Annons
Annons

Re: Firebird -71 startproblem

3
Jo det kom plötsligt, har ett HEI system. Bilen fungerade som vanligt och så plötsligt så startade den inte. Har gnistor men dom är inte blåa, stiften torra och lite svagt bruna. Funderar på startmodulen, det var den enda som jag inte bytte i HEI systemet, annars allt nytt sen två år.
Kan man mäta om den är dålig.
Tack igen för förgasar renoveringen du gjorde för några år sedan till mig i Kungsbacka.

Re: Firebird -71 startproblem

5
Var motorn kall eller varm första gången den vägrade starta?
Om den var varm höll du då halvgas vid "start"?
Om den var kall var choken då stängd?

Fyll förgasarens flottörhus med soppa via ett ventilationsrör, eller genom att köra startmotorn, häll INTE soppa direkt ner mot spjällen, kolla om det kommer två strålar med soppa i primärportarna.

Hur många volt har du mellan + på tändspolen och karossjord med tändningen på?
Är det en original HEI-fördelare?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Firebird -71 startproblem

6
Motorn var kall och choken är ur drift, spjällen står alltid öppna. Kommer inte två strålar när jag ger full gas. Testade bara med att fylla soppa direkt ner i förgasaren för att utesluta elektronik fel. Känns som om det är bränsleproblem, men pumpen gav cirka en deciliter på ca 5 sekunder så den borde vara okey antar jag. Hei två år gammal, tror det är orginal ingen Kina grej och jag mätte volten till 9-10 om jag inte minns fel.

Re: Firebird -71 startproblem

7
Ok, då har du åtminstone två fel.

1. 9-10 volt med tändningen på tyder på att du kopplat in brytarspetsarnas sladd till din HEI.
Tändspolen på en HEI ska ha full batteri/laddningsspänning för att fungera som avsett.
Du ska INTE använda strömmen som är avsedd för bilens original brytarspetssystem då den är reducerad via en resistorkabel under gång.

2. Choken måste vara inkopplad för att motorn ska starta som avsett när den är kall.
Detta har inget att göra med den omgivande lufttemperaturen utan med motorns temperatur.
En motor som inte är driftsvarm är kall och en kall motor behöver den rikare blandning som choken ger.
Du ska INTE pumpa på gasen för att få igång motorn, dels för att du bara skvätter i soppa som inte antänds och rinner rakt ner i cylindrarna och sköljer bort oljefilmen samt för att det blir onödigt stort slitage på accpumpstätningen som då även kan släppa från kolven och tappa sin funktion.
För att starta motorn trycker man en gång på gasen så att choken stänger sig, sedan vrider man nyckeln till "start" för att förgasaren ska fyllas med soppa och sedan starta, detta kan ta upp till 15 sekunder.
Om den inte startar på 15 sekunder så repeterar man föregående.
Pumpa ALDRIG på gaspedalen.
Och, när du säger "chokespjällen" hoppas jag att du menar "chokespjället"?
Jag har sett folk som öppnat och spärrat luftspjällen till sekundärsidan i tron att även de hör till choken!
Chokespjället är alltså det avlånga främre, övre, spjället.

När du rättat till dessa två fel så har du löst problemet.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/