Hej ny här på forumet. Jag införskaffade min drömbil i höstas en Firebird 69a med 350 och automat i bra skick bilder kommer. Bilen har nu tvåportsförgasare men skall byta till fyrport har köpt edelbrock performer insug samt en edelbrock performer 600 förgasare nya lyftare men ännu inte köpt någon kamaxel till detta, 068 kammen är ju populär men funderat på summits 2801 kam men är ingen expert på detta. Bilen skall användas i sommar när vädret tillåter för att åka på träffar och lite cruising men man vill ju ändå ha lite pulver under huven utan att behöva göra för mycket ändringar
Tacksam för råd och hjälp.
Hlsn
Palle
Annons
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
2Hej och välkommen hit samt grattis till drömbilen.
Vill du ha råd och tips har du absolut kommit till rätt sida.
Har själv fått många goda råd här.Kan tyvärr inte tipsa dig,men önska dig välkommen klarar jag av.
Vill du ha råd och tips har du absolut kommit till rätt sida.
Har själv fått många goda råd här.Kan tyvärr inte tipsa dig,men önska dig välkommen klarar jag av.
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
4Hej...
jag är ganska nybliven pontiacägare oxå, snart 1år till våren... Som sagt välkommen till "pfa"...Danne
jag är ganska nybliven pontiacägare oxå, snart 1år till våren... Som sagt välkommen till "pfa"...Danne
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
5Hej kul att du också har tänkt i samma banor som jag gjorde. Har själv en 69 Firebird cab, med 350 och 350 TH. Och antar att du också har 265 hp motorn med tvåports förgasaren, och 47 toppar. Och den går bra, men känns inte riktig som den ger det där lilla extra som behövs.....*L*.
Jag höll på och samla på mig delar också för att ge 350 en rejäl chans att få släppa loss lite extra hp och vrid...inom det där området av bra körbarhet, bra bottendrag, rätt ljud, respons osv....Men efter många olika rundor, tankar, tips osv..så blev det en extra motor istället....Som jag får "leka med"..
Känns nästan lite synd ibland....För jag är fortfarande nyfiken på hur det hade känt med en "lagom" ombyggd 350 skulle ha känts....Om det hade räckt...*S*..
Nu har du ju redan köpt insug och fyrports förgasare. Så där behöver du inte hamna i diskussionen om Rochester Q-jet.. , eller Holly....Samma med insug....
Jag fick hjälp av en klok kille att räkna lite på vad det olika alternativen gav på en 350 med 9.2:1 i statisk komp, och 47 toppar.
Och bara uppgraderingen till fyrports insug, och 750 förgasare, headers osv..Gav 308 hp vid 4500 rpm, och vrid 420 ft/lbs vid 3500 rpm, och 402 ft/lbs mellan 1200-4000 rpm. med min orginal kam (254).
068 kammen gav lite mer 312 hp, lite upp i vartal 5000 rpm men lägre vrid 392 vid 3500 rprm
En WG 1169 kam gav 319 hp, vid 4.500 rpm, och 415 i vrid vid 3500 rpm, och var väl hyfsad även mellan 1200-4000 rpm i vrid.
Och det mest oväntade var att behålla min orginal kam 254 (för mig i alla fall) och bara byta till 1.65 vippor på insug, och ha kvar 1.5 vippor på avgas (min kam öppnar ju 0.412 på avgas så fjädern går nog inte att tryck ihop så mycket mer). Det gav 326 hp vid 4500 rpm, och 432 i vrid vid 3500 rpm.
Fast där blev det lite extra jobb med att bearbeta hålen i topparna där stötstängerna går. och en viss osäkerhet om dom ipressade pinnbultarna för vipparmarna skulle hålla, eller sakta börja "krypa ut"
Och det vi inte gjorde var att lägga in en beräkning av pontiacs 067 kam, som jag tror är helt rätt för en pigg 350 motor, eller ta WG1169 kammen.
Alla beräkningarna var med fyrports insug, förgasare och headers.
Så jag hade siktat på en 067 kam, eller en WG1169 kam. Ger ju en omkring 60 hp utan något krångel alls, och ändå bra vrid från botten, och rätt muskelbils känsla. Antar att du har köpt ett två plans edelbrockinsug? Och att du har ett bra ganska fritt dubbelt avgassystem, med två små genomströmningsdämpare före bakaxeln.
Berätta gärna hur det gick, hur det kändes..om du genomför planen. Och om du byter kamaxel, att du sparar din orginalkamaxel, och märker upp dina lyftare i nummerordning, så du har det komplett, om du skulle vilja bygga tillbaka, eller nästa ägare......Fast du säljer väl aldrig bilen antar ..*S*
Lycka till/Lindeman
Jag höll på och samla på mig delar också för att ge 350 en rejäl chans att få släppa loss lite extra hp och vrid...inom det där området av bra körbarhet, bra bottendrag, rätt ljud, respons osv....Men efter många olika rundor, tankar, tips osv..så blev det en extra motor istället....Som jag får "leka med"..
Känns nästan lite synd ibland....För jag är fortfarande nyfiken på hur det hade känt med en "lagom" ombyggd 350 skulle ha känts....Om det hade räckt...*S*..
Nu har du ju redan köpt insug och fyrports förgasare. Så där behöver du inte hamna i diskussionen om Rochester Q-jet.. , eller Holly....Samma med insug....
Jag fick hjälp av en klok kille att räkna lite på vad det olika alternativen gav på en 350 med 9.2:1 i statisk komp, och 47 toppar.
Och bara uppgraderingen till fyrports insug, och 750 förgasare, headers osv..Gav 308 hp vid 4500 rpm, och vrid 420 ft/lbs vid 3500 rpm, och 402 ft/lbs mellan 1200-4000 rpm. med min orginal kam (254).
068 kammen gav lite mer 312 hp, lite upp i vartal 5000 rpm men lägre vrid 392 vid 3500 rprm
En WG 1169 kam gav 319 hp, vid 4.500 rpm, och 415 i vrid vid 3500 rpm, och var väl hyfsad även mellan 1200-4000 rpm i vrid.
Och det mest oväntade var att behålla min orginal kam 254 (för mig i alla fall) och bara byta till 1.65 vippor på insug, och ha kvar 1.5 vippor på avgas (min kam öppnar ju 0.412 på avgas så fjädern går nog inte att tryck ihop så mycket mer). Det gav 326 hp vid 4500 rpm, och 432 i vrid vid 3500 rpm.
Fast där blev det lite extra jobb med att bearbeta hålen i topparna där stötstängerna går. och en viss osäkerhet om dom ipressade pinnbultarna för vipparmarna skulle hålla, eller sakta börja "krypa ut"
Och det vi inte gjorde var att lägga in en beräkning av pontiacs 067 kam, som jag tror är helt rätt för en pigg 350 motor, eller ta WG1169 kammen.
Alla beräkningarna var med fyrports insug, förgasare och headers.
Så jag hade siktat på en 067 kam, eller en WG1169 kam. Ger ju en omkring 60 hp utan något krångel alls, och ändå bra vrid från botten, och rätt muskelbils känsla. Antar att du har köpt ett två plans edelbrockinsug? Och att du har ett bra ganska fritt dubbelt avgassystem, med två små genomströmningsdämpare före bakaxeln.
Berätta gärna hur det gick, hur det kändes..om du genomför planen. Och om du byter kamaxel, att du sparar din orginalkamaxel, och märker upp dina lyftare i nummerordning, så du har det komplett, om du skulle vilja bygga tillbaka, eller nästa ägare......Fast du säljer väl aldrig bilen antar ..*S*
Lycka till/Lindeman
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
6Välkommen till Forumet!
