Annons
Annons

Re: x-pipes

19
Verkar som denna tråd är död men min bil fick exakt det som redovisades i Power Magazine. 28 hp extra på bakhjulen, från 294 till 322... Med Pypes SGA12S system.
Folk får tycka vad dom vill men jag står bakom allt som skrivits om mig i alla tidningar som gjort reportage.

Mvh
Håkan S
Senast redigerad av Håkan S den 15 apr 2011 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: x-pipes

20
Hej Håkan!

Kul att se att du börjat skriva här!

Frågan jag ställer mig är vad ditt 2.5" X-system jämfördes med?
Jämfördes det med ett gammalt igenrostat originalsystem eller jämfördes det med ett motsvarande 2,5" Pypes utan X?
Skulle vara intressant att se dyno-korten där man ser hur motorn jobbar för utvärdering?
38 hästar kräver en ordentlig ökning av varvtal och/eller fyllningsgrad i cylindrarna.

...Kent
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

21
Tror det stavas SVENSK AVUNDSJUKA hos dom som har kritik.Ingen nämnd.En fantastisk bil i mina ögon som säkert många skulle vilja ha.Håkan,du har gjort ett kanonjobb med bilen.Och ja,jag har fått åka med och den går som fan själv!

Re: x-pipes

22
The Judge skrev:Hej Håkan!

Kul att se att du börjat skriva här!

Frågan jag ställer mig är vad ditt 2.5" X-system jämfördes med?
Jämfördes det med ett gammalt igenrostat originalsystem eller jämfördes det med ett motsvarande 2,5" Pypes utan X?
Skulle vara intressant att se dyno-korten där man ser hur motorn jobbar för utvärdering?
38 hästar kräver en ordentlig ökning av varvtal och/eller fyllningsgrad i cylindrarna.

...Kent
Kent

Trodde nog du hade bättre koll på min bil då du dom första somrarna bilen var färdig kom förbi på Power Meet i Västerås och "synade av" bilen... Ett gammalt rostigt originalsystem skriver du och det tar jag som en direkt förolämpning!
Du var som sagt och kollade bilen och givetvis får inte en 2:a på Power Meets 30:års utställningen i originalklassen den utmärkelsen med ett rostigt originalsystem!
Vad menar du med det uttalandet?
Vill även veta vad du menade med detta uttalande: Och VARFÖR "kasta pärlor till svin" om nu "Original avgas systemen gjorde det dom skulle"?
Fakta:
Systemet som satt på bilen innan var tillverkat av Hansen Racing som då var dom enda i Sverige som tillverkade avgassystem till bilen. Systemet var helt enligt original men ena slutröret fick modifieras vilket jag läst inte är helt ovanligt med deras system. Nedan har jag skrivit in vad motorn gav vid dom olika mätningarna. Sedan behöver du kanske justera styrkan i dina glasögon/linser eller om dom saknas skaffa ett par då det "bara" var en effektökning på 28 hp! Vi mätte från 3000 till 5500 rpm! Har aldrig varvat den mer än 5500 rpm...
Värden på rullande landsväg:
RPM - HP - NM
Standard system:
3000 - 185,2 - 482
3250 - 206,0 - 495
3500 - 224,3 - 501
3750 - 240,0 - 501
4000 - 253,0 - 496
4250 - 263,5 - 488
4500 - 271,8 - 477
4750 - 278,4 - 465
5000 - 283,8 - 452
5250 - 288,7 - 440
5500 - 294,1 - 430
Pypes X-pype system:
3000 - 201,4 - 517
3250 - 226,8 - 538
3500 - 249,2 - 549
3750 - 266,3 - 553
4000 - 284,0 - 551
4250 - 296,5 - 543
4500 - 305,8 - 531
4750 - 312,3 - 517
5000 - 316,8 - 501
5250 - 319,7 - 465
5500 - 322,1 - 469
Antar att du kan ha åsikter även om detta så slå en signal Kent så ska jag se om mina usla papper från körningen kan gå att faxa! Eller kom förbi så får du se dom live, lite svårare att förneka dom då.
Peje:
Ja visst gick det undan när pedalen nådde golvet. Inte illa av en bil som enllgt vissa låter som en 6:a...

Observera att jag svarat på alla frågor Kent haft.
Håkan S
utan ... innan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

Re: x-pipes

23
Håkan, varför så aggresiv?

Jag ställde bara en enkel teknisk fråga i all vänskaplighet?

Det frågan gällde var att utröna skillnaden med och utan X, och då med X som enda skillnad.

Jag menar att jämföra ett standard original 2 1/4"-2", rostigt eller ej, med ett 2 1/2" system borde ge den effektökning du fått, inget konstigt alls?

Men nu var det ju inte det vi diskuterade? Det var ju skillnaden med och utan X med samma rör?

Du har som sagt verkligen ingen anledning att känna dig förolämpad?

Men om du uppfattar det så, så ber jag om ursäkt.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

25
Håkan S skrev:Verkar som denna tråd är död men min bil fick exakt det som redovisades i Power Magazine. 28 hp extra på bakhjulen, från 284 till 322... Med Pypes SGA10S system.
Folk får tycka vad dom vill men jag står bakom allt som skrivits om mig i alla tidningar som gjort reportage.

Mvh
Håkan S
Håkan, du skrev: "Sedan behöver du kanske justera styrkan i dina glasögon/linser eller om dom saknas skaffa ett par då det "bara" var en effektökning på 28 hp!"

Håkan, jag behövde ingen mini-räknare för att få 322 minus 284 till 38 hästar.......

Jag har aldrig varit ute för att kritisera dig eller din bil, jag är bara intresserad av tekniken, men om du ska ge mig personliga råd om min synförmåga så skadar det inte med liiite ödmjukhet?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: x-pipes

30
The Judge skrev:Hmm, undras varför det var olika storlekar på ljuddämparna på en 1969 GTO original?
Och speciellt gjutna grenrör till RamAir och H.O.?
Och VARFÖR "kasta pärlor till svin" om nu "Original avgas systemen gjorde det dom skulle"?

Och framför allt, om man inte vill ha eller förstå "DEN TIDENS TEKNIK" så kan man ju alltid köpa sig en Nissan Micra?

"Ingenjörer gör saker av en orsak"
Kent!
Läste detta en gång till och får inte riktigt ihop det med det du skrev till mig. Om nu dåtidens Ingenjörer på Pontiac gjorde sakerna helt rätt varför kan man då inte jämföra ett originalsystem med Pypes X-pype? Eller har du backat i din inställning att allt var bättre förr och insett att utvecklingen gått framåt?

Samt att min fråga kvarstår, vad du menar med påståendet att det är att "kasta pärlor till svin" genom att köpa ett x-pipesystem.
Vilka menar du är svin?

Mvh Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se