Annons

455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

1
Tja. Köpte en nerplockad 455 motor med massa extra delar och nu tänker jag försöka bygga en fin motor med hyfsat mycket pulver(400++ hp)
Skall även gå igenom bottendelen med nya stakar o kolvar så där kanske kan förberedas för högre komp?
Kör med Ram air IV kam, långa hedders och fint 2*3"
1: vilka av topparna passar bäst(har 1.65 vipor mm liggande och bägge har 2.11 ventiler)

2: Performance eller RPM insug( har ett performance liggande)

3: Vilka stakar?
4: Vilka kolvar?
5: Räcker min Holley 670-2 som jag har till min fina 400 motor idag?
Tacksam för alla svar utom att läsa engelska böcker:) !
Annons

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

2
1. Enligt uppgifter ska 4X-4H ha 1.96"-1.66" ventiler, och dessa toppar, före april 1973, har pressade stödbultar och 98-101cc förbränningsrum.
Hursomhelst har 6X bättre kanaler och är mindre sprickbenägna än de tidigare 4X topparna, och 6x-4 har gängade stödbultar för vipporna och 91-93cc förbränningsrum.
6X är ett givet val.
Tänk även på att stötstångshålen i topparna måste slipas ovala, in mot mot infästningen för stödbultarna, ca 3/4" ner i hålen, så att inte stötstängerna gnider mot kanten på dessa hål p.g.a. att anliggningen för stötsångsänden på 1.65 vipporna sitter närmare centrum av vippan för att få denna utväxling.
Det finns inga Pontiac toppar som är avsedda för att användas med "dome-kolvar", utan kompressionen regleras/väljs utifrån storleken på förbränningsrummen.

2. Jag skulle använda ett original gjutjärnsinsug. Dessa är kopior på insugen som Pontiac använde för sina bilar under NASCAR racing eran, och de har funnits räcka till för över 600 hästar. Performer insuget är en begränsning jämfört med dessa och får närmast betraktas som en ersättning för 2-ports insug, om man inte hittar ett original 4-ports insug, för 400 eller mindre standard motorer. RPM-insugen står sig väl mot original 4-ports insugen.

3. Det finns idag en mängd smidda stakar att välja på, och alla är bättre/starkare än original gjutna.
Dessutom är de billigare än att få originalen renoverade med ARP-skruvar monterade.

4. Speed-Pro´s smidda L2359F är mycket bra kolvar för denna nivå.

5. En 670 är en mindre förgasare än vad Pontiac använde på 350.H.O., och den kommer inte på långa vägar räcka till för max-prestanda på en frisk 400 eller större Pontiac V8.
Dessutom skulle jag inte rekommendera en Holley till någon som har ambitioner för att bygga en driftsäker maskin med både prestanda och ekonomi i sikte.
Holley förgasare är en uråldrig konstruktion, som har en mängd punkter under bränslenivån, jag har tappat räkningen på hur många, som ofelbart börjar läcka när man minst anar detta.
Dessutom har de tillskottsventiler som stelnar och ger oförutsägbara ändringar i blandningsförhållandet, för att inte tala om läckande accpumpar o.s.v.
Ett givet val för en motor av denna kaliber är en välpreppad och till motorn anpassad Rochester Quadrajet av 800cfm gjutningen.
1969 350H.O. hade en 750cfm Rochester Quadrajet.
Rochester Quadrajet är f.ö. den mest utvecklade och anpassningsbara V8 förgasaren i historien.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

3
Intressant!Bra förklaring men när ska man tänka på att växla över till större förgasare hur märkar man det?.Själv sitter jag med en bra puffra 462.ursprung 428. Jag har nu en Edelbrock 750 den "knäar" men kommer riktigt fint. Är inne på en Holly dp 800. Kan du Judge ställa in en förgasare utan att kolla motorn? eller lär man ta sig till dig och få det ultimata och vad skulle det kosta?

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

4
Stugan, jag kan bygga/anpassa en Q-jet till allt från std till Stock/SuperStock som gör 9 sekunderstider på 402m.

Jag behöver dock veta hur motorn är byggd, framför allt hur kamaxeln är slipad, men också vilken växellåda, turbin, bakaxelutväxling och tändsystem som används hjälper mig att komma så nära som möjligt.
En 800 med justerbar vilohöjd för primärnålarna ger en möjlighet att justera primärblandningen inom ca. 5 storlekar på munstyckena. Sekundärsidan har ju från början justerbar öppningshastighet på luftspjällen och bestyckningen/sekundärnålarna byter man snabbare än jag skrivit detta.
Dessa förgasare kan utrustas med elektrisk choke för största bekvämlighet och som gör dem oberoende av vilket insug man väljer.

