Då jag tänkt byta tändspole, kablar, stift, brytare samt kontrollera (och ev justera) tändningen på min Bonneville 428 -69 och aldrig gjort detta tidigare så undrar jag nu följande:
1. Vilket avstånd ska det vara mellan brytarspetsarna? Kontrollerar med bladmått.
2. Hur vrider jag runt motorn lämpligast?
3. Har lånat en stroboskåplampa, hur kopplar jag den?
4. Hur kontrollerar/justerar jag tändningen? Vilket gradtal är korrekt?
Svara gärna utförligt hur jag bör göra steg för steg.
Tack
/Peter
Annons
Re: Hur ställer jag in tändningen? 428 -69
2Härligt med lite vårpyssel!
Se till att du får rätt artiklar, jag föredrar ACDelco delar, vilket var vad Pontiac använde från fabrik.
1. Du kan ställa dem 0.40mm till att börja med.
(Vid ett senare tillfälle efter att du fått igång motorn så kan du skruva justerskruven på brytarspetsarna medurs till motorn precis börjar misstända stoppa där och skruva tillbaka moturs precis ett halvt varv då har du det avstånd som tändsystemet vill ha.)
2. En 24mm hylsa på ett spärrskaft går bra.
3. Plus och minus ger sig självt röd på plus och svart på minus, den tredje kabeln/induktionsavkännaren kan du sätta antingen på ettans tändkabel ELLER på sexans tändkabel. Ettans och sexans kolv är alltid uppe samtidigt med märket på dampern mot 0:an.
4. Starta motorn, lossa fördelarens klämma en aning så att du kan vrida fördelaren, koppla bort slangen vid fördelarens vakuumklocka och plugga denna under justeringen, rikta strob-lampan mot graderingen på transmissionskåpan, vrid fördelaren så att märket på dampern kommer invid 9:an på skalan, drag fast fördelaren, koppla tillbaka slangen till vakuumklockan på fördelaren. Klart!
Hoppas detta hjälper en aning.....
Se till att du får rätt artiklar, jag föredrar ACDelco delar, vilket var vad Pontiac använde från fabrik.
1. Du kan ställa dem 0.40mm till att börja med.
(Vid ett senare tillfälle efter att du fått igång motorn så kan du skruva justerskruven på brytarspetsarna medurs till motorn precis börjar misstända stoppa där och skruva tillbaka moturs precis ett halvt varv då har du det avstånd som tändsystemet vill ha.)
2. En 24mm hylsa på ett spärrskaft går bra.
3. Plus och minus ger sig självt röd på plus och svart på minus, den tredje kabeln/induktionsavkännaren kan du sätta antingen på ettans tändkabel ELLER på sexans tändkabel. Ettans och sexans kolv är alltid uppe samtidigt med märket på dampern mot 0:an.
4. Starta motorn, lossa fördelarens klämma en aning så att du kan vrida fördelaren, koppla bort slangen vid fördelarens vakuumklocka och plugga denna under justeringen, rikta strob-lampan mot graderingen på transmissionskåpan, vrid fördelaren så att märket på dampern kommer invid 9:an på skalan, drag fast fördelaren, koppla tillbaka slangen till vakuumklockan på fördelaren. Klart!
Hoppas detta hjälper en aning.....
3Tack!
Dum fråga kanske men hur vet jag vilken som är ettans (eller sexans) tändkabel?
Dum fråga kanske men hur vet jag vilken som är ettans (eller sexans) tändkabel?
4står du framför motorn så ligger cylindrarna i denna ordning
8 - 7
6 - 5
4 - 3
2 - 1
alltså längst fram på förarsidan
fördelaren snurrar MOTURS
tändföljden är
1-8-4-3-6-5-7-2
8 - 7
6 - 5