Annons

Kolvar 400 motor 1975

1
Håller/räcker, lågkomp kolvarna i en 400 1975 motor, till ett vettigt 400 motors projekt? Motorn är en code YS, gjutnummer 500557. Och tittar man noga på kolvtopparna så är dom lätt fasade runt om toppen. Antar att komförhållandet är med 6x toppar (som följer med) är 7.1:1 (enligt Chilton 8.0:1...*L*).

Är tyvärr tydligen det svagare 400 blocket, med vad innebär det egentligen, mer än att det är lite klenare runt ramlagren? Har någon råkat ut för ett haveri pga det? Blev lite fundersam om det spelar någon roll IRL...när jag läste Jim Hands bok, och han sa lite i förbifarten att blocken var lite klenare i gjutningen efter 1975-76, men det var allt, ingen direkt varning osv...Utan problemen som han "flaggade" lite för var tydligen att lyftargalleriet, som ibland kunde vara den svaga punkten i alla 400, 428, 455 motorer, oavsett årsmodell.....Fast då i racingsammanhang, och rejält hp uttag.

Men tillbaka till frågan, håller, duger, räcker dom fasade lågkompskolvarna till? Och det dom ska jobba ihop med blir antagligen 670 toppar, 041 alt 744 kam, 750 Q-jet, 7040263, orginal gjutjärnsinsug 481733?

Naturligtvis, honade lopp och nya ringar, och lager.
Annons

Re: Kolvar 400 motor 1975

2
Kompet i en 1975 och senare 400 med 6X-8 toppar (400) är 7.6:1. Med 6X-4 (350 och 1978 W72 400) så blir kompet på samma motor 8.1:1.

De gjutna kolvarna är den svaga länken i Pontiac´s V8, RAIV och 455SD använde smidda kolvar från TRW.
Om du ska ha #670 toppar och en RamAir III eller RAIV kam så bör du byta kolvar, SpeedPro L2262F är bra.

Blocket, insuget och förgasaren räcker för ditt mål, se till att få vevpartiet balanserat bara samt att förgasarens tomgångskrets anpassas till den svagare vakuumsignalen som den vassare kamaxeln ger.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/