Det finns INGEN förgasare som är lika användbar/justerbar som dessa.
Tyvärr har Q-jet fått dåligt rykte p.g.a. att de alla är applikationsbestämda och fungerar dåligt om de monteras på en motor den inte var avsedd för, men med enkla medel kan de anpassas till vilken motor som helst.
Dåligt rykte har de fått också tack vare många bristfälliga "fabriksrenoveringar" som sålts genom åren, bl.a. av Holley, vilka oftast är rena soporna ihopplockade av missmatchande flottörhus, lock och spjällplattor från olika fabrikat och kan vara ett h-e att ställa iordning, men gjorde förmodligen att Holley fick sälja fler utav sina "egna" förgasare?
Detta att anpassa gäller ju egentligen ALLA förgasare, utom vissa eftermarknadsförgasare där tillverkaren garderat sig genom att göra tomgångdelen många gånger alltför rik men trots allt hyfsat fungerande, men bestyckningen i övrigt slipper man inte ifrån att justera om man vill att den ska fungera bra.
Carter AFB- clonerna från Edelbrock, tillverkade av "USA-Weber" MagnetiMarelli är framtagna just till Cheva-motorerna och kan fungera hyfsat där utan att glänsa (trots att de är polerade ;-).
En Holley kommer ALLTID att dra mer bränsle än en Q-jet även om prestandan kan vara likvärdig.
Detta beror på Holley´s stenåldersteknologi, de är i första hand konstruerade för WOT.
GM började använda, (och överge Rochester 4-jet och Carter AFB), Rochester Quadrajet från 1965 till 1990 i miljontals bilar med tusentals olika applikationer, detta är det ingen annan förgasare som matchar.
Den bästa förgasaren den som din motor var utrustad med från början. Den är anpassad i alla avseenden som t.ex. vakuumanslutningar, reglage, bestyckning o.s.v.
Original-förgasaren till 1969 GTO är av en 750cfm-gjutning och flödet anpassar sig automatiskt till din motors behov tack vare de belastningsstyrda luftspjällen.
Vilka tror du lagt ner mest tid på att finna en fungerande förgasare till just din motor, Pontiac eller din lokala V8 butik?
Jag säger det igen, Edelbrock-clonerna är kopior på C***a AFB och är framtagna med dessa i åtanke och de gör sig INTE bra på en stor och vridstark Pontiac V8.
Tyvärr kan dessa E-cloner aldrig bli så billiga att de blir bra, hur blankpolerade de än är.......
Eller som eftermarknadsjunksförsäljaren sa, "if it doesn´t work, chrome it...."
Edelbrock-clonerna kan aldrig vara ett förstaval, sekundära luftspjällen är inte justerbara. Och hur smidigt är det att lägga till eller ta bort vikt på vikterna på en AFB-clone för att få den att fungera på nå´t annat än den CSB den är framtagen till?
Holley är hyggligt justerbara, finns med "LeMans" flottörhus och med centerupphända flottörer, är dock törstigare än nödvändigt.
Q-jeten är den mest utvecklade, effektiva och mest lättanpassade förgasaren.

Prisuppgift och övriga uppgifter lämnas via mejl eller PM.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

5
Tack för svaret! Får nog bli att skaffa ett RPM insug istället då..
PM mig ang kostnad för en q-jet som skulle passa min motor..
Finns det någon av de modernare som fungerar hyfsat annars,vilken?
Hur mycket gör de på förbränningsrummet om man planar topparna lite? Max 1mm?
Vad är bromsklossen sen för att närma sig uppåt 450 starka hp, eller vad hamnar man på?

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

6
Hej Mac, kul att du hittade en 455 motor, hoppas du får ihop något bra av den, men framför allt kul att det blir något som kommer tillbaka till någon bil och används, och inte står i någon låda och samlar damm.

Har själv ett 455 projekt just nu, en 455 HO -72 motor som sakta börjar ta form. Var också ett en motor som hade plockats isär, och delvis bearbetas och sen avstannat. Var egentligen ett block, vev, kolvar med stakar och toppar när jag köpte/hittade det. Så du är lycklig som har fått med en hel motor, lovar att det är mycket plock och kulor för att få ihop allt som behövs.

Men nog om det, jag fick med 8 smidda kolvar, med vad jag kan se orginalstakar, som är ordninggjorda med brotchade storändar, och komphöjande puckel på kolvarna för att kompensera de stora förbränningsutrymmen som 455 motorerna hade. De är för 0.03 överdim, och jag fick borra min till 0.04, så de blev över. Är det något för dig? Har ingen aning om vad jag ska ha för dom, utan hör av dig om du känner att det är något för dig. Eller du kanske har något som jag behöver?

Ha det gott/Lindeman

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

7
Mac skrev:Tack för svaret! Får nog bli att skaffa ett RPM insug istället då..
PM mig ang kostnad för en q-jet som skulle passa min motor..
Finns det någon av de modernare som fungerar hyfsat annars,vilken?
Hur mycket gör de på förbränningsrummet om man planar topparna lite? Max 1mm?
Vad är bromsklossen sen för att närma sig uppåt 450 starka hp, eller vad hamnar man på?

6X-4 har i det närmaste en idealisk storlek på förbränningsrummen för en 455 och dagens soppa.
Jag skulle inte plana dem i onödan?

Motorns förmåga att pumpa luft igenom sig är den största effekthöjande fakton.
Om du portar topparna till runt 260cfm på insug och 75-80% av detta på utblås så börjar du närma dig ditt mål, om inte mer.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

8
Tjenare. Köpte en GTO -70 i bra brukskick kan jag väl säga. Alla har olika syn på vad som är fint skick och jag är petig!
Känns lite fel att borra motorn när man inte behöver det så jag kör nog på std dimesion som det känns nu. Det borde inte göra massor väl i effekt att höja volymen lite till!?. Ingen som har rpm insug i nyskick liggande? :)

Re: 455 vilka toppar av 4X 4 eller 6X 4? Insug?

10
Mac skrev:Tjenare. Köpte en GTO -70 i bra brukskick kan jag väl säga. Alla har olika syn på vad som är fint skick och jag är petig!
Känns lite fel att borra motorn när man inte behöver det så jag kör nog på std dimesion som det känns nu. Det borde inte göra massor väl i effekt att höja volymen lite till!?. Ingen som har rpm insug i nyskick liggande? :)
Jag har ett RPM för 2000kr.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/