Har fått tag på en servis manual nu visserligen Inte direkt te min modell men de e ju Nästan Lika överlag. Hur som helst satt jag och kollade her mkt de 6 st skruvarna som fäster flexplatta med vevaxel ska dras. Hittade en siffra på 95 lb ft !!. tyckte det var mkt kan detta vara sant? tyckte det var mkt.
Försökte även hitta hur mkt olja en th350 ska ha med vanligt djup på tråget. det var svårare att lista ut. Har även kollat vad för olja man kan slå i den och jag har statoil dex ll kan den vara ok?.
Manualen jag har är en "skiva" till firebird 67-76 samt service 1972 year manual.
Annons
Re: Nu har jag fixat en servis manual! Men...
2Ska det inte vara dexron 3?
Den rymmer 10-13 liter ungefär, OM den är helt tom, inklusive alla kolvar till lamellpaket och ventiler och allt, vid ett vanligt byte där man "bara" tar ner tråget och tappar av oljan på det viset är det nog ungefär hälften.
95 lb ft det får jag till 13 kilo/meter eller 130 newton/meter och det tror jag kan vara lagom.
Här är en bra sida för att omvandla vrid moment
http://www.pitt.edu/~rsup/touqueconv.html

ps, du köper väl inte oljan på statoil?
ds.
Den rymmer 10-13 liter ungefär, OM den är helt tom, inklusive alla kolvar till lamellpaket och ventiler och allt, vid ett vanligt byte där man "bara" tar ner tråget och tappar av oljan på det viset är det nog ungefär hälften.
95 lb ft det får jag till 13 kilo/meter eller 130 newton/meter och det tror jag kan vara lagom.
Här är en bra sida för att omvandla vrid moment
http://www.pitt.edu/~rsup/touqueconv.html
ps, du köper väl inte oljan på statoil?
395 lb/ft är det som står i manualen under "V8 engine wrench torque specifications" och det är sant.
Det ska vara ca. 10 liter olja i en TH350. Efter en renovering så häller man i 4 liter (om man använder samma turbin, fylld med olja sen tidigare, annars om man har en ny turbin 2,5 liter till, totalt 6,5 liter) genom oljestickans rör.
Starta motorn och dra växelväljaren genom alla lägen, kolla oljan med växeln i PARK motorn igång och bilen på en i våg plan yta.
Fyll på olja till nivån når en kvart-tum under "ADD" märket på stickan.
Allt detta står i din manual under "minor service and repair" för M38 (TH350).
Det går bra med vilken uppdatering som helst av Dexron, men det finns ingen anledning att hälla i den dyraste uppdateringen då det från början användes ur-Dexron, denna finns ej längre, det börjar med DexronII idag, o.s.v.
Vilket märke som står på flaskan/burken/dunken är ovesäntligt.........
Det ska vara ca. 10 liter olja i en TH350. Efter en renovering så häller man i 4 liter (om man använder samma turbin, fylld med olja sen tidigare, annars om man har en ny turbin 2,5 liter till, totalt 6,5 liter) genom oljestickans rör.
Starta motorn och dra växelväljaren genom alla lägen, kolla oljan med växeln i PARK motorn igång och bilen på en i våg plan yta.
Fyll på olja till nivån når en kvart-tum under "ADD" märket på stickan.
Allt detta står i din manual under "minor service and repair" för M38 (TH350).
Det går bra med vilken uppdatering som helst av Dexron, men det finns ingen anledning att hälla i den dyraste uppdateringen då det från början användes ur-Dexron, denna finns ej längre, det börjar med DexronII idag, o.s.v.
Vilket märke som står på flaskan/burken/dunken är ovesäntligt.........
4Jag syftade på statoil, som på macken asså... det kostar ju flera gånger mer än det behöver!
5Jag köpte min atf. dexron III Q8 på Swedol. 20liter för 672:- ink.moms.
6Pssst, en gammal Pontiac-hemlis:
Oljorna som säljs på Biltema kommer ifrån Statoil, schhh.......!
Oljorna som säljs på Biltema kommer ifrån Statoil, schhh.......!
7Javisst Biltema finns ju oxå 49.90:-/litern
49.90x20liter=998:-!!
Mot Q8 672:- .Välj själv 
8Jag köper min för 27 kronor litern
q8 olja på 20 liters dunk
10Ja så mycket det bara går, men det är faktiskt inklusive moms 
12näe,
"Q8 Auto 15" GM Dexron lll; Ford Mercon; Allison C-4 ATF-olja för de flesta automatiska växellådor på marknaden.
Så står det om den.
Jag rev en th350 låda för några år sedan och killen sa att han kunde skaffa olja själv, det visade sig att han hade en kompis som jobbade på en mack så han hoppades på rabatt men fick ingen, jag vill minnas att det var en bra bit över tusen spänn för dom stackars litrarna som gick i den 350'n.
Tyckte faktiskt synd om killen
"Q8 Auto 15" GM Dexron lll; Ford Mercon; Allison C-4 ATF-olja för de flesta automatiska växellådor på marknaden.
Så står det om den.
Jag rev en th350 låda för några år sedan och killen sa att han kunde skaffa olja själv, det visade sig att han hade en kompis som jobbade på en mack så han hoppades på rabatt men fick ingen, jag vill minnas att det var en bra bit över tusen spänn för dom stackars litrarna som gick i den 350'n.
Tyckte faktiskt synd om killen
13Re: Nu har jag fixat en servis manual! Men...
14Jag tycker f-n allt är grisigt dyrt på macken, oljor, mat, godis, soppa. Man ska försöka låta bli att gå in där över huvud taget 
Ett tips är att kolla med nån hydraul firma, atf används ju som hydraul olja i vissa system, och har dom det inte kan dom kanske skaffa hem det, samma med verkstäder och liknande, och att det gör en hemsk skillnad på hur mycket man köper.
Hur mycket off topic är vi nu då? hehehe
Ett tips är att kolla med nån hydraul firma, atf används ju som hydraul olja i vissa system, och har dom det inte kan dom kanske skaffa hem det, samma med verkstäder och liknande, och att det gör en hemsk skillnad på hur mycket man köper.
Hur mycket off topic är vi nu då? hehehe