Annons

Bestyckning Rochester 7043274

1
Vid start av motor 350 47 toppar edelbrock performent insug, så är den svårstartad och går i princip bara igång med hjälp av rejält pumpande av axpumpen. Trots helt stäng elchoke. Så den får för mager blandning för att gå igång som den ska. Sen är det typiskt dålig/mager tomgångs blandning tills den är varm. Dvs den dör om man inte pumpar med axpumpen, så fort den vill stanna. När den är genomvarm går den bra på tomgång, och är rapp vid gaspådrag, den svarar också bra på volymskruvarna för tomgångs skruvarna. Även den mekaniska tomgångs höjande skruven/kammen fungerar bra mekaniskt, men ingen direkt effekt på gasblandningen.

Så jag undrar om nån har koll på vad som är lämplig bestyckning. Har 72 huvudmunstycke, och 45 märkta nålar, fjädern vet jag inte vilken jag har. Flottören fick jag till 8,7 mm med skjutmått, mätt från förgasarkanten till flottören vid lätt nedtryckt nålventil. Flottör märkt 37316 8 D10.

Sekundären spelar ju ingen roll nu, men nyfiken om det också kan funka Hänge märkt 33797, D8 nålar.

Har blåst och försökt rensa tomgångs kanalerna, och dom verkar öppna, både stigar rören sjunkande rören/kanalerna.

Lindeman
Annons

Re: Bestyckning Rochester 7043274

2
Det låter som om du inte kan starta en bil med förgasare? Bestyckningen i din förgasare är inte orsaken till problemet. Har ditt tändsystem korrekt arbetsspänning till plus på tänfspolen? Lite tips:
Om förgasaren är utrustad med elektrisk choke så måste denna kopplas till en ledning som ger full
batterispänning under gång, aldrig när motorn/tändningen är avstängd, och gärna få strömmen via ett
vanligt enkelrelä, som kan styras från IGN-terminalen på säkringsdosan, tag INTE ström från + på
tändspolen. Om choken sitter på insuget så ska länken från denna till förgasaren justeras så att den
precis stänger chokebladet när motorn är kall. Starta motorn, tryck ned gasen EN gång
så att choken stänger sig, vrid om nyckeln till "Start", låt förgasaren fyllas med bränsle, pumpa INTE på
gaspedalen, kör på startmotorn tills motorn startar. Om det dröjer längre än 15 sekunder, vrid tillbaka
nyckeln, tryck en gång till på gasen, vrid nyckeln till "Start" tills motorn startar, upprepa vid behov, men
PUMPA ALDRIG på gaspedalen. Skruva på tomgångs-skruven så att motorn inte stannar. Kör motorn
driftsvarm. Med automatlåda låt växeln ligga i, P-broms till, och ställ varvet till ca. 650 varv för A/T eller
ca. 900 varv för M/T. Skruva in blandningsskruvarna ett halvt varv växelvis tills motorn börjar gå ojämnt,
skruva sedan tillbaka dom växelvis ett kvarts varv tills motorn går som jämnast med högsta vakuum och
varv. Båda skruvarna ska vara ställda lika många varv ut från botten när du är klar.
Om du måste börja om så skruvar du först båda skruvarna lätt i botten och sedan ut 5 varv.
Snabbtomgången (choke-varvtalet) ställs även det med driftvarm motor genom att lirka upp
snabbtomgångskammen till högsta läget för att justera varvet med skruven under
snabbtomgångskammen till ca. 1800 varv, då blir varvet lagom högt nästa gång motorn startas kall.
Jag rekommenderar att du skaffar en graderad bränsletrycks/vakuum-mätare, finns exempelvis hos
Biltema, #15-1366, för justering av blandningsskruvarna, så att du vet när högsta vakuum uppnåtts. Man
kan/ska notera högsta erhållna varvtal också, men utan vakuummätare så blir resultatet osäkert.
En notering, använd ALDRIG teflon-tejp någonstans på förgasaren och ej heller nåt "kladd" på
packningarna.
Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/