Skillnad på olika 428:or?

#1
Har alltid trott och fått för mig att jag har en Pontiac 428 YH från 1968 på 375hk.

Men nu när jag kollar lite gamla bilder på när motorn togs isär för renovering (för ca 5år sen), så ser jag följande:

0582714 YH
Datumkod på blocket B179
Block casting number: 9792968
VIN-code: 29P266154

...vilket tyder på att blocket gjordes den 17:e februari 1969.
Vilket i sin tur tyder på att motorn är på 360hk med tanke på "YH" enligt:
http://www.wallaceracing.com/engine.htm
Verkar ha suttit en 066 kam i just den, från fabrik jämfört med 428 YH -68 med 067-kammen.
Plötsligt så galopperade 15hk iväg med tanke på tron om att jag hade 1968:an... :(

Men vad är egentligen skillnaden på dessa 428:or? Är det inte exakt samma prylar inuti dom, eftersom hästkrafterna tycks variera?
Eller är det olika tillval av kam, förgasare, insug etc. som reglerar det?

Nu måste jag ju ändra mig när folk frågar om antal hästkrafter.
Har brukat svara "375hk när den rullade ut från fabriken 1968"...

Trist nyhet!
Nu är/blir det ju dock inte 066-kammen osv, utan Summit 2802, Q-jet 800Cfm, Q-jet insug (om nu inte 2 sistnämnda redan va standard på denna motor?).

En annan fråga:
Kan man på nåt vis kolla om min motor har 2- eller 4-bultat, utan att ta isär motorn?

Tack på förhand!


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Skillnad på olika 428:or?

#3
1969 428 YH har #46 småventilstoppar med 45° säten för insugsventiler (YL har #46 småventilstoppar med 30° säten) och 2-bultade ramlageröverfall.
Alla andra 428 har 4-bultade ramlageröverfall, f.ö. är det ju ingen skillnad på själva blocken.
Om du vill se ramlageröverfallen så får du ta bort tråget, alternativt tappa ur oljan och använda en "gastroskopi-kamera" genom tapphålet.
Hästkrafter per motorkod är bara för annonsering, i verkligheten är hästkrafter effekten som behövs för att flytta en vikt över en distans på tid.
Horsepower = Weight/(ET/5.825)3. Obs! Detta visar bakhjulshästar.
Motorns effekt/hästkrafter räknas ut via vridmoment x varvtal / 5252.
Att välja en kamaxel som tillåter högre varvtal ger följaktligen högre effekt och inte sällan större fyllnadsgrad och därmed mer vridmoment att addera till ekvationen.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Skillnad på olika 428:or?

#4
The Judge skrev:
11 feb 2019 10:33
1969 428 YH har #46 småventilstoppar med 45° säten för insugsventiler (YL har #46 småventilstoppar med 30° säten) och 2-bultade ramlageröverfall.
Alla andra 428 har 4-bultade ramlageröverfall, f.ö. är det ju ingen skillnad på själva blocken.
Om du vill se ramlageröverfallen så får du ta bort tråget, alternativt tappa ur oljan och använda en "gastroskopi-kamera" genom tapphålet.
Hästkrafter per motorkod är bara för annonsering, i verkligheten är hästkrafter effekten som behövs för att flytta en vikt över en distans på tid.
Horsepower = Weight/(ET/5.825)3. Obs! Detta visar bakhjulshästar.
Motorns effekt/hästkrafter räknas ut via vridmoment x varvtal / 5252.
Att välja en kamaxel som tillåter högre varvtal ger följaktligen högre effekt och inte sällan större fyllnadsgrad och därmed mer vridmoment att addera till ekvationen.
Okej! Synd med 2-bultat...
Varför endast 2-bultat på just denna 428:a? Vet du anledningen till det?
Okej, så kanske inte är någon skillnad då med andra ord, ang. hästkrafter?
15hk är väl knappt märkbart, men låt säga om man skulle bänka?
360/370/375/390 hk verkar finnas med olika motorkoder.
Denna motor kanske satt i en Bonneville, vilket kanske innebär att det blir en tungre massa att flytta. I mitt fall en betydligt lättare bil än Bonneville.
Sen ca 3:42 i utväxling, som kanske inte just denna Bonneville hade.
Så det är alltså ingen skillnad på några 428:or, förutom kamaxel, toppar, insug, och 2/4bultat överfall?

Inte olika slaglängd, kolvar, stakar eller dylikt?
Rent krasst kanske jag har (enligt Pontiacs utannonsering) 375hk med tanke på att #13 är bättre toppar än #46?
Och kammen som är >UNGEFÄR< som "744" till skillnad mot en "066".


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Skillnad på olika 428:or?

#5
Bonneville var aldrig några högvarvsmonster och behövde därför inte 4-bultade överfall. Det är varvtalet som dödar motorerna, inte hästkrafterna.
Med tanke på antalet tillverkade Bonneville YH motorer så sparade Pontiac en del pengar genom att inte använda "onödiga" överfall/skruvar.

Nu är ju din motor ombyggd till nåt som Pontiac aldrig byggde så nåra annonserade hästkrafter går inte att hänvisa till.
Med de grejor du har i/på din motor så har den i.a.f. inte mindre hästar än en original 1969 YH 428.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Skillnad på olika 428:or?

#6
Okej, tack för svar!
Läste nånstans att blocket ändå är borrad för 4-bultat ramlageröverfall, men inte gängat? Kan det stämma?
Eller är det bådeoch, fast att själva överfallet är 2-bultat?

Edit: Läste nu att du skrivit att blocken är likadan, förutom att -69 har 2-bultar ramlageröverfall istället för 4-bultat.

Om motorn rasar igen eller att jag skruvar isär allt av nån anledning, så kanske det vore klokt att byta överfallen (om det nu är bara att byta, utan att borra/gänga?).


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Skillnad på olika 428:or?

#7
Alla 428 (och 421) är borrade och gängade för 4-bultade överfall utom 1969 YH (YL) low-performance.
Det är alltså en god ide att montera 4-bultade överfall om man bygger om den till high-performance för att hålla veven med 4.00" slaglängd och 3.25" ramar på plats när den ska varvas hårt.
De nya överfallen måste passas in medelst arborrning/honing. En skicklig maskinist tar inte mycket om ens något av blocket.
I sämre fall får man leta upp en kortare kamdrivning samt hyvla av kolvtopparna.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Skillnad på olika 428:or?

#8
Okej!
Tråkigt att man ägde just den 428:an...
Varvas hårt = 5000rpm och mer?
Vad bör man sätta för "gräns" på denna?

Känner mig trögare än vanligt nu... Men vad innebär det att "montera"?
Borra + gänga + bulta dit överfallen + hona
eller...
Bulta dit överfallen + hona?

"Alla 428 (och 421) är borrade och gängade för 4-bultade överfall utom 1969 YH (YL) low-performance."


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Skillnad på olika 428:or?

#10
The Judge skrev:
12 feb 2019 09:21
Borde skrivit: Alla 428 (och 421) är borrade och gängade för och har 4-bultade överfall utom 1969 YH (YL) low-performance som har 2-bultade överfall trots att de är borrade och gängade för 4-bultade överfall.
Tack för svar! Nu är jag med!
Smidigt, "bara" att byta överfall och hona när/om det blir renovering nästa gång.


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons