Annons
Annons

Re: Fördelare.

32
Lemans 65 skrev:
gto66 skrev:Kom på en ganska "pinsam" sak, var ju så jävla dumsnål och inte bytte kamdrivningen förut, kan det vara detta som spökar ?!

// N
Ja är ju tänkbart, monterade du den rätt när du böt kam?
Jodå, det är korrekt monterat, gick väldigt bra efter kambytet, men inte numera :/ tändsmäller vid konstant varvtal från 1500-uppåt.

Från tomgång å ger full gas=tvekar, smäller till och går upp i varv, låter man den gå ner till 2500 varv kan man varva upp igen utan töndsmäll. Gör man samma procedur och låter den gå ner till tomgång och man trampar fullt igen tändsmäller den å lägger av, startar direkt efteråt utan bekymmer.

Vet inte vad det kan vara...
GTO66

Re: Fördelare.

33
Tänkbara orsaker till misständning vid belastning och höga varvtal:

1. Svag fjäder på brytarspetsarna, felaktiga brytarspetsar.
2. Brytarspetsar feljusterade.
3. Fel typ av tändstift.
4. Felaktigt gap på tändstiften.
5. Svaga ventilfjädrar.
6. Dålig kompression i cylindrar (lågt vakuum i insuget under gång).
7. Felaktig kondensator.
8. Skräp och/eller vatten i bränslesystemet.
9. Tändpunkten justerad med aktiverad vakuumförställning.
10. Felaktigt justerade vippor.
11. Ventilerna kärvar i styrningarna.
12. Lyftarna kärvar.
13. Kamaxelns nockar skadade eller slitna.
14. Lite soppa i tanken och/eller igensatt filter på tankgivaren.
15. Igensatt ventilation till tanken.
16. Svag eller kass soppapump.

Dessa punkter måste kollas, justeras, åtgärdas och dokumenteras. Återkom med vad du finner, i detalj.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fördelare.

34
The Judge skrev:Tänkbara orsaker till misständning vid belastning och höga varvtal:

1. Svag fjäder på brytarspetsarna, felaktiga brytarspetsar.
2. Brytarspetsar feljusterade.
3. Fel typ av tändstift.
4. Felaktigt gap på tändstiften.
5. Svaga ventilfjädrar.
6. Dålig kompression i cylindrar (lågt vakuum i insuget under gång).
7. Felaktig kondensator.
8. Skräp och/eller vatten i bränslesystemet.
9. Tändpunkten justerad med aktiverad vakuumförställning.
10. Felaktigt justerade vippor.
11. Ventilerna kärvar i styrningarna.
12. Lyftarna kärvar.
13. Kamaxelns nockar skadade eller slitna.
14. Lite soppa i tanken och/eller igensatt filter på tankgivaren.
15. Igensatt ventilation till tanken.
16. Svag eller kass soppapump.

Dessa punkter måste kollas, justeras, åtgärdas och dokumenteras. Återkom med vad du finner, i detalj.
Ska gå igenom din lista , tack för tips :)
// N
GTO66

Re: Fördelare.

35
gto66 skrev:
The Judge skrev:Tänkbara orsaker till misständning vid belastning och höga varvtal:

1. Svag fjäder på brytarspetsarna, felaktiga brytarspetsar.
2. Brytarspetsar feljusterade.
3. Fel typ av tändstift.
4. Felaktigt gap på tändstiften.
5. Svaga ventilfjädrar.
6. Dålig kompression i cylindrar (lågt vakuum i insuget under gång).
7. Felaktig kondensator.
8. Skräp och/eller vatten i bränslesystemet.
9. Tändpunkten justerad med aktiverad vakuumförställning.
10. Felaktigt justerade vippor.
11. Ventilerna kärvar i styrningarna.
12. Lyftarna kärvar.
13. Kamaxelns nockar skadade eller slitna.
14. Lite soppa i tanken och/eller igensatt filter på tankgivaren.
15. Igensatt ventilation till tanken.
16. Svag eller kass soppapump.

Dessa punkter måste kollas, justeras, åtgärdas och dokumenteras. Återkom med vad du finner, i detalj.
Gör en "Idiotförklaringslista" ...
1:hur vet man att det är rätt modell ?
2:ställd med kamvinkelmätare
3/4: vilka stift skall det vara och hur mycket gap ?
5:hur kollar man upp detta enklast ?
6:höll jämna siffror senast jag kollade, dags för ett nytt test.
7:lika som nr 1.
8:ska tömma tanken för nytt bränsle
9:ställd med pluggat vacuum
10: dessa dras väl med moment ?
11:ska se så det står rätt till
12:lika som 11
13:funderar om jag sumpat inkörningen då motorn gick jäkligt bra när nya kamaxeln var "inkörd"
14: vet ej hur mycket det är kvar, icke fungerande tankmätate. Men ska bytas ut till fräscht bränsle.
15:skall kollas upp
16:funderar på det jag också, Hur kollar man upp detta enklast ?


/N
GTO66

Re: Fördelare.

36
3: ac delco r45ts stift, rätt eller fel till min applikation ?!

4:hade ett gap på strax över 1.0mm ändrades till 0.9, rätt justerat gap ?
Att tillägga om stiften, sotiga nå så inni grönjäkla ÄVEN där tändhatten ska sitta, stålborste och sandpapper blev dom som nya.

8: tömde ur allt för att få i ny soppa.

14: hade enbart 3 liter i tanken, nu 20 liter nytt bränsle.

Lätt test på kvällskvisten pga kinkiga grannar = konstant varvtal på 2000rpm INGA tändsmällar, känns bra att det gjorde någon sorts skillnad iallafall, bara resten av listan som skall plöjas igenom.
Hittade ett halvfärdigt nytt tändkabelkitt i gömmorna, skall pressas ihop kontakter i ena ändan, ska låna verktyg å byta ut dem gamla ...
GTO66

Re: Fördelare.

37
lite Längre test idag, inga tändsmällar på konstanta varvtal :), men från tomgång å fullgas så tändsmäller den mer än gärna :( , mätte vacum lite fort, dock bara med P ilagd= 10hg ...
Han inte göra så mycket mer då det begav sig ut på festligheter.
Fortsättning följer ...

// N
GTO66

Re: Fördelare.

38
Fått en funderare angående nr 16 , kan tänka mig att den kanske är för svag ?!
Tanken jag fick lyder som så att det sitter ett filter man ser igenom nu, när bilen är igång, borde inte filtret bli fyllt när pumpen står å pumpar ?! Eller tänker jag fel ?
GTO66

Re: Fördelare.

39
Genomskinliga soppafilter kan spricka och/eller smälta, dessutom hindrar de flödet.

Det ska sitta en "strumpa" av nylon på tankgivarens rörände som tar det grövsta, sedan ett filter i plåt av "burk"-typ med 3/8" anslutningar mellan soppapump och förgasare ELLER ett filter i inloppet på förgasaren, inga fler eller sämre eftermarknadsfilter.

Soppatrycket kollas med en bränsletrycksmätare och bör ligga inom 5-7 psi och pumpen ska ge minst en halvliter vid 30 sekunders körning på startmotorn.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fördelare.

40
The Judge skrev:Genomskinliga soppafilter kan spricka och/eller smälta, dessutom hindrar de flödet.

Det ska sitta en "strumpa" av nylon på tankgivarens rörände som tar det grövsta, sedan ett filter i plåt av "burk"-typ med 3/8" anslutningar mellan soppapump och förgasare ELLER ett filter i inloppet på förgasaren, inga fler eller sämre eftermarknadsfilter.

Soppatrycket kollas med en bränsletrycksmätare och bör ligga inom 5-7 psi och pumpen ska ge minst en halvliter vid 30 sekunders körning på startmotorn.
Ja, dem har en tendens att ge upp, hade ett liggandes å testade bara, plåtburken som satt där innan vet jag ej skick på.

Får montera en bränsletryckmätare å se vad den ger.
/ N
GTO66

Re: Fördelare.

42
The Judge skrev:
Soppatrycket kollas med en bränsletrycksmätare och bör ligga inom 5-7 psi och pumpen ska ge minst en halvliter vid 30 sekunders körning på startmotorn.
30 sekunders körning av startmotorn gav 65-70cl soppa, dock ej kollat något bränsletryck ännu ..

/N
GTO66

Re: Fördelare.

45
Gör en "Idiotförklaringslista" ...
1:hur vet man att det är rätt modell ?
2:ställd med kamvinkelmätare
3/4: vilka stift skall det vara och hur mycket gap ?
5:hur kollar man upp detta enklast ?
6:höll jämna siffror senast jag kollade, dags för ett nytt test.
7:lika som nr 1.
8:ska tömma tanken för nytt bränsle
9:ställd med pluggat vacuum
10: dessa dras väl med moment ?
11:ska se så det står rätt till
12:lika som 11
13:funderar om jag sumpat inkörningen då motorn gick jäkligt bra när nya kamaxeln var "inkörd"
14: vet ej hur mycket det är kvar, icke fungerande tankmätate. Men ska bytas ut till fräscht bränsle.
15:skall kollas upp
16:funderar på det jag också, Hur kollar man upp detta enklast ?


/N

Hjälp med detta tack :)
GTO66