Annons

Nån som är duktig på Edelbrock förgasare??

1
Hej Jag undra om nån som är duktig på Edelbrock förgasare Nu har jag haft min original Carter inlämnad hos 2 st av varandra oberoende experter för bilen har gått ojämnt och ruskat på tomgång samt tjyvstannat med jämna mellanrum när jag fick tillbaka den efter gången så trodde jag ett tag att det var nåt annat fel på bilen. Hur som helst så provade jag att på en Edelbrock 600 på bilen och jag blev rejält förvånad när jag upptäckte hur jämt och fint en Pontiac kan gå Det har blivit som en helt ny bil Enda kruxet nu är att jag ser att den drar betydligt mer bensin jag har kollat vad det sitter för munstycken på Carter AFB och det är primär 094 och sec 079 och på Edelbrocken är det primär 098 och sec 095 så det är alltså större sec munstycken på Edelbrocken och jag antar att det är därför som bilen drar mer bensin Nu undrar jag om jab byter ut Edelbrockens 095 sec munstycken och sätter dit nåt som är närmare orginalets 079 kommer jag då tillrätta med den bränsleförbrukningen? och måst jag även byta nålarna?
Annons

Re: Nån som är duktig på Edelbrock förgasare??

2
Jag gissar att du har en 1966 Carter AFB avsedd för A.I.R. (luftpump), och att luftpumpen är ur funktion?
Om det är på detta viset så måste det extra lufttillskottet för tomgång/lågfartkretsen pluggas annars blir blandningen alldeles för mager i detta register och motorn kommer att gå som sopor utan kontroll på blandskruvarna.
Jag brukar kopiera tomgång/lågfartkretsen hos en std 1966 Pontiac Carter AFB i dessa fall och dessutom kalibrera för den etanolblandade soppan vi har idag.
Den kalibreringen bör göras oavsett A.I.R. eller ej.

Edelbrocks AFB-cloner är avsedda för små vridsvaga CSB, och är lågpressgjutna kopior på Carters Competition-serie som fanns på 70-80-talen som i sin tur hade Chevas Carter AFB från tidigt 60-tal som förebild.
De behöver MYCKET hjälp för att fungera som avsett på en vridstarkare motor, det största problemet ät kvalitetsbristen men även luftspjällen är felvinklade och har för lätta vikter som gör att de öppnar alltför snabbt vid fullgasmanövrer med nosdykning som resultat.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/