Annons

Kväver sig eller Spikar!!

1
Hej på er.
Har ett litet problem med min Pontiac Catalina 66a med 389a och två ports förgasare.
Den har nyrenoverad förgasare bytt allting i den enligt säljaren.Packningar axspump mm mm
Även nytt i tändväg Ny fördelare ny tändspole nytt laddningsrelä.

Är dom känslig på tändningen? Får den inte att gå riktigt hundra,antingen så "kvamnar"den vid gaspådrag eller så vill den spika. Då andra porten öpnnar går den som den ska. Är ute och kör för att hitta rätt läge på tändningen
Jag kör en bit för att testa, sen upp med huven för att vrida på fördelaren. Tror jag hittat rätt läge nu. Vill spika lite fortfarande men reagerar som den ska vid gaspådrag Är dom känslig på tändningen eller kan det vara något annat som spökar.

Jag kör på 96 med blytillsats ska jag gå upp till 98?
Hu det blev mycket det här!! lite svårt att förklara vad man menar med skrivna ord.
Mvh Janne
Annons

2
Skaffa en bränsletrycks/vakuummätare, voltmätare, kamvinkelmätare, stroboskoplampa så har du åtminstone en chans att kolla och justera det som behövs, att ställa grejor som du inte vet är OK på gehör är dömt att misslyckas.

Du MÅSTE KOLLA allting så att de nya grejorna är korrekta och korrekt justerade, annars kommer bilen aldrig att gå som den ska.

Tändspolen MÅSTE mäta 1.8-2.0 ohm över primärlindningen (över + och - på spolen) och 7200-9500 ohm över sekundärlindningen (över + eller - och polen för tändkabeln).
Tändsystemets arbetsspänning vid gång MÅSTE vara 7-9 volt (mätt mellan + på spolen och karossjord).
Kondensatorn MÅSTE mäta 0.2mFd.
Kamvinkeln (brytaravståndet) MÅSTE vara 30 grader.
Tändpunkten MÅSTE ställas med stroboskoplampa, i ditt fall på 6 grader. OBS! Ska ställa med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad.
Centrifugalförställningen MÅSTE fungera som avsett.
Vakuumförställningen MÅSTE fungera och vara kopplad till direktvakuum.
Blandskruvarna på förgasaren MÅSTE ställas till högsta vakuum/varv, lika många varv ut från botten båda två.
Detta MÅSTE kollas och justeras innan du går vidare i felsökningen, det skadar heller inte att ta ett komptest på motorn.

Att "nå´n" har bytt packningar i förgasaren betyder inte att "nå´n" har fått ihop den korrekt? Jag har sett många exempel på detta......
Det finns ingen "andra port" på en Rochester 2-portare, båda spjällen öppnar samtidigt.

96 eller 98 oktan beror på vilket komp din motor har? Vilken kod har den?
Det finns inget bly i några tillsatser som säljs till allmännheten, oftast är det kalium eller natrium i dessa tillsatser som det för övrigt är helt onödigt att slösa pengar på. De kanske gör nytta vid MYCKET hård belastning på motorn, som t.ex. autobahnkörning i 200km/h i timtal eller med husvagn i alperna.

Hoppas detta hjälper en aning.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Hej Kent.
Nu har jag hängt i motorutrymmet.
Koden är YC samt några siffror som även stod där: 422347 om det kan vara nått av värde
På mittre avgasporten står det nog 092 om jag såg rätt,nian var lite lurig. trodde först det var en åtta men kallade in expert hjälp (Gumman) som slog fast att det var en nia
Är det i Bålsta Västerås du håller till?
Mvh Janne 8)

6
OK, 1966 YC med 092-toppar är en Fullsize 290hp 389 med #066-kam, 2-ports förgasare och A/C med TH400-låda och har 10.5 anonnserat komp, ca. 10.0:1 i verkligheten.
Denna motor bör få 98 oktan.
#422347 är ett M.U.N. (Motor Unit Number), alltså den 422347:de Pontiac V8:an tillverkad för 1966 års produktion.
Bålsta ligger mellan Enköping och Stockholm....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

7
Hej Kent.
Man tackar och bockar så mycket. Ska fylla upp med 98 nästa gång jag tankar.
Om jag fattade dig rätt så kan jag skippa "blyersättningen".
Ett stort tack för hjälpen.
Janne