Annons

Topplock 350 motor

1
Håller på att samla på mig delar inför vinterns uppgradering av motorn, Firebird 69, 350 motor code YE. Det som ska /bytas ut till .....pontiac 4-ports insug, Q-jet 4-ports förgasare, hookers headers, Moroso luftrenare, Pertonic brytarlösa tändsystem med högeffekts tändspole och Accel U-grove tändstift.

Men blir inte riktigt klok på om jag ska låta topparna sitta kvar, är märkta med #47. Och tittar jag i tabeller på internet så stämmer det med motorcoden osv, men det står också att dom har dom stora ventilerna 2.11/1.77, och inget om förbränningsrummets volym.

Men läser jag i Chiltons Firebird repair och tune-up guide 1967-74..Så står det att ,69 motorcode YE har small valve. Och samma med Försäljnings broschyren för Firebird 1969, så står det att 265 hp 350 motorn (min) har 1.96/1.66 ventiler...dom små med andra ord.

Frågan 1:

Toppar märkta med #47 vilka ventiler har dom, och hur stort volym på förbränningsrummet.

Fråga 2:

Är det bättre, mera effekt osv..att satsa på toppar märkta med #15 ...som har 72 i volym och garanterat har 2.11/1.77 ventilerna. Eller är det bara # 48, # 18 topparna som satt på 350 HO (325 hp), som ger lite plus mot mina # 47 toppar.
Annons

Re: Topplock 350 motor

3
1969 47 350 cu.in. D-PORT 1.96 1.66 73 CC
1968 15 400 cu.in. 290/340hp Big Car D-PORT 1.96 1.66 92 CC
1970 15 455 cu.in. 360 hp D-PORT 2.11 1.77 87 CC
1968 17 or 18 350/400 cu.in. 2 bbl
Tempest/GTO/Firebird D-PORT 1.96 1.66 75 CC
1969 48 400/428 Ram Air & HO D-PORT 2.11 1.77 72 CC
Om du ska byta kam så har jag en ny wg1169 mild trim kam.

http://www.angelfire.com/fl4/pontiacdud ... eshop.html
Pontiac GTO -06
Pontiac LeMans -69
455 HO -70 th200 4R

Re: Topplock 350 motor

4
LeMans_69, din lista innehåller flera fel, tyvärr!
Det enda som stämde var första raden......

1968 #15 har runt 75cc förbränningsrum.

1970 #15 har 1.96"-1.66" ventiler.

1968 #18 satt endast på 350 4-portsmotorer.

GTO med 2-portare hade #142 1967, #14 1968 och #45 1969 alla med små ventiler.

1969 #48 satt även på 350H.O. och har ca. 66cc oavsett motorstorlek.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Topplock 350 motor

6
Lindeman skrev:Håller på att samla på mig delar inför vinterns uppgradering av motorn, Firebird 69, 350 motor code YE. Det som ska /bytas ut till .....pontiac 4-ports insug, Q-jet 4-ports förgasare, hookers headers, Moroso luftrenare, Pertonic brytarlösa tändsystem med högeffekts tändspole och Accel U-grove tändstift.

Men blir inte riktigt klok på om jag ska låta topparna sitta kvar, är märkta med #47. Och tittar jag i tabeller på internet så stämmer det med motorcoden osv, men det står också att dom har dom stora ventilerna 2.11/1.77, och inget om förbränningsrummets volym.

Men läser jag i Chiltons Firebird repair och tune-up guide 1967-74..Så står det att ,69 motorcode YE har small valve. Och samma med Försäljnings broschyren för Firebird 1969, så står det att 265 hp 350 motorn (min) har 1.96/1.66 ventiler...dom små med andra ord.

Frågan 1:

Toppar märkta med #47 vilka ventiler har dom, och hur stort volym på förbränningsrummet.

Fråga 2:

Är det bättre, mera effekt osv..att satsa på toppar märkta med #15 ...som har 72 i volym och garanterat har 2.11/1.77 ventilerna. Eller är det bara # 48, # 18 topparna som satt på 350 HO (325 hp), som ger lite plus mot mina # 47 toppar.
Ärligt talat, spara din 350 som original och bygg en 400 eller större om du är ute efter effekt.

Om du ändå vill "bygga" din 350 så kan du fräsa upp för 2.11"-1.77" rostfria ventiler, dra ur de ipressade stödbultarna för vipporna och dra i 7/16UNC HeliCoil för CBB stödbultar, borra och gänga de yttre infästningarna för grenrören.
Sen kan du stoppa i en 068 kam som 1969 350H.O. använde.
Original 4-ports insug och Q-jet räcker till och blir över.
De andra eftermarknadsgrejorna tillför ingenting utom ett hål i din plånbok.
De är leksaker och headers är rena race-grejor för bankörning där det skruvas oavbrutet på grejorna (hur kul är det att byta headerspackningar 3 gånger per år, man lessnar snabbt?
Dessutom måste siameskanalerna i topparna gjutas igen för att headers ska få avsedd effekt vid 5000 varv och högre, och utan förvärmingskanaler så blir körbarheten lidande, men detta gör inget på en race-bil som bara körs 402 meter i taget?
Ett par RamAir-grenrör och en vanlig brytarspetsfördelare med original tändspole fungerar bättre, liksom OEM ACDelco R45S tändstift.

På din fråga #1 svarar jag, 1.96"-1.66" och runt 72cc.
På din fråga #2 svarar jag, #15 toppar, både 1968, runt 75cc, 400 och 1970, runt 87cc, 455 har 1.96"-1.66" ventiler, garanterat!

1968 320 hästars 350H.O. med 1.96"-1.66" ventiler och ca. 66cc #18-toppar är ett bra val till vilken 350 som helst, likaså 1969 325 hästars 350H.O. med 2.11"-1.77" ventiler #48 toppar.
Lycka till med att hitta ett par!

Ett tips, skaffa "How to build max performance Pontiac V8´s" av Jim Hand så får du många uppslag.
Även Pete McCarty´s båda böcker är guldgruvor med fakta.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Topplock 350 motor

8
Tack, då blev jag lite klokare. Behåller mina #47 toppar på, är ju ingen vits med att byta till #15 toppar med lägre komp, och samma storlek på ventiler. Och #48, eller #18 toppar "hittar man antagligen inte bara så där".....Kollade runt på annonser, och köpes fanns, men inte säljes....Inte så lovande

Bra med boktipsen, för det verkar ju som internet är just snabbt, och lätt..men ibland ..fel, och hopblandat..Synd för det hade varit gott att just ha allt direkt sökbart.

Men blev lite sugen på att följa upp med kamaxel, och antar att 350 HO kamaxel, inte är klockren ihop med mina toppar, flöde och komp....osv

Men...

Läste om Lemans-69.....Wolverine kamaxel WG 1169, verkar vara lagom..280/290 i duration, mot min orginal som har 268/277, och lite högre lyft också.

Någon som har kört med en sån kam..?