Står i val av ny utväxling då bakaxeln ska in på renovering. blir 30 splins med niton diff sen kom frågan om utväxling har 2.73 idag
Vad jag läst mig till är 3.42 max för att få nån komfort på långkörning. kommer inte va överdrivet mycket hjulspinnande då man oftast åker för o äta glass med familjen men det ska ändå va ett alternativt.
Vill gärna ha lite mer av att man trycks bakåt vid kickdown. Men komforten får gå före leken i detta fall det ska gå o dra en långresa. Någon som har erfarenhet i frågan.
Vad kör ni andra med 455 or? Alla svar är tacksamt mottagna.
Pontiac -73 455a med TH400
Block 455 HO borrat 0,30
Kolvar: KB347KTM-030
Compression Height (in):1.500 in.
Dome Height (in):0.085 in.
Piston Head Volume (cc):0.00cc
Stakar: Eagle H-Beam Connecting Rods CRS6625PP3D
6.625 in.
Kam: 51-232-3 (268H) High Energy 218/218 Hydraulic Flat Cam 1500-5500rpm,
Int/Ex Duration @ .050" 218/218
Adv Int/Ex Duration 268/268
Int/Ex lift 1.5 rockers 0.454/0.454
Vevaxel: (orginal slipad o balanserad)
Compression: 8,5-9,0
Toppar: (Renoverade) 4x 1.5:1 rockers 114cc 2.11 / 1.66
Insug: orginal
Förgasare: orginal 4 brl quadrajet
Automatlåda: (renoverad) 3 stegs 400 med orginalturbin.
Avgas: Headers med 2,5 tums avgasrör
Hjulstorlek 225 FRAM 275 BAK
Annons
Re: Val av utväxling till en GM 10 3.08 3.23 eller 3.42
21973-74 TransAm med 455 SuperDuty med kamaxel samma slipning som RamAir 744:an och TH400 använde 3.07 från fabrik och de gick hyggligt bra!
Jag har en 462:a i Judgen med 744 kammen och TH400 std-turbin och 3.55 vilket var roligt så länge jag körde bracket racing. Om jag inte var så slö så skulle jag bytt till den 12-bults axeln jag byggt med 3.07, för länge sedan!
Snart nog gör jag nog det, med vridet i den stora motorn blir bilen inte mycket om ens något långsammare, men garanterat lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Med den trötta CompCams kammen du har lär inte motorn lämna särskilt mycket mer effekt över 4500 varv, så vill du nyttja vridet skulle en 3.08 räcka mer än väl.
Jag har en 462:a i Judgen med 744 kammen och TH400 std-turbin och 3.55 vilket var roligt så länge jag körde bracket racing. Om jag inte var så slö så skulle jag bytt till den 12-bults axeln jag byggt med 3.07, för länge sedan!
Snart nog gör jag nog det, med vridet i den stora motorn blir bilen inte mycket om ens något långsammare, men garanterat lägre förbrukning vid landsvägskörning.
Med den trötta CompCams kammen du har lär inte motorn lämna särskilt mycket mer effekt över 4500 varv, så vill du nyttja vridet skulle en 3.08 räcka mer än väl.
Re: Val av utväxling till en GM 10 3.08 3.23 eller 3.42
3Off topic, är själv mer sugen på manuell låda (tremec) & 4:10...
Gick själv från 2:73 till 3:55 & det är väl klart kör du många mil skulle man fundera , själv kör man kanske 300 mil per år så då har det ingen betydelse....
Gick själv från 2:73 till 3:55 & det är väl klart kör du många mil skulle man fundera , själv kör man kanske 300 mil per år så då har det ingen betydelse....
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: Val av utväxling till en GM 10 3.08 3.23 eller 3.42
4Ja kammen är i klenaste laget men man lär så länge man lever. =) Men skulle man inte få nån märkbar skillnad om man gick upp till 3.23 eller 3.42?
Re: Val av utväxling till en GM 10 3.08 3.23 eller 3.42
5Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: Val av utväxling till en GM 10 3.08 3.23 eller 3.42
6Tveklöst 3.08 , ihop med 455:a så är det lämplig allroundutväxling.
Jag bytte för några år sedan 2.73 till 3.23 i en 10bult till en trans am med en iordinggjord 462" med bla. 744# kam och orginalturbin och tyckte i efterhand att det var bortkastade pengar.
Har du en tyngre bil så kan du vara lite mer behjälpt av lägre utväxling , en f-body spinner bara med en frisk 455:a och 3.42....
Jag bytte för några år sedan 2.73 till 3.23 i en 10bult till en trans am med en iordinggjord 462" med bla. 744# kam och orginalturbin och tyckte i efterhand att det var bortkastade pengar.
Har du en tyngre bil så kan du vara lite mer behjälpt av lägre utväxling , en f-body spinner bara med en frisk 455:a och 3.42....