Denna lista med definition av muskelbilarna är gjord med omsorg och med hänsyn tagen till det historiska perpektivet:
http://www.musclecarclub.com/musclecars ... tion.shtml
Och angående defintionen av HotRod så är ju det inget annat än en mindre bil med större/starkare motor än avsett från fabrik, och med detta sagt så är ju GTO´n inget mindre än en "fabriks" HotRod, eftersom Wangers och DeLorian smög i en fullsize-motor i den nya intermediate-karossen som ett option!
Sannerligen ett stordåd, då kravet från GM var max 330 cui i dessa karosser!
Den senare historien med "de andras" kopior av GTO´n känner de flesta till........
Och, en riktig HotRod har minst 2 förgasare (den "fetaste" GTO´n hade tre!)
Kör så det ryker!
Annons
Re: Är det någon som vet
17Intressant lista, den visar ju det jag ville ha fram, en muskelbil kan vara allt från en compact car till fullsize! M.v.h Göran
Re: Är det någon som vet
18Jodå, så är det, men som det är skrivet:
A muscle car, by the strictest definition, is an intermediate sized, performance oriented model, powered by a large V8 engine, at an affordable price. Most of these models were based on "regular" production vehicles. These vehicles are generally not considered muscle cars, even when equipped with large V8s. If there was a high performance version available, it gets the credit, and not the vehicle that it was based on.
Examples: Buick GS, Chevrolete Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO
En 1967-69 GTO med 2-portare, rattkrycka och råttsoffa är alltså INGEN muskelbil per definition.......
A muscle car, by the strictest definition, is an intermediate sized, performance oriented model, powered by a large V8 engine, at an affordable price. Most of these models were based on "regular" production vehicles. These vehicles are generally not considered muscle cars, even when equipped with large V8s. If there was a high performance version available, it gets the credit, and not the vehicle that it was based on.
Examples: Buick GS, Chevrolete Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO
En 1967-69 GTO med 2-portare, rattkrycka och råttsoffa är alltså INGEN muskelbil per definition.......
Re: Är det någon som vet
19Håller fullständigt med förutom det med rattkrycka och råttsoffa... vad har det med definitionen muskelbil att göra... För mig är den ultimata muskelbilen en som figurerat på Amerikanska websidor. En RAIV GTO -70 cab med soffa och rattautomat. Kan det bli mycket fränare...The Judge skrev:Jodå, så är det, men som det är skrivet:
A muscle car, by the strictest definition, is an intermediate sized, performance oriented model, powered by a large V8 engine, at an affordable price. Most of these models were based on "regular" production vehicles. These vehicles are generally not considered muscle cars, even when equipped with large V8s. If there was a high performance version available, it gets the credit, and not the vehicle that it was based on.
Examples: Buick GS, Chevrolete Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO
En 1967-69 GTO med 2-portare, rattkrycka och råttsoffa är alltså INGEN muskelbil per definition.......
Och mer udda?
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se
Re: Är det någon som vet
20Rattkrycka och råttsoffa stod inte högst på listan när man skulle köpa muskelbil på 60-talet?
Däremot om man köpte en GTO med 2-portsmotor så kanske detta hörde till?
Och en GTO med 2-portsmotor räknas inte till muskelbilarna.
Udda är inte alltid det mest eftertraktade......
Däremot om man köpte en GTO med 2-portsmotor så kanske detta hörde till?
Och en GTO med 2-portsmotor räknas inte till muskelbilarna.
Udda är inte alltid det mest eftertraktade......
Re: Är det någon som vet
21Har haft en äkta 70:a AAR Cuda med rattautomat och helsoffa fram!
Sug på den ni!
Sug på den ni!
Re: Är det någon som vet
22Fy på dig, inte retas så där.Matti skrev:Har haft en äkta 70:a AAR Cuda med rattautomat och helsoffa fram!
Sug på den ni!
Jag gillar verkligen dessa udda muskelbilar.
Och som Kent skrev så är dom ju udda eftersom dom inte var eftertraktade när det begav sig...
Men som den Cuda du haft Matti och den Chevelle -70 ht LS6 med rattaut. och helsoffa en kompis hade här i stan tidigare är verkligen fräna tycker jag.
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
http://www.americano.se