Annons

Kamaxel 350 sum-2800 vs Mel-spc-4

1
Hej har lyft ur en 350 motor ur en 69 firebird, och passade på att mäta kammen. Och den är lite sliten så jag passar på att byta den med. Då det bara ska rulla i lugn gubbhastighet, så står valet mellan Summit sum-2800 och Melling spc-4. motor är en 350 med 47 toppar, som får ett edelbrock performent insug, 750 Q-jet förgasare.

Standard fjädrar och inpressade vipparmsbultar.

Så en liten fundering på dels om det lite högre lyftet på summit kammen kan dra ut bultar, och om mellening kammen å andra sidan blir för tam, verkar ju vara lite tamare än pontiac 066 kam.

Lindeman
Annons

Re: Kamaxel 350 sum-2800 vs Mel-spc-4

2
Mellings SPC-4 och Sealed Power CS641 är samma kamaxel och är ansedd som en Pontiac 066 kam. Pontiac mätte vid .004" lyft och de flesta eftermarknadskammar är mätta vid .006" annonserad duration. Vid .050" kan de uppge lite olika data för att särskilja sig, men i praktiken är det samma grejor, oftast slipade av Camshaft Machine Company.
Summit 2800 är ingen dålig kam men behöver fjädrar som klarar lyftet. Pressade stödbultar kan släppa och de som trimmade innan det blev vanligt med gängade, "stiftade" stödbultarna, borrade rakt igenom fot och stödbult och slog i rörstift.
Med allt detta sagt skulle jag välja CS641 som kan hittas till bra pris.

Hoppas detta hjälper en aning.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Kamaxel 350 sum-2800 vs Mel-spc-4

3
Tack då vet jag att bägge funkar bra i min 350 med 350 TH låda, som gubbkörs dvs aldrig passera 5000 rpm. Tittade på cs641 och det enda som jag blev lite frågande om var lyftet. CS-641 lyfte 0.269/0.272 mot Mellings spc-4 som lyfte 0.404/0.408 ungefär som min gamla slitna kam gjorde (0.375/0.410).

Sen om sum-2800 kammen, den lyfter ju 0.421/0.444 lite mer, men själva lyftet klarar väl mina original fjädrar? För dom klarar väl upp till 0.450 i lyft? Är det ventilfladder du tänker på, att originalfjädrarna inte riktigt kan hålla tillräckligt tryck för att följa kamaxeln vid högre varvtal?

Mellan tummen och pekfingret, hur stor risk tror du det är att dom i pressade studsen dras upp? Om det nu går att gissa? Lite nyfiken för jag har hört det ibland, men inte riktigt fått den där känslan för när det händer? Det jag menar är lite åt ...passerar du lyft..ramhastighet..fjäder tryck då börjar dom släppa....och motsatsen ligger du under lyft..kamkurva.. fjädertryck då är du safe..

Kanske lite nörd frågor, men man vill ju alltid lära sig nått nytt, när man ändå är i gång.

Hittade en Melling spc-4 för 3095kr, och cs-641 för 2415kr och sum-2800 för 2395kr. Så alla är ju med dagen valuta helt okej att köpa.

Lutar just nu åt Melling spc-4.

Men som sagt, alla råd och tankar mottages med tacksamhet.

mvh/Lindeman

Re: Kamaxel 350 sum-2800 vs Mel-spc-4

4
Sealed Power anger lyftet på nocken endast medan Melling anger lyftet gånger vippans utväxling, i detta fall 1,5.
Varför betala mer för samma kam?
Det finns INGEN som kan förutsäga när 60 år gamla pressade stödbultar släpper och det var inte fabrikantens mening att de skulle vara i drift så länge, och har man inte ägt bilen sen ny så vet man inte heller hur den har körts.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/