Annons
Re: Förgasare
2Du har gjort en korrekt observation, allt verkar var i sin ordning.
Luftspjällen öppnar under belastning på motorn då vakuumet sjunket i insuget, i grad motsvarande belastningen.
Vid fullgas är vakuumsignalen i insuget nära om inte 0, med en förgasare av korrekt storlek.
Choke pull-offens uppgift förutom att öppna chokebladet en aning vid kallstart, är att dämpa öppningshastigheten, i samarbete med förspänningsfjädern, av luftspjällen så att bilen inte "står på näbben" vid fullgasmanövrer.
Att stå och fjuttgasa med stillastående bil ger ingen belastning (lågt vakuum) på motorn, därför öppnar ej heller luftspjällen mer än det du noterat.
Vad är problemet/symptomen?
Luftspjällen öppnar under belastning på motorn då vakuumet sjunket i insuget, i grad motsvarande belastningen.
Vid fullgas är vakuumsignalen i insuget nära om inte 0, med en förgasare av korrekt storlek.
Choke pull-offens uppgift förutom att öppna chokebladet en aning vid kallstart, är att dämpa öppningshastigheten, i samarbete med förspänningsfjädern, av luftspjällen så att bilen inte "står på näbben" vid fullgasmanövrer.
Att stå och fjuttgasa med stillastående bil ger ingen belastning (lågt vakuum) på motorn, därför öppnar ej heller luftspjällen mer än det du noterat.
Vad är problemet/symptomen?
3Tack för svar.Tycker inte att jag märker vid körning att andra steget går i.Kan man kolla på Annat sätt. kopplar man bort staget så öpnnar spjällen.
4Det är MENINGEN att staget ska sitta där, av just den anledningen att luftspjällen INTE ska öppna när du står under huven och fjuttgasar utan belastning.
Låt nå´n sitta i bilen och trycka gasen i botten, med motorn avstängd, och kolla om spjällen i plattan är helt öppna.
Sen KAN det ju vara fel på förgasaren och choke pull-offen?
Jag vet ju tyvärr inget om din bil och hur den blivit skruvad med?
Låt nå´n sitta i bilen och trycka gasen i botten, med motorn avstängd, och kolla om spjällen i plattan är helt öppna.
Sen KAN det ju vara fel på förgasaren och choke pull-offen?
Jag vet ju tyvärr inget om din bil och hur den blivit skruvad med?