Hej!
Jag är i färd med att renovera min pontiac 400 1968 9790071.
Innan jag beställer ett renoveringskit så tänkte jag mäta upp lite saker.
Cylinder diameter, kolv spel hittade en indikator klocka för det här:
http://www.verktygsboden.se/cylindermae ... dermaetare
Samt måste jag ta reda på vad mina toppar (som jag för övrigt ska lämna in för att få nya större ventiler infrästa) har för "Chamber volume".
Någon som vet ett bra sätt att mäta detta på?
Topparna är 350 1970 nr 11
Piston Head Volume är ju också en sak som jag måste hålla koll på för att räkna ut kompressions förhållandet och därefter kunna bestämma vilken kamaxel jag ska ta. Sneglar på en 068 kam som jag har hört mycket possitivt om även med semester utväxling.
Är det något mer man ska tänka på innan man beställer prylarna?
Tanken är att ligga runt 350Hk när jag är klar.
MVH
Arne
Annons
Re: Motor renovering 400
2Tänker du bara byta ringar/lager eller ska det bli en helrenovering med borrning till nästa överdimension?arnebacardi skrev:Hej!
Jag är i färd med att renovera min pontiac 400 1968 9790071.
Innan jag beställer ett renoveringskit så tänkte jag mäta upp lite saker.
Cylinder diameter, kolv spel hittade en indikator klocka för det här:
http://www.verktygsboden.se/cylindermae ... dermaetare
Samt måste jag ta reda på vad mina toppar (som jag för övrigt ska lämna in för att få nya större ventiler infrästa) har för "Chamber volume".
Någon som vet ett bra sätt att mäta detta på?
Topparna är 350 1970 nr 11
Piston Head Volume är ju också en sak som jag måste hålla koll på för att räkna ut kompressions förhållandet och därefter kunna bestämma vilken kamaxel jag ska ta. Sneglar på en 068 kam som jag har hört mycket possitivt om även med semester utväxling.
Är det något mer man ska tänka på innan man beställer prylarna?
Tanken är att ligga runt 350Hk när jag är klar.
MVH
Arne
Här får du en ide´om hur det går att mäta förbränningsrummens storlek i topparna:
http://www.steigerperformance.com/products/sp90005.html
Ventilurtagen på kolvarna brukar hålla runt 6cc beroende på modell.
När topparna ändå är av och nya större rostfria ventiler ska monteras så rekommenderar jag även ett byta av de ipressade stödbultarna till gängade dito, samt borrning och gängning av de yttre infästningarna till grenrören.
Fräs även stryningarna så att du kan använda viton tätningar där, då blir du oberoenda av O-ringar på ventilskaften/retainers och sköldar på ventilfjädrarna.
068 kammen användes bl.a. på 1970 366 hästars RAIII, och är väldigt användbar.
Den kom till 1965 års TriPower (H.O.) och användes på alla H.O. motorer därefter t.o.m. 1972 455H.O.
3Tack för svar!
Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska borra eller inte, ser inga fel i cylindrarna. Ska kolla odentligt rengör och mäta så får vi se.
Angående topparna så kollade jag upp dom i helgen och tydligen så har jag läst helt galet.
Efter lite rengörnig står det 17 på en och 47 på andra vilket inte är nå bra antar jag.
Båda har datummärkning 1969, men fans verkligen 17 topparna 1969 har fått för mig att dom slutade tillverkas 1968.
Hur som helst så jämförde jag insugsventilerna och dom var lika stora.
Vilket dom väl inte är på 17 och 47 toppar (ena 1.96 och andra 1.91.)
Hur gör man nu?
Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska borra eller inte, ser inga fel i cylindrarna. Ska kolla odentligt rengör och mäta så får vi se.
Angående topparna så kollade jag upp dom i helgen och tydligen så har jag läst helt galet.
Efter lite rengörnig står det 17 på en och 47 på andra vilket inte är nå bra antar jag.
Båda har datummärkning 1969, men fans verkligen 17 topparna 1969 har fått för mig att dom slutade tillverkas 1968.
Hur som helst så jämförde jag insugsventilerna och dom var lika stora.
Vilket dom väl inte är på 17 och 47 toppar (ena 1.96 och andra 1.91.)
Hur gör man nu?
4Om de har samma gjutdatum så är det sannolikt så att 4:an är dåligt gjuten på ena toppen?
#17 fanns till 1968 årsmodell.
#47 fanns till 1969 årsmodell.
Båda ska ha 1.96"-1.66" ventiler.
#17 fanns till 1968 årsmodell.
#47 fanns till 1969 årsmodell.
Båda ska ha 1.96"-1.66" ventiler.