Jag har en fråga om tändsystemet.Har en lemans 70-a med en 400 motor å ja undrar ifall nån vet om det är riktigt att byta tändspolen mot en utan förkopplingsmotstånd ja tänker ifall nån av systemets andra delar tar stryk?Bakgrunden till detta är att jag bara får ut ca. 7 volt på den som sitter på nu gnistan blir i mitt tycke svag ut vid stiften vill gärna inte byta ut mot brytarlöst då jag gärna vill ha motorn lite grann ursprung.
Tar hemskt gärna emot tips för att få ut det optimala på ett sånt här gammaldags tändsystem.Tänker då på inställning osv.
Annons
Re: Tändsystem lemans-70
3Arbetsspänningen mätt mellan + på tändspolen och karossjord under gång ska var 7-9 volt, så 7 volt är helt i sin ordning.
Ställ kamvinkeln (brytaravståndet) till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du saknar kamvinkelmätare så kan du ställa brytarspetsarna till 0.4mm och sedan skruva in justerskruven under gång tills motorn börjar misstända för att sedan skruva till baka skruven exakt ett halvt varv, då blir det som motorn vill ha det.
Sedan ställer du tändpunkten, med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen, till 9° före TDC.
Om du vill få ut det optimala ur detta "gammalmodiga" tändsystem, som fungerade utmärkt bra på miljoner bilar från Detroit, även de allra hetaste muskelbilarna, så är det bästa att följa fabrikantens anvisningar, och de hittar du i "Pontiac Service Manual" för din bil och årsmodell.
Sök på www.ebay.com så hittar du en där.
Delar, (artikelnummer på dessa) till din bil och årsmodell hittar du hos www.rockauto.com
Ställ kamvinkeln (brytaravståndet) till 30° med en kamvinkelmätare.
Om du saknar kamvinkelmätare så kan du ställa brytarspetsarna till 0.4mm och sedan skruva in justerskruven under gång tills motorn börjar misstända för att sedan skruva till baka skruven exakt ett halvt varv, då blir det som motorn vill ha det.
Sedan ställer du tändpunkten, med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen, till 9° före TDC.
Om du vill få ut det optimala ur detta "gammalmodiga" tändsystem, som fungerade utmärkt bra på miljoner bilar från Detroit, även de allra hetaste muskelbilarna, så är det bästa att följa fabrikantens anvisningar, och de hittar du i "Pontiac Service Manual" för din bil och årsmodell.
Sök på www.ebay.com så hittar du en där.
Delar, (artikelnummer på dessa) till din bil och årsmodell hittar du hos www.rockauto.com