Annons

ventil längd till #96 toppar

1
letar nya rostfria ventiler till #96-toppar men vilken längd ska man ha?
Hittat ventiler med 5.095 (ferrea F5143 och F5144)
samt 4.980 (ferrea F5062 och F5065) men vilka är rätt?


tänkte köra med #744 kam och lämpliga ventilfjädrar till den ( crower 68414-16 ? )
Annons

Re: ventil längd till #96 toppar

3
ventiler beställda, jag var tyvärr lite snabb på tangentbordet och beställde innan jag fått svar, ska tydligen vara dom förstnämnda ventilerna
(ferrea F5062 och F5065) hittade info:n på Butlers hemsida.
Jag tänkte köra med vitontätningar då åtminstone insugs-styrningarna redan är frästa för det,troligen låter jag ren.firman fräsa avgasstyrningarna också då sätena ändå ska fräsas.
Beställde även ovan nämnda fjädrar (crower) samt retainers och knaster (7 graders) och jag har förstått det som att bör skippa oljesköldarna
vid montering?
Är fjädrarna för mjuka för #744-kammen kanske det funkar till crowers 60916 kamaxel?
Jag har ännu inte beställt kam , är fortfarande osäker där gällande lågvarvsegenskaper, vakum m.m
jag prioriterar trots allt körbarhet.

Re: ventil längd till #96 toppar

4
744:an i en 455:a är nästan för snäll.
14 in/hg vid 650 varv med driven ilagd i min 455 .030" och standardturbin ger inga som helst körbarhetsproblem.
Crowerkammen du nämner har mindre LSA (ger stökigare tomgång) och mindre tid på nocken (ger snävare/lägre varvtalsområde) än 744:an.

Ferrea ventilerna blir bra då du ska använda vitontätningar på alla styrningar och med korta eftermarknads retainers så gör O-ringarna ingen nytta i.a.f. Oljesköldarna ska du skippa med starkare eftermarknadsfjädrar då de lätt kan spricka (inga RA-motorer använde dessa).

Ang. Crower fjädrarna så funkar de med största sannolikhet bra till 744:an då 455:an knappast kommer att varva mycket mer än 5000 varv alltför ofta.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/