Jag är mycket nyfiken på om det finns någon som kan spalta upp fördelar mot original komponenter där ute.
OBS: jag är inte ute efter tjafs o bråk utan en saklig,proffsig förklaring.
1. Vad gör Holley så mycket bättre en Rochester QuadraJet?
2. Headers kontra gjutjärns HO grenrör?
3. Kamaxel kontra originalslipning?
4. Elfläkt/alukylare etc mot original?
5. Edelbrock toppar kontra original?
Kent,du får lugna dig lite att svara!!
Och vi pratar här om vanliga jänkare som är riktiga gatbilar.
LUGN o FIN diskussion nu!! Hälsar "Peje" Vetgirig"
Annons
Re: Original vs eftermarknad
2Om du tar ur ventilerna på orörd orginaltopp o jämför med en edelbrock så ser man skiladen, de går säkert att få orginaltoppar att flöda lika bra som edelbrock/kauffman men de kräver mycke arbete då. Sen har man ju vikten besparingen oxå. Vad jag har lärt mig så skall varje avgasport gå lika lång väg för att få ut högre effekt, HO rören är en klar förbättring i gämförelse med orginal som bara transporterar bort avgaserna.
3Peje! Vänd på den första frågan!
Vad är det som Rochester Q-jet gör så mycket bättre än en Holley?
Det blir mindre provocerande då!
Vad är det som Rochester Q-jet gör så mycket bättre än en Holley?
Det blir mindre provocerande då!
4Har följt diskussionen om orginal vs eftermarknad och kunde till sist inte motstå lusten att kasta lite bränsle på brasan...
Har provat det mesta som du listar här, och min slutsats är att varje motorkombination (som är modifierad) är mer eller mindre unik och att man inte skall generalisera för mycket.
1. Holley funkar ok om man har valt rätt, det finns ju några modeller att välja på och det gäller framförallt till vassare motorer. Rochester är en otroligt bra allroundförgasare som många underskattar, förmodligen för att dom är lite annorlunda att ställa in/anpassa.
2. Headders, tja man byter till sej lite mer effekt mot att man får lite mer oljud och ett och annat packningsbyte, frågan är ju vad man i slutändan vill prioritera.
3. Kamaxlar, ett ämne som närmast kan likna vid någon form av häxkonst! "Orginal"motorer funkar oftast bra med Pontiacs egna slipningar om man kombinerar rätt, det finns dessutom ett antal andra kammar som funkar men allt hänger på att prylarna passar ihop.
4. Elfläktar hör väl mest hemma på racebilar, har man orginalfläkt och fläktkåpa så brukar det inte vara några problem. Ökar man effektuttaget så får man ju bara se till att skaffa rätt fläkt (rätt antal blad och rätt utväxling). Alukyl brukar fungera bra, men även här gäller det att hitta rätt storlek till den motor som man har tänkt sej att kyla ner.
5. Topplock, Peje nämner bara Edelbrock men det finns ju fler att välja på! Själv har jag goda erfarenheter av Kauffmans toppar, vill man jaga efter lite mer hästar så är eftermarknadstoppar ett vettigt alternativ, så porta inte sönder dom gamla goda grejorna! Vi ska ha klart för oss att det var ett tag sen Pontiac slutade med dom bästa topparna och man kanske vill göra en orginalrenovering längre fram.
Enligt min ödmjuka åsikt så finns det alltså inte alltid ett givet svar, det är när hela kombinationen lirar som man blir nöjd...
Har provat det mesta som du listar här, och min slutsats är att varje motorkombination (som är modifierad) är mer eller mindre unik och att man inte skall generalisera för mycket.
1. Holley funkar ok om man har valt rätt, det finns ju några modeller att välja på och det gäller framförallt till vassare motorer. Rochester är en otroligt bra allroundförgasare som många underskattar, förmodligen för att dom är lite annorlunda att ställa in/anpassa.
2. Headders, tja man byter till sej lite mer effekt mot att man får lite mer oljud och ett och annat packningsbyte, frågan är ju vad man i slutändan vill prioritera.
3. Kamaxlar, ett ämne som närmast kan likna vid någon form av häxkonst! "Orginal"motorer funkar oftast bra med Pontiacs egna slipningar om man kombinerar rätt, det finns dessutom ett antal andra kammar som funkar men allt hänger på att prylarna passar ihop.
4. Elfläktar hör väl mest hemma på racebilar, har man orginalfläkt och fläktkåpa så brukar det inte vara några problem. Ökar man effektuttaget så får man ju bara se till att skaffa rätt fläkt (rätt antal blad och rätt utväxling). Alukyl brukar fungera bra, men även här gäller det att hitta rätt storlek till den motor som man har tänkt sej att kyla ner.