Fixa till topparna med nya rostfria ventiler, nya ventilfjädrar samt ryck ur de ipressade stödbultarna för vipporna och HeliCoila för CBB stöbultar, borra och gänga de yttre infästningarna för grenrör/headers när topparna ändå är av passa på att öppna stötstångshålen för 1.65 vippor ifall andan faller på. Snygga till i grytorna under ventilsätena för lite bättre flöde.
En Summit 2800 eller en 068 passar fint, ger bra tomgång och varvvillighet, matcha med en 3.55 utväxling, och du kan visa baklysena åt många.
Performerinsuget räcker åt en 350, men förgasaren är en katastrof, faktiskt rena soporna jämfört med vilken annan förgasare som helst.
Visst, de funkar väl hyggligt på en CSB som de är konstruerade för, men på en vridstakare motor så öppnar luftspjällen alltför snabbt och bilen "står på näbben" vid fullgasmanövrer.
Jag har ingen aning om varför folk väljer att använda eller rekommendera en lågpressgjuten kopia på Carters Competition-serie som i sin tur är en kopia på Chevas Carter AFB (som ändå var hyggliga till sin applikation), men som de själva övergav i mitten på 60-talet till förmån för Q-jeten?
Kanske är det för att de är billiga och blanka (åtminstone första året)?
Jag skulle välja, en till motorn, anpassad Rochester Quadrajet, vilken är den mest utvecklade V8 förgasaren i historien samt den mest lättjusterade och anpassningsbara.
Fixa till topparna med nya rostfria ventiler, nya ventilfjädrar samt ryck ur de ipressade stödbultarna för vipporna och HeliCoila för CBB stöbultar, borra och gänga de yttre infästningarna för grenrör/headers när topparna ändå är av passa på att öppna stötstångshålen för 1.65 vippor ifall andan faller på. Snygga till i grytorna under ventilsätena för lite bättre flöde.
En Summit 2800 eller en 068 passar fint, ger bra tomgång och varvvillighet, matcha med en 3.55 utväxling, och du kan visa baklysena åt många.
Performerinsuget räcker åt en 350, men förgasaren är en katastrof, faktiskt rena soporna jämfört med vilken annan förgasare som helst.
Visst, de funkar väl hyggligt på en CSB som de är konstruerade för, men på en vridstakare motor så öppnar luftspjällen alltför snabbt och bilen "står på näbben" vid fullgasmanövrer.
Jag har ingen aning om varför folk väljer att använda eller rekommendera en lågpressgjuten kopia på Carters Competition-serie som i sin tur är en kopia på Chevas Carter AFB (som ändå var hyggliga till sin applikation), men som de själva övergav i mitten på 60-talet till förmån för Q-jeten?
Kanske är det för att de är billiga och blanka (åtminstone första året)?
Jag skulle välja, en till motorn, anpassad Rochester Quadrajet, vilken är den mest utvecklade V8 förgasaren i historien samt den mest lättjusterade och anpassningsbara.
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
7Hej och tack för alla tipsen Jag visste inte att edelbrock var så dåliga förgasare, jag har en holly 600 på min Impala 65 SS med en 327a den känns ok. men vart hittar jag en rochester och vilken storlek ska det vara på den vad kostar en sån? Insuget är ett nytt edelbrock performer likaså förgasaren alltså en 600 med elchoke köpte dessa grejer i Canada när jag var där och jobbade november förra året försäljaren rekomenderade dessa grejer han hade själv en trans am med dom här pryttlarna monterade och det funkade klockrent enligt honom. Man lär så länge man lever men man vill ju inte dö nyfiken
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
8T.o.m. en Holley är bättre än en E-clone, åtminstone kvalitetsmässigt men knappast ekonomiskt.
Prova gärna din E-clone först, så att du ser hur "bra" den funkar, så kan du höra av dig sen när du tröttnat på att uppfinna nya ord och se håret tona över till grått och hellre vill ha en riktig Q-jet förgasare?
Jag hjälper dig gärna med en så´n.....
Prova gärna din E-clone först, så att du ser hur "bra" den funkar, så kan du höra av dig sen när du tröttnat på att uppfinna nya ord och se håret tona över till grått och hellre vill ha en riktig Q-jet förgasare?
Jag hjälper dig gärna med en så´n.....
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
9Jag hade också en edelbrock 600 till min pontiac 400 med 068 kam men när man gasade så råmade motorn men det hände inget. Sen köpte jag en rochester av kent och då vart det skillnad
Pontiac GTO -06
Pontiac LeMans -69
455 HO -70 th200 4R
Pontiac LeMans -69
455 HO -70 th200 4R
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
10Vad kostar en sådan förgasare? vad är det för storlek på en sådan? passar den till mitt nya edelbrock perormer insug?
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
11Jodå, en Q-jet passar på ditt Performer och den har 750cfm flödeskapacitet, den är styrd av belastningen på motorn och flödar därefter.
Pris och övriga uppgifter utbytes vid intresse via PM eller mejl.
.....Kent
Pris och övriga uppgifter utbytes vid intresse via PM eller mejl.
.....Kent
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
12Tack för tipset Kent. Jag ska ta och prova med min E-clone förgasare och se resultatet får höra av mig om resultatet när det är klart.
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
13Jaha då var det dags för en summering av bytet från 2 port original Rochester till fyrports insug Edelbrock Performer samt Edelbrock performer 600 förgasare på min 69a Firebird med 350. Problem nr 1 var att fästet för gasvajer blev helt fel och passade inte fick kapa av 1 cm på insuget på fästklackens höjd för att kunna använda original fästet och gänga om. Elchocke inget direkt problem men frågan är hur länge den håller skulle föredragit en manuell men var slut i butiken i Canada där jag handlade. Problem nr 2 original gasvajern blir för kort fick sätta dit en hemma gjord skarv gjord av typ plåtband och skruv och mutter. Uppstart gick bra efter lite inställning på förgasaren så känns det som att motorn går lugnare och flödar bättre men besviken när man trampar gasen i botten inte värt pengarna enligt min åsikt skulle hellre behållit mitt 2 port och köpt bensin för pe ngarna
Trodde nog att det skulle bli mera ös i motorn med detta men skam den som ger sig får testa med andra munstycken mm vill inte dö nyfiken.
kanske ett par bra tips till er som går i tankar på att byta till fyrport.
Hlsn Palle
Trodde nog att det skulle bli mera ös i motorn med detta men skam den som ger sig får testa med andra munstycken mm vill inte dö nyfiken.
kanske ett par bra tips till er som går i tankar på att byta till fyrport.
Hlsn Palle
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
14Om du nu ska behålla 350:an varför inte bygga en 350 H.O? Alltså med Q-Jet och org insug? Enligt en sajt så är Firebird 350 H.O en mycket underskattad bil.Mindre vikt mot GTO:n dessutom.
Problemet är väl att hitta 48 topparna för rätt pengar.
Jag menar att en välbyggd 350 H.O går som fan i en Firebird!
Problemet är väl att hitta 48 topparna för rätt pengar.
Jag menar att en välbyggd 350 H.O går som fan i en Firebird!
Re: Mera klös i motorn vilken kam ska man välj Pontiac Firebird
15Du måste ge motorn en chans att släppa in det ökade flödet från fyrportaren!
Alltså, välj en kam med längre öppettider på ventilerna, 068:an passar bra.
Sedan måste du få kammen att trivas genom en högre numerisk utväxling i bakaxeln, med runt eller över 3.55 blir motorvarvet bra för den kammen i en 350.
Dubbelt avgassystem är ett måste.
Alltså, välj en kam med längre öppettider på ventilerna, 068:an passar bra.
Sedan måste du få kammen att trivas genom en högre numerisk utväxling i bakaxeln, med runt eller över 3.55 blir motorvarvet bra för den kammen i en 350.
Dubbelt avgassystem är ett måste.