Annons
Annons

Re: Missljud Pontiac 400.

18
Ser ju bra ut det där!
Kammen och lyftarna ser inte ut att vara "original-gamla".

I en del motorer som jag skruvat isär för renovering har jag sett vad som sett ut som ansamlingar av inkörningspasta för kamaxeln i botten av passagerarsidans oljekanal (som inte har nån genomströmning) till lyftarna som sett ut att ha hindrat oljeflödet till 8:ans lyftare.
Inte otänkbart att detta skulle kunna orsaka tickande lyftare där, särskilt om det letat sig in klägg i dessa lyftare, en invändig rengöring av lyftarna kanske gör susen?

Lite gjutskägg är ingen fara.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Missljud Pontiac 400.

19
The Judge skrev:Ser ju bra ut det där!
Kammen och lyftarna ser inte ut att vara "original-gamla".

I en del motorer som jag skruvat isär för renovering har jag sett vad som sett ut som ansamlingar av inkörningspasta för kamaxeln i botten av passagerarsidans oljekanal (som inte har nån genomströmning) till lyftarna som sett ut att ha hindrat oljeflödet till 8:ans lyftare.
Inte otänkbart att detta skulle kunna orsaka tickande lyftare där, särskilt om det letat sig in klägg i dessa lyftare, en invändig rengöring av lyftarna kanske gör susen?

Lite gjutskägg är ingen fara.
Tyckte också det såg för fräscht ut för att vara original :-)

Har inte hunnit skruva något idag, men är det bara att plocka bort clipset och dela på lyftaren?

Ska kolla lite noggrannare om jag kan hitta någon pasta någonstans!

Re: Missljud Pontiac 400.

20
Nu har jag lyft ur sjuan och åttans lyftare och haft isär och rengjort.
Kunde inte hitta något direkt uppenbart, på åttans insugslyftare (vid fjädern, mot kolven) hittade jag en liten liten bit som såg ut som typ silikon.

När jag skulle återmontera stötstänger och vipparmarna såg jag att det fanns lite skador på ena stötstången och vipparmen.
Tyvärr kan jag inte säga vart dessa suttit.

Ser ut som nötningsskador? Dåligt med olja? (Tyvärr blev bilderna rätt kassa, såg bättre ut i telefonen.)



Re: Missljud Pontiac 400.

24
The Judge skrev:Japp, stryk alltid på lite, inga överdrivna mängder, inkörningspasta på nya delar där metallerna möts, exempelvis ändarna på stötstänger och där "kulan" vilar i vipparmen.
Återigen tack för snabbt svar!

Vilken längd ska jag ha på stötstängerna? 9,136"? Om jag förstått det rätt så är de 9,145" original?
Har ingen aning om topparna är planade eller inte. De som sitter idag är 232mm, mätt med tumstock.

Re: Missljud Pontiac 400.

25
Frågan är om det sitter rätt stötstänger där idag.

Blocket är ett XV block, 9786133, daterat C287.
Enligt Wallaceracing ska 67ans 2bbl block ha 8.71875" stötstänger, men tittar man på beskrivningar på t.ex. rockauto så ska det då inte användas pushrod guide plates.
I mina 061 (Ser ut som det står det på topparna åtminstone.) sitter det guide plates med pressade bultar..

Re: Missljud Pontiac 400.

27
061 toppar är 1967 2:nd design topplock till Fullsize, med "nya" vinkeln på ventilstyrningarna samt open chamber förbränningsrum liknande RAII/RAIV med guide-plates och använder samma vippor och stötstänger som alla 1967 400 med 670 toppar samt alla 1968 eller senare, utom RAIV och 455S.D.

Längden på tillgängliga OEM ersättningar för stötstänger till 061 topparna är 9.136" d.v.s. ca. 232mm.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Missljud Pontiac 400.

28
Burningbird skrev:Ser ut som lyftaren inte släppt upp olja till vipparmen? Kolla noga att du får upp olja till alla vippor när du startar upp den igen (motor på tomgång och ventilkåpa av).
Tänkte att jag skulle köra oljepumpen manuellt innan uppstart, misstänker nämligen samma sak. :-)

Re: Missljud Pontiac 400.

29
The Judge skrev:061 toppar är 1967 2:nd design topplock till Fullsize, med "nya" vinkeln på ventilstyrningarna samt open chamber förbränningsrum liknande RAII/RAIV med guide-plates och använder samma vippor och stötstänger som alla 1967 400 med 670 toppar samt alla 1968 eller senare, utom RAIV och 455S.D.

Längden på tillgängliga OEM ersättningar för stötstänger till 061 topparna är 9.136" d.v.s. ca. 232mm.
Tackar, 9.136" får det bli alltså!

Re: Missljud Pontiac 400.

30
Plockade ur alla lyftare och stötstänger idag, några stötstänger har varit bytta någon gång tidigare, de hade en kula i toppen.
De nyare såg bra ut och ett par av de gamla var slitna.

Testade att pumpa upp trycket med en skruvmejsel och det flödade duktigt med olja ur alla lyftare. Det bådar ju gott åtminstone.
Prylar beställt (byter alla vipparmar och stötstänger) men vipparmarna var restade tills 1 juni så det blir väl en liten paus nu..