5. Topplock, Peje nämner bara Edelbrock men det finns ju fler att välja på! Själv har jag goda erfarenheter av Kauffmans toppar, vill man jaga efter lite mer hästar så är eftermarknadstoppar ett vettigt alternativ, så porta inte sönder dom gamla goda grejorna! Vi ska ha klart för oss att det var ett tag sen Pontiac slutade med dom bästa topparna och man kanske vill göra en orginalrenovering längre fram.
Enligt min ödmjuka åsikt så finns det alltså inte alltid ett givet svar, det är när hela kombinationen lirar som man blir nöjd...
6Håller med ovannämda Torpedo, roligt att det går att ha en öppen diskussion, vill man ha orginal är det okey, vill man trimma & jävlas lite är det väl upp till var & en, å sen är det väl aldrig fel att om det går att plocka mer hästar (förhoppningsvis)
,sånna kan man aldrig ha för många av...
Ps. har mekanisk bränslepump + orginal Desertkylare med org. fläkt/kåpa, funkar fint..
Ps. har mekanisk bränslepump + orginal Desertkylare med org. fläkt/kåpa, funkar fint..
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
7Vill minnas att Bilsport gjorde en test på en Chevrolet Chevelle SS454 LS5 eller LS6 för ett antal år sen.Man testade en hel del olika kombinationer och kom fram till att gubbarna hos Chevy inte var helt okunniga.Visst fick man ut fler hästar med aftermarket men man ansåg det dyrköpt mot det man fick.OBS: Detta var renoverat till korrekt originalskick.
Skulle vara intressant med en bromsning av en Pontiac motor där man testade olika kombinationer: kam,toppar,headers etc,etc mot en korrekt renoverad standardmotor,vet inte om någon sådan test finns/gjorts.
Skulle vara intressant med en bromsning av en Pontiac motor där man testade olika kombinationer: kam,toppar,headers etc,etc mot en korrekt renoverad standardmotor,vet inte om någon sådan test finns/gjorts.
8Dom tester jag läst i amerikanska tidningar (pontiacmotorer) så har dom ju i regel även bytt/modifierat insug/förgasare/kam/avgassystem & ibland Alu-toppar/portade gjutjärnstoppar, för att se en effektökning, så det slår ju lite snett att jämföra med/mot orginalgrejor, man kan ju även justera (blueprinta) in orginalgrejorna man har fullt ut,det blir ju det billigast, om man inte orginalfascist & inte har en matching number bil & behöver renovera så skulle då jag snegla lite mot alutoppar istället för att plöja ner massor av pengar på gjutjärnstoppar & samtidigt byta till lite vassare kam... men det är min åsikt det, hur fel den än må vara.. 
9Det är den här typen diskutioner som jag som inte är så hemma på att skruva i motorer gillar. Fortsätt med att dela med er av era kunskaper.
Olika sätt att göra på ,olika grejor att använda. Kul om ni som verkligen kan det här med motorer kan hålla den här nivån.
Sedan om det är lite rått men hjärtligt tror jag ingen dör av. Bara tråkigt att läsa då det går lite för långt i "stridens" hetta.
God fortsättning på er.
Olika sätt att göra på ,olika grejor att använda. Kul om ni som verkligen kan det här med motorer kan hålla den här nivån.
Sedan om det är lite rått men hjärtligt tror jag ingen dör av. Bara tråkigt att läsa då det går lite för långt i "stridens" hetta.
God fortsättning på er.
10Effekt är aldrig billigt! För att få mer så måste man nog alltid offra något annat. Har skruvat ihop några motorer men tyvärr inte bromsat dom innan renovering/trimning, men ofta så är ju skicket inte det bästa när man bestämmer sej för att göra något så det vore ju en lite sned jämförelse.
När vi ändå diskuterar förgasare, är det någon som har erfarenhet av Carter TQ? Har aldrig testat någon men det vore kanske ett intressant alternativ till Holley för större och/eller trimmade motorer som behöver lite mer flöde...
När vi ändå diskuterar förgasare, är det någon som har erfarenhet av Carter TQ? Har aldrig testat någon men det vore kanske ett intressant alternativ till Holley för större och/eller trimmade motorer som behöver lite mer flöde...
11Det man "hörde" då man var 18 & inte hade jänkare själv, var ju som att Carter var en lite Bättre förgasare, men som sagt hörsägen, har ingen erfarenhet själv... 
12i dagsläget är det så mycket utprovat om man vill ha en effektökning, tex edelbrock toppar med avsedd edelbrock kam & insug, köpa ett sånt kit så vet man att det funkar ihop, men visst får men slanta upp en del.
Har själv testat, men det var på en c***a motor, funkade jävligt bra på denna iallafall.
Men samtidigt är det ju lite kul att prova orginalgrejor och se vad dom går för utan att porta sönder toppar e t c.
Har själv testat, men det var på en c***a motor, funkade jävligt bra på denna iallafall.
Men samtidigt är det ju lite kul att prova orginalgrejor och se vad dom går för utan att porta sönder toppar e t c.