket. Inte dom 2-3 tusen som är det vanligaste...
Har själv kört med vanliga headers (black jack) och Hooker Competition utan problem med att det läcker mer än originalgrenrör. Hooker Competition gav hästkrafter både med system och öppet. Vad jag tycker är problem med headers på gatan är värmen samt ljudet under huven.
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Mera HK i en 400 motor!
6Har nu hittat vad för motor som sitter i min bil, En 400 med #99 toppar 555 kam Kan detta stämma?
Re: Mera HK i en 400 motor!
8Turbo skrev:Har nu hittat vad för motor som sitter i min bil, En 400 med #99 toppar 555 kam Kan detta stämma?
Japp, du har en 265 hästars 1971 XX 400 med #99 toppar, #555 kamaxel, 8,2:1 i komp och 2-ports förgasare #7041160.
Numret du hittade intill koden XX är den i ordningen tillverkade V8 detta år.
#555 kammen användes 1971-76.
Re: Mera HK i en 400 motor!
9Okej bra tror man börjar fatta lite nu!
En annan sak som jag funderar på:
Mina toppar #99 Har ju 96cc som många andra vad är det som gör att man har så lite HK mindre utblås och insug kanaler?
Kamen förstår jag att den lyfter mindre än en 068.
En annan sak som jag funderar på:
Mina toppar #99 Har ju 96cc som många andra vad är det som gör att man har så lite HK mindre utblås och insug kanaler?
Kamen förstår jag att den lyfter mindre än en 068.