Annons

Re: Missljud Pontiac 400.

31
tugge skrev:Plockade ur alla lyftare och stötstänger idag, några stötstänger har varit bytta någon gång tidigare, de hade en kula i toppen.
De nyare såg bra ut och ett par av de gamla var slitna.

Testade att pumpa upp trycket med en skruvmejsel och det flödade duktigt med olja ur alla lyftare. Det bådar ju gott åtminstone.
Prylar beställt (byter alla vipparmar och stötstänger) men vipparmarna var restade tills 1 juni så det blir väl en liten paus nu..
Jag kan ha vipparmar hemma till på Torsdag.
Med vänlig hälsning
Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Annons

Re: Missljud Pontiac 400.

32
Håkan S skrev:
tugge skrev:Plockade ur alla lyftare och stötstänger idag, några stötstänger har varit bytta någon gång tidigare, de hade en kula i toppen.
De nyare såg bra ut och ett par av de gamla var slitna.

Testade att pumpa upp trycket med en skruvmejsel och det flödade duktigt med olja ur alla lyftare. Det bådar ju gott åtminstone.
Prylar beställt (byter alla vipparmar och stötstänger) men vipparmarna var restade tills 1 juni så det blir väl en liten paus nu..
Jag kan ha vipparmar hemma till på Torsdag.
Med vänlig hälsning
Håkan
Har mailat summit ifall det kan gå fortare om jag väljer SP vippor istället för Melling, annars hör jag av mig :)
Tack!

Re: Missljud Pontiac 400.

34
F-bird-69 skrev:Hej!
Jag fick liknande slitage i min 400 när jag bytte från trim till "orginal" kam, med krökta stänger o spräckta vippor som resultat. Monterade då justerbara muttrar och kört problemfritt sedan 1988.
Mvh Göran.
Med justerbara, menar du csb-style eller polylock?

Jag är rätt säker på att mina muttrar är csb-muttrar :)

Re: Missljud Pontiac 400.

36
Lite återkoppling :)

Skruvade ihop det sista idag och provkörde, hittills går motorn riktigt fint! Hade till en början lite läckage vid insugspackningen på förarsidan men det löste sig när jag efterdrog de två bakre bultarna..
Vad som fortfarande återstår på listan är att mäta vacuumet och göra ett komptest. Och fixa en avgasläcka :)
Ska ta och göra ett extra oljebyte också, inhandlade 10w-30-olja och nytt oljefilter :)

Edit: Provade att manuellt köra oljepumpen men fann inget smidigt verktyg att sätta på skruvdragaren så jag gav upp efter en stund, syndes att det fortfarande kom olja vid lyftarna.
Efter 2-3 minuter på tomgång började det dock flöda olja uppe vid vipparmarna!