Annons

Byta klädsel på framstolarna

1
Hej undrar om någon har haft isär sina stolar? Gäller en Firebird 69. Jag har köpt klädsel, och bytt bak, men blir lite tveksam om hur jag ska ta isär mina framstolar, för ibland så träffar man ju på lite clips, och plastdelajer..som bryts av, för man ser inte hur dom satt, vilket håll man skulle bända,dra, vrida osv.

Börjar högst upp, nackstöden: Om man lyfte i nackstöden, så finns det en plastspak som antagligen ska reglera höjden på nackstöden, och även kunna frigöra dom helt så man kan dra upp dom helt från stolen. Men vilket håll ska man dra spaken, fram, eller bakåt? Spaken sitter helt orubblig på bägge stolarna, för jag har aldrig rört den, och den sviktar bara när jag försöker röra den. Så det går inte att känna vilket håll som är rätt.

Och längre ner på stolarna, sitter det en stor plastplatta på ryggstödets baksida, samma där hur sitter den fast. Antar att det är med clips. Men hur sitter dom?

Och om det är något annat klurigt att tänka, så är jag tacksam för alla tips....För det känns som det är just sådana där små clips, och plast detaljer som är svåra att få tag i om man nu råkar bryta av något.
Annons

Re: Byta klädsel på framstolarna

2
Hej jag har bytt klädslar i ett antal bilar senat var i min Firebird 71 esprit.
börja med att montera ur stolarna ur bilen se till att du har en bra bänk eller ett bord att jobba på. Montera bort ryggplattan som sitter bakom stolen här kommer du att se att det mesta är monterat med krokar liknar en ihop klämd märla, dessa får man klippa bort och strippa av överdraget. Sen kommer det kluriga klädseln sitter fastklämd i skumgummit med ovan nämda märlor här bör du ta det lungt och metodiskt och ha en smula tålamod och starka nypor;).
Separera sittdel med ryggdel som sitter ihop med låsring var försiktig med plastdetaljerna dom går lätt sönder montera öven bort positions pinnarna som är skruvavde. Passa på att kolla över skumgummit det brukar ha en tendens till att vara ganska så torrt och kunna smula sönder i så fall byt ut det, finns att köpa hos dom flesta tillbehörsfirmor Classic Industries mfl. Du behöver även en specialtång när du ska klämma ihop märlorna med den nya klädseln här finns tyvärr ingen genväg du måste ha den tången. Jag har en sådan som du skulle kunna låna om du inte har en. Montering av nya klädseln är inte helt lätt kräver sin man eller kvinna viktigt är att skumgummit är helt och intakt annars blir resultatet inte bra. Du får gärna höra av dig om du undrar nått. Lycka till :twisted:

Re: Byta klädsel på framstolarna

3
Jo det är ju som du säger mycket typ öppna O-ringsmärlor som ska öppnas demontaras, och sen klämmas ihop, och monteras ... både runt om..och i "mitten" sömmarna som ska "dra" ner det "nedsänkta" skårorna i klädseln.

Men vet du vilket håll, spaken för att frigöra nackstöden går åt? Framåt eller bakåt....vill inte ta i innan jag vet..den är ju av 42 års gammal plast...

Och om plast plattan bak på ryggstöden bara är att dra/bända rakt ut...(som clips i en dörrpanel?)

Re: Byta klädsel på framstolarna

8
Hej Synd att jag inte har mer tid, skulle gärna hjälpa dig med att klä om dina stolar men hinner tyvärr inte med då jag reser runt i världen i mitt jobb. Börja med att montera ur stolarna, skruva bort samtliga plastdetaljer avlägsna bakstycket brukar normalt sitta med några skruvar och clips. Sen är det dags att separera rygg och sittdyna sitter oftast ihop med en axel som sitter fast med ett spår och låsbricka, strippa sedan bort den gamla klädseln som sitter med metallringar typ klämda märlor kan under lätta om du gör några snitt i kanterna med en kniv. Sen kommer du att se att klädseln sitter med dom klämda märlorna i skumgumit bara att klippa bort märlorna försiktigt så att skumgummit inte går sönder. sen är det bara att börja montera dit den nya klädsen observera att den ska klämmas fast med märlorna med en special tång som du måste ha, missa inte klämmorna överallt risken blir då att din nya klädsel inte kommer att sitta sträckt och fint utan blir som säckig. Detta arbetet får du räkna med att det tar tid var noga och ha tålamod så brukar det bli bra. Lycka till :mrgreen:
MVH
Palle

Re: Byta klädsel på framstolarna

9
Stort tack Palle666, ska ta och följa din beskrivning.
Tången du pratar på hoppas jag är den jag fick med när jag beställde stålöglorna som klädseln fästs med. Tyckte iof den inte såg så speciell ut men det visar sig väl när man börjar.


Mvh// TheRoadCrew
Baby ghost says beat it with your chains.