Hej, är på väg att köpa en 400 motor som enligt säljaren är en 1970, 400 motor med YP som motor code. Ska ha suttit i en Pontiac Catalina. Har inte fått motor och gjutnummer än. Men ska vara på 295 hp, och 10,5:1 i kompförhåll, och #4 toppar.
Sökte på Wallace racings identifikations tjänst, men där fanns ingen 1970 år 400 motor med motor code YP, utan det som dök upp var en 400 motor från 1973, en låg komp på 185 hp.....
Någon som har bättre koll?
Annons
Re: Identifikation av 400 motor
2Den enda YP 400 som finns är från 1973, 2-port och använder #4X toppar.
Re: Identifikation av 400 motor
3Ja det verkar inte stämma, såg att han hade en hemsida. Och där fanns det lite olika motorer till salu, bla en 326, och när man slår på 326 ( Wallace sökmotor)med motorcode YP, så blir det träff, med just 10,5:1 i kompförhåll, och 285 hp..(han uppgav 295 hp)....
Så nu undrar jag om det inte är en 326 motor i stället....Vet inte om det är till någon nytta men topplocks nummret stod inte på siamesutblåset i mitten...utan på det bakre utblåset...ganska svagt i gjutningen....
Så nu undrar jag om det inte är en 326 motor i stället....Vet inte om det är till någon nytta men topplocks nummret stod inte på siamesutblåset i mitten...utan på det bakre utblåset...ganska svagt i gjutningen....
Re: Identifikation av 400 motor
4Fråga om gjutnumret, vid fördelaren (326) eller bakom passagerarsidans topp (400).
326 har två fryspluggar per sida och 400 3, är det en 70 och senare 400 så är "400" ingjutet på sidorna.
326 har två fryspluggar per sida och 400 3, är det en 70 och senare 400 så är "400" ingjutet på sidorna.
Re: Identifikation av 400 motor
5Åkte ner igen och klättrade upp denna gången (den stod på en pallställning) och kollade motorn, och det var en 326, från 1966.
Känns så bortkastad tid, och så trist, för alla jag har träffat, pratat med, köpt, och fixat och donat med, dom senaste åren (då jag började med "hobbybilen igen)...Alla träffar osv.....har varit bra justa trevliga, och roliga, ... människor....Men nån gång så måste man väl träffa på en klassisk "bilhandlare".
Känns så bortkastad tid, och så trist, för alla jag har träffat, pratat med, köpt, och fixat och donat med, dom senaste åren (då jag började med "hobbybilen igen)...Alla träffar osv.....har varit bra justa trevliga, och roliga, ... människor....Men nån gång så måste man väl träffa på en klassisk "bilhandlare".
Senast redigerad av Lindeman den 31 dec 2010 04:38, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Identifikation av 400 motor
6Ja,trist med strul.Därför är det guld värt med dessa forum där man kan få hjälp med ID av kunniga personer.Det är ju inte så lätt alla gånger med Pontiac då yttre mått är lika 326-455.Man lär sig något nytt varje gång.