bluesbiker skrev:Spinner vidare lite här då jag har liknande "symptom" !
MIN laddlampa lyser BARA när man kör men startmotorn . . . . . . . tillsammans med brake lampan.
Köpte mig ett "objekt" där föregående ägare har klippt och klistrat duktigt. Sitter en med inbyggt ladd relä nu.
Bilen laddar dock, men vill ändå ha tillbaka funktionen i lampan, den känns osäker nu . . . . .
Hittar inte ladd lampan på bilden !
Laddlampan, likaså "brake"-lampan, ska lysa med tändningen påslagen för att visa att den är hel.
När sedan motorn startar och generatorn/alternatorn börjar ladda så släcks lampan, den ska INTE lysa under färd.
Skulle det bli nå´t fel på laddningen under körning så tänds lampan, men först då, så jag skulle nog säga att dina grejor fungerar som avsett?
På schemat här ovan så är det den bruna, #4, kabeln från ladd-relät som går till varningslampan för laddning.
För alternatorer med inbyggt relä så är det terminal #1 som leder till varningslampan (som inte fungerar som ett motstånd i sig, utan det är så att parallellt med lampan sitter ett motstånd som upprätthåller laddningen ifall lampan skulle gå sönder under färd, denna princip är densamma med externt relä).