Annons

Hjälp med att läsa av min firebirds id =)

1
Hej alla! skulle vilja ha hjälp med att tyda min firebirds id. på den lilla plåtbrickan som sitter på torpedväggen står följande.

ST 69 22337 LOR503245 BDY
TR 218 72-B PNT
9-D


Vad jag kan få fram så tror ja bilen är byggd i Lordstown Ohio, men man ska väl kunna få fram vad det satt för maskin i bilen , typ av inredning, bilen färg... osv? tacksam för svar
Annons

Re: Hjälp med att läsa av min firebirds id =)

2
Med risk för att få smäll på fingrarna så tyder jag din bil så här:

2=Pontiac
23=Firebird
37=Coupe
LOR= Lordstown

TR218= Black Custom Knit Vinyl Weave Buckets
72B= Carousel Red med svart vinyltak
9D= 4:e veckan i september

1=V8
6=6cyl
siffror efter dessa är antalet tillverkade fordon innan din.

Vilken typ av motor går ej att avläsa på V.I.N eller Bodytagen.Detta kom först 1972.
Du får helt enkelt kontakta PHS(Pontiac Historic Service) för att vara helt säker.

Re: Hjälp med att läsa av min firebirds id =)

10
DeLuxe-inredning eller Custom-inredning är två olika namn på samma sak. På en Firebird -69 ingick formgjutna dörrsidor, annan sätesklädsel med två olika sorters vinyl (slät respektive "stickad"), kromade lister i innertaket (vid kanterna mot sidorutorna), träimitation på instrumentpanelen, handtag för passageraren (ovanför handskfacket), gummimatta i bagaget.

Som skrivits ovan går det inte att läsa ut om bilen hade en 350 eller 400 från början (man måste beställa en PHS-rapport), bara om det var 6:a eller 8:a. Om man betsällde en 400 fick man inte bara huven med de falska luftintagen. Det ingick även kromade ventilkåpor och luftrenarlock, dubbelt avgassystem, V-format Pontiacemblem i mitten av främre kofångaren, kromsargar på grillgallren. Det kanske kan hjälpa dig att dra slutsatser om det har varit en 400 från början.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

Re: Hjälp med att läsa av min firebirds id =)

13
Ja här kommer några av sakerna ja tror kan va rätt =) så dålig på engelska! men under engine står det cyl=8 och rpo=d. under trans står det type=h och shift=f. Lite fler grejer strg=v , brks=d , special body int=4 , spec chassis=6 , cluster=zd , i/p harn=ex , brake cyl=pc , strg wheel=wz , strg col=tn , strg gear=hd , speedo cable=bb. tror jag fårr med det mesta